Reklama
Reklama

Behringer Compact X32 – kompaktowy 40-kanałowy cyfrowy mikser live z pełnym sterowaniem z apki na Apple iPad

Behringer-X32-Compact-insertTo było znakomite posunięcie ze strony firmy Behringer – wykupienie marek Midas i Klark Teknik. A że zbiegło się mniej więcej z premierą cyfrowych konsolet X32, fakt ten został natychmiast wykorzystany przez speców od marketingu. Po roku witamy na rynku mniejszy model – Compact X32, wyposażony w identyczny engine jak „duży” X32. Czy ten mikser ma sens?

Radek Barczak, Jan Marek, Tomasz Pawłowski, Adam Wojciechowski, Dawid Janczak

 

 

Behringer-X32-Compact-caly

Gdy Behringer Compact X32 dotarł do naszej redakcji, zaczęliśmy sobie tę konsoletę „wyrywać” 🙂 Każdy był ciekawy, jak wieść gminna się ma do rzeczywistości… Nasz branża aż huczy od plotek (generowanych umiejętnie przez wiadomo-kogo) i pomówień (generowanych również przez widomo-kogo :-P) względem Behringerów serii X32. Sprawdziliśmy mniejszą wersję Compact X32 naprawdę dogłębnie i sumiennie. Jak nikt w tym kraju dotąd. Konsoleta zagrała na kilkudziesięciu sztukach, w sumie „pod” 8 realizatorami. Niniejszy test to praca zbiorowa, choć nie wszyscy autorzy są podpisani 🙂 Oto wnioski z naszych testów.

 

Do niedawna sytuacja na rynku budżetowych lajfowych kompaktowych mikserów cyfrowych była względnie ustabilizowana. Yamaha ze swoim kilkukrotnie odświeżanym, ale koncepcyjnie przestarzałym kilkunastoletnim modelem 01v przestała się w zasadzie liczyć na rynku. Rynek budżetowych cyfrowych konsolet cyfrowych został w pewnym momencie opanowany przez Soundcrafta modelem Si Compact. W tym roku do konkurencji dołączył Roland swoim sterowanym z iPada modelem M-200i. Coś tam próbował uszczknąć Presonus z serią StudioLive i Mackie ze swoim innowacyjnym DL1608. Presonus w kategorii najtańszych konsolet nawet może mówić poniekąd o sukcesie – nie, żeby to był spektakularny sukces, ale w końcu to początki Presonusa w sprzęcie koncertowym.

 

I w to mrowisko kij włożyła firma Behringer wypuszczając mikser X32. Po roku witamy na rynku mniejszy model – Compact X32. Testy tego miksera trwały niemal 2 miesiące, podczas których odpowiadaliśmy sobie na pytanie, czy warto zainteresować się tym modelem?

Behringer-X32-Compact-caly-rzut

Behringer Compact X32 jest niewielką konsoletą, ale akceptuje do 40 sygnałów wejściowych i umożliwia miksowanie do 25 szyn miksujących, z czego mamy sumę LCR, 16 AUX BUS i 6 MATRIX. Zaskoczeniem może być wyposażenie miksera tej klasy również w DCA (wirtualne cyfrowe VCA). Wejść analogowych w mikserze jest 16 MIC + 6 liniowych AUX + 2 “wirtualne” na przykład na powrót z odtwarzacza/rejestratora USB. Dodatkowe sygnały można doprowadzić za pośrednictwem cyfrowego standardu AES50, na przykład z cyfrowej pyty Behringer S16 – w Compact X32 mamy dwa złącza AES50, więc można podłączyć 6 cyfrowych stage boxów, po 3 na złącze AES50. Uprzedzę pytania – nie, nie można podłączyć stageboxów Midasa do X32. Odwrotnie również, nie podłączymy Behringera S16 do na przykład Midasa Pro 3…

Behringer-X32-Compact-heble-IN-all

Strefa robocza to dwie grupy po 8 zmotoryzowanych tłumików o długości 10 cm oraz jeden tłumik Master. Lewa ósemka hebli obsługuje wejścia, prawa tory wyjściowe. Na sztywno. Nie ma możliwości modyfikacji. Nie ma też warstw użytkownika. Szkoda, że naraz można mieć dostęp tylko do 8 kanałów wejściowych, że prawa sekcja nie może być „przedłużeniem” kanałów wejściowych tak, by mieć dostęp naraz do 16 wlotów… Funkcjonalnie to największe ograniczenie modelu Compact  X32.

