Najnowsze testySontronics STC-80 - dynamiczny mikrofon do wokaluŚwiat mikrofonów do wokalu w Polsce dzieli się na dwie kategorie: Shure i “te inne”. Bez wątpienia Shure jest najbardziej riderową marką mikrofonową i w Polsce, i na świecie. Ale wokaliści coraz częściej zaczynają szukać mikrofonu dla siebie w tej drugiej grupie. A jest w czym wybierać. Czy stosunkowo młoda mar... RCF EVOX 5 - aktywny kompaktowy system liniowyModa na “linijki” nie słabnie. Ilość różnych “interpretacji” tego rozwiązania obecnych na rynku może przyprawić o zawrót głowy. Na tym tle pojawiła się ubiegłoroczna nowość - RCF EVOX 5 oraz EVOX 8. Dostaliśmy na testy mniejszy zestaw EVOX 5 - dwukrotnie, bo latem podczas “sezonu” oraz teraz, w listopadzie i grudniu. J... Presonus StudioLive 328AI i StudioLive 18sAI - aktywny 4-drożny system nagłośnieniowy ze współosiowymi przetwornikami i zaawansowanym cyfrowym DSPPresonus, firma wyrosła na sprzęcie studyjnym, rzuca rękawicę tuzom świata PA. Nowe zestawy głośnikowe serii StudioLive AI PA mają współosiowe przetworniki i wbudowane DSP o imponujących możliwościach - w tej klasie to absolutni lider. I do tego mamy całkiem sporo mocy! Presonus reklamuje je hasłami typu “Study... Połączenia wtyczek XLR, jack 1/4", RCA (cinch) i Speakon24.08.2008 Artykuły
Autor: Piotr Sadłoń
Najprościej łączy się wtyki tego samego rodzaju, nawet jeśli są to odmiany „żeński z męskim” jak to ma miejsce np. w przypadku wtyków XLR (co to jest wtyk XLR zwany też niekiedy cannonem od firmy Cannon, która opracowała te złącze, chyba wiadomo). Dla niezorientowanych napiszę, że jest to wtyk określany powszechnie jako „mikrofonowy”, gdyż takie złącza najczęściej spotykamy na kablach do mikrofonu. Ale oczywiście nie jest to jedyne zastosowanie złączy typu XLR, gdyż większość urządzeń profesjonalnych łączymy właśnie za pomocą takich wtyków.
A’propos złączy XLR - wyjaśnijmy sobie jeszcze jedną
kwestię... Co to są te złącza „żeńskie” i „męskie”? Męskie to te, w
których elementem połączeniowym są bolce, zaś żeńskie mają elementy
przyłączeniowe w otworkach ;)
Na górze jest połączenie za pomocą kabla dwużyłowego, zwarte „odnóża” 1 z 3 i dołączone do masy jack 1/4”, a 2 idzie na „czubek” jack’a. I takie połączenie stosuje się najczęściej. Podobnie w przypadku, jeśli wyjście naszego urządzenia jest symetryczne ale zrealizowane na złączu jack 1/4” TRS, a my „wchodzimy” w kartę jack 1/4” TS (mono). Wtedy bądź łączymy ze sobą Ring i Sleeve dołączając do masy (Sleeve) jack 1/4” TS a czubki (Tip) łączymy ze sobą - Rysunek 3.
To przypadek odpowiadający pierwszemu na Rysunku 2,
czyli dla symetrii sztywnej. Odpowiednikiem przypadku drugiego (dla
symetrii pływającej) jest połączenie mas i czubków (Tip) a
pozostawienia złącza Ring niepołączonego. UWAGA!!! Z kartami dźwiękowymi bywa różnie. Wiele z nich ma wejścia na Mini Jackach TRS, ale nie są to wejścia symetryczne, lecz stereo. Wtedy nie należy stosować, przy podłączaniu mikrofonu do takiej karty połączenia, jaki normalnie zrobilibyśmy dysponując złączem XLR i jack TRS 1/4” lub 1/8” (Rysunek 4).
Tutaj również możemy zrobić to na dwa sposoby - dla symetrii sztywnej i pływającej, z takimi samymi konsekwencjami, jak opisane wyżej - przy przewodach jack 1/4” - XLR. W sytuacji odwrotnej, gdy wyprowadzamy sygnał za pomocą wtyku RCA i podajemy go na symetryczne wejście za pomocą wtyku XLR możemy zastosować rozwiązanie przedstawione na Rysunku 6.
W tym przypadku uzyskujemy dodatkowy efekt w postaci przerwania pętli masy. Jeśli jednak nie zależy nam na tym, wystarczy zastosować jedno z połączeń z Rysunku 5 pamiętając o tym, że położenie nóżek we wtyku męskim jest lustrzanym odbiciem wtyku żeńskiego. Więc lepiej sprawdzić wcześniej numerację „odnóży” opisaną przy końcówkach lutowniczych niż lutując „na pamięć”...
Piotr Sadłoń
|
Polecany test w portalu E-MUZYK.plBlue Microphones enCORE 200
profesjonalny dynamiczny mikrofon na scenęPosłuchaj mikrofonu...
multitest mikrofonów
Tematy pokrewneNajnowsze testy
|
TOP AKTUALNOŚCI
Popularne testy on-line
NAPISZ DO NAS! Jeśli brakuje w naszym wortalu testu instrumentu bądź sprzętu muzycznego którego szukasz, napisz do nas! Postaramy się przetestować urządzenie i opublikować test. |



