Soundcraft Multi Digital – rozszerzenie USB, Firewire i ADAT do serii Si28.11.2014
Tomek Pawłowski, Radek Barczak
Kartę Soundcraft Multidigital w trakcie kilkumiesięcznego okresu testowego instalowaliśmy do każdego z “małych” Soundcraftów, to jest Compacta, Expressiona i Performera. Wykorzystywaliśmy połączenia zarówno FireWire400 jak i USB oraz podłączaliśmy popularny przetwornik ADAT. Rejestrowaliśmy i odtwarzaliśmy przy użyciu czterech komputerów: Maca mini i7, Macbooka Pro Core2Duo, Della Latitude i5 oraz Della Vostro i5. Korzystaliśmy z trzech DAW’ów w różnych wersjach oprogramowania, m.in. ProTools 10 i 11, Cubase7, Samplitude ProX. Wykorzystywaliśmy sterowniki ASIO, AU, WDM. Jednym słowem, prześwietliliśmy kartę na wylot. Kartę Si Multidigital możemy podłączyć do komputera PC za pomocą Firewire400 lub USB2.0. Dla Maców przewidziane zostało jedynie złącze Firewire, ale za to nie są wymagane żadne sterowniki. W obu przypadkach mamy do dyspozycji po 32 kanały w obie strony. Kartę instaluje się w konsolecie bardzo łatwo. Wystarczy zdjąć „zaślepkę” slotu i wsunąć kartę do konsolety. W mikserze nie trzeba zmieniać żadnych opcji, ani aktywować dodatkowych funkcji. Karta, a konkretnie jej porty są od razu widoczne jako dodatkowe wejścia, wyjścia lub Directy. Sterowniki są bardzo przyjemnie napisane. Panel kontrolny jest ascetyczny w wyglądzie, ale również znakomicie czytelny. Pozwala między innymi na edycję nazwy konsolety, nazw kanałów wejściowych i wyjściowych, które widzi DAW. Oprócz tego klasyczne dla tego typu sterowników opcje wyboru które urządzenie taktuje system oraz wielkość bufora. Ciekawostką jest, operowanie czasem a nie ilością próbek. Niemniej jednak, dla trybu ASIO, jak i WDM możemy ustawić inne czasy. Przy testach rejestracji 32 kanałowej okazało się, że sterownik ASIO dobrze „dogaduje się” z różnymi DAW’ami przy dość odbiegających od siebie czasach. Minimalnie potrafiliśmy uzyskać 256 próbek z wyłączonym „tape monitoringiem”, polegającym na wpuszczenie do konsolety zwrotnych kluczowych kanałów i np. analizowanie, czy nie występują dropy lub cyfrowe przesterowanie. Przy włączonym monitoringu potrzebne było 512 próbek. Największy bufor, bo 1024 próbki potrzebował jeden z używanych w testach DAW’ów i to niezależnie czy z włączonym, czy z wyłączonym monitoringiem. Co ciekawe ten DAW postawiony był na najmocniejszej konfiguracji sprzętowej z jakiej korzystaliśmy… Przy nagrywaniu koncertów na żywo znakomicie spisywała się funkcja zaszyta w małych Soundcraftach zwana D.O.G.S, czyli Direct Out Gain Stabiliser. Jest to bardzo sprawnie działająca kompensacja czułości preampu, dzięki której rejestrowana ścieżka pozostaje na tym samym poziomie, mimo reagowania czułością kanału na typowe sceniczne sytuacje. Oczywiście sama rejestracja to tylko połowa potencjału (abstrahując od portów ADAT), ponieważ nagrane wcześniej sesje możemy zmiksować używając samej konsolety, lub korzystać z ułatwienia jakim są wirtualne próby. Karta wespół z konsoletami Si okazała się w już od początku testów na tyle stabilnie działającym zestawem, że powierzyliśmy konsolecie Si Compact wyposażonej w tę kartę rejestracje jednej ze scen festiwalu Made In Chicago (scena główna realizowana była na Soundcrafcie Vi6, który niestety takiej karty się nie doczekał). Konsolecie Si Expression z kartą MultiDigital powierzyliśmy zarejestrowanie dźwięku do wydawanego przez zespół Retrospective DVD. Podczas rejestracji tego materiału, przy użyciu klasycznych riderowych mikrofonów i di-boxów z konsolety realizowane było także sześć stereofonicznych torów IEM dla zespołu. Oczywiście stabilnie i bez problemów. Miałem przyjemność ten materiał również miksować i niemałym zaskoczeniem okazała się punkt wyjścia, baza do pracy. Nie zamierzałem oczywiście doszukiwać się jakości urządzeń studyjnych, których jeden kanał jest w cenie całego zestawu… Nie dajmy się zwariować! Soundcraft Si Expression z kartą MultiDigital dał mi po prostu naprawdę porządnie „wbite” ślady. Przez 2 miesiące konsoleta Soundcraft Si Performer z kartą MultiDigital służyła jako główna platforma do nagrań cyklu Demostacja na KontenerART w Poznaniu. Oprócz tych trzech „ważnych” przypadków zarejestrowaliśmy mnóstwo koncertów i mniej istotnych wydarzeń czy do przysłowiowej szuflady, czy na potrzeby demówek różnych zespołów. Karta MultiDigital oraz sterowniki – czy to na komputery z Mac OS X, czy z Windows 7 64-bit – była stabilna jak skała. Nigdy podczas rejestracji nie wydarzyło się cokolwiek niepokojącego. Sterowniki nie zawiesiły się ani razu. Reasumując, karta Soundcraft MultiDigital to bardzo sprawnie działająca, stabilna i niedroga propozycja dla posiadaczy któregokolwiek z mikserów z „małej” serii Soundcraft Si chcących znacznie rozszerzyć możliwości swojej konsolety. Naszym zdaniem jest to wręcz niezbędny dodatek, gdyż zasadniczo poszerza i tak znakomity potencjał cyfrowych desek Soundcraft Si Compact, Expression i Performer. To sprzęt kategorii “must have”. U nas karta zostaje, na spółę B:) Podzielona między dwie konsolety – Si Expression i Si Performer.
Do testów dostarczył: ESS Audio
tagi: rejestracja koncertów, interface audio, adat, firewire, usb, wirtualny soundcheck, mikser do studia, nagrywanie wielośladowe, wielokanałowa karta audio, Soundcraft Si Multi Digital cena
|
LogowanieTOP AKTUALNOŚCI
Popularne testy on-line
NAPISZ DO NAS! Jeśli brakuje w naszym wortalu testu instrumentu bądź sprzętu muzycznego którego szukasz, napisz do nas! Postaramy się przetestować urządzenie i opublikować test. |