W „przyrodzie” funkcjonuje tyle różnego rodzajów wtyków, wtyczek,
gniazd, złączy i przyłączy, że doprawdy można się zgubić... A jeśli nie
zgubić, to przynajmniej być nieco zdezorientowanym, gdy przyjedzie nam
połączyć je ze sobą. Spróbuję nieco przybliżyć niektóre z najbardziej
istotnych połączeń „między-złączowych”, przynajmniej tych najbardziej
popularnych i najczęściej spotykanych.
Tak samo jest w przypadku złączy jack 1/4" TS (mono) i TRS (stereo). Skąd te skróty? Od pierwszych literek angielskich nazw „końcówek” złącza typu jack, czyli:
Przejdźmy do łączenia niejednakowych wtyczek. Najpopularniejsze połączenie to bodajże wtyk XLR żeński z jack’iem
TS (mono) - zwykłym (1/4”) bądź mini (1/8”). Taki kabelek będziemy
stosować np. podłączając mikrofon, a także podłączając urządzenie
profesjonalne z wyjściem symetrycznym realizowanym na gnieździe XLR do
naszej karty dźwiękowej w komputerze. A połączyć można na dwa sposoby -
niekoniecznie kablem dwużyłowym. Proszę spojrzeć na Rysunek 2.


Równie popularnym jak wtyk jack 1/4” jest wtyk RCA, zwany potocznie „cinch”. Jest to wtyk „z urodzenia” niesymetryczny, a więc jest niejako odpowiednikiem jack’a
1/4” TS (mono). Dlatego też i połączenie z wtykiem symetrycznym (np.
XLR - kiedy na przykład chcemy podłączyć mikrofon do karty dźwiękowej
posiadającej gniazda RCA) wyglądać będzie podobnie jak w przypadku
połączenia XLR (żeński) - jack 1/4” TS. We wtyku RCA sygnał
„gorący” (czyli sygnałowy) wchodzi - lub wychodzi - poprzez
„szpikulec”, a masa podłączona jest do „obrączki” (Rysunek 5). 

Pozostaje nam jeszcze „na tapecie” wtyk Speakon. Jak wiadomo służy on
przede wszystkim do podłączenia wzmacniacza mocy z zestawem
głośnikowym. Wtyk takowy ma przeważnie dwie pary złączy oznaczone 1(-)
i 1(+) oraz 2(-) i 2(+), ewentualnie tylko parę „jedynek”. W przypadku
gdy mamy jedną parę przewodów, czyli inaczej mówiąc łączymy jeden
wzmacniacz mocy z jedną „kolumną” - przewody łączymy do „jedynek”,
(„dwójki” znajdują zastosowanie np. w systemach bi-amp, gdy sygnał z
dwóch wzmacniaczy podajemy do jednej „paczki”, w której mamy dwa
osobne, już rozdzielone w częstotliwości pasma przenoszenia). Natomiast
to, który kabelek dajemy do (-) a który do (+) to już zależy od tego,
co mamy po drugiej stronie kabla i jak to jest przyłączone. Zasadniczo
trzeba tak połączyć, aby głośnik wychylał się w "dobrą" stronę. Krótko
mówiąc (+) w złączu Speakon musi „dojść” do plusowego złącza głośnika.
Jeśli np. na drugim końcu kabla jest również Speakon to sprawa jest
banalna: podłączamy plus z plusem a minus z minusem. Jeśli dla
przykładu drugim wtykiem jest jack 1/4", to (+) w Speakonie łączymy z „czubkiem” (Tip) jack’a 1/4”, a (-) z masą (Sleeve) jack’a. Natomiast w przypadku złącza XLR (+) podajemy na pin 2 złącza XLR, zaś (-) na pin 1.


Instalacja na scenie zewnętrznej – tzw. miejskiej scenie - Orange Warsaw Festival robiła wrażenie. Ale to, co zostało podwieszone przez GMB na scenie głównej festiwalu nad płytą Stadionu Narodowego wręcz zabijało... Tak imponującej instalacji na systemie JBL VTX w Polsce chyba jeszcze nie było...
Profesjonalny dynamiczny mikrofon wokalowy.
Wreszcie! Paula wyzdrowiała i mogliśmy nagrać próbki do multitestu
mikrofonów. W międzyczasie ilość mikrofonów nam się nieznacznie
zwiększyła... Gdy Paula zobaczyła ilość mikrofonów, jaką dla niej
przygotowaliśmy... Zresztą - sami zobaczcie ;) 