Behringer-X32-Compact-tyl

Mikser wyposażono w 16 preampów mikrofonowych opracowanych wspólnie przez konstruktorów Behringera i Midasa – ale przezornie obrandowanych jako preampy Midasa 🙂 Marketing… Preampy są sterowane cyfrowo (brawo) i mają niskie zniekształcenia. Fakt. Brzmieniowo nie ma się do czego przyczepić. Jest jedno ALE. Przyjmują sygnały do +23 dBu, więc headroom jest naprawdę wysoki jak na tę klasę urządzenia. Ale tylko w teorii, o czym za chwilę. Nie są to oczywiście brzmieniowo preampy Midasa z Pro 6, czy nawet Midas Venice F (poszły takie plotki w świat – to nieprawda), ale bronią się. Jedyne do czego się można przyczepić to fakt, że maksymalnie wysterowanie przetwornika analogowo-cyfrowego jest poniżej maksymalnego wysterowania preampów – przy poziomie +21 dBu następuje przesterowanie konwertera A/C. Czyli nie wysterujemy preampów „pod sufit”, bo zaczyna się pojawiać brzydki przester cyfrowy przetworników analogowo-cyfrowych. Błąd. Powinien być zapas przynajmniej kilku decybeli – taki Midas (a przecież to teraz jedna rodzina :-P) ma zapas bodaj 16 dB w Venice F. Czyżby „koledzy” z Midasa nie podzielili się całym know-how ze specjalistami Behringera? 😎 Złośliwcy. Ta cecha preampów Compact X32 (w „dużym” X32 jest tak samo) oznacza konieczność nieco innego gainowania sygnałów, niż większość z nas się przyzwyczaiła i nauczyła. No ale można się przyzwyczaić. A jak się ma X32 lub X32 Compact, to wręcz trzeba.

Behringer-X32-Compact-tyl-AUX

Wejścia analogowe AUX współpracują z sygnałami liniowymi: AUX 1 – 6 to złącza jack 1/4”, AUX 5-6 są zdublowane na złączach cinch. Żeby skorzystać z większej ilości wejść mikrofonowych, trzeba uzupełnić nasz zestaw o stagebox Behringer S16 – mieliśmy takowy w testowym zestawie. Fajna rzecz. Wygodna. Można taki stagebox ustawić na scenie obok zestawu perkusyjnego i opiąć bębny i pół kapeli 🙂 Do połączenia cyfrowego stageboxu S16 z konsoletą służy skrętka Cat-5 – maksymalnie 100 metrów. Lepsze to niż rozwijanie analogowej pyty… Na pewno lżejsza robota.

Behringer-X32-Compact-heble-IN9-16

Producent informuje, że Compact X32 akceptuje 40 sygnałów wejściowych. W zasadzie… to nieprawda 🙂 Bo mamy dodatkowe 8 powrotów z procesorów efektów – dzięki temu nie zabierają one kanałów „fizycznych”. Czyli mamy 48 kanałów wejściowych. Fizycznych kanałów wejściowych jest rzeczywiście 40, ale nie oznacza to, że wszystkie kanały wejściowe mają identyczny processing. Pełen Channel Strip mają tylko kanały 1 – 32, zaś w kanałach AUX od 33 – 40 mamy tylko 4-pasmowe EQ i filtr dolnozaporowy.

Behringer-X32-Compact-LCD-Channel-Home

Kanały 1 – 32 mają pełen Channel Strip składający się z:

  • filtr dolnozaporowy przestrajany w zakresie 20 Hz – 400 Hz,
  • zasilanie Phantom +48V
  • linia opóźniająca regulowana od 0,3 ms do 500 ms,
  • zmiana polaryzacji,
  • bramka,
  • insert – można wybrać, czy ma być przed, czy po korekcji i kompresorze,
  • 4-pasmowa w pełni parametryczna korekcja z możliwością wyboru jednego z 6 typów filtrów,
  • kompresor,
  • komutacja kanału do sumy LR oraz kanału centralnego C (lub mono).

Behringer-X32-Compact-LCD-Gate

Bramka jak to bramka 🙂 Przy ustawieniach domyślnych głębokości, przy czasie otwarcia 3 ms przestaje strzelać. Jeśli ustawi się ją na inną głębokość, niż domyślna, powiedzmy 24 dB, które w zupełności wystarczają przy pracy „lajf” można z powodzeniem bramkować z najkrótszymi dostępnymi czasami. Istotne są dwie sprawy – mamy pełne sterowanie bramki side chain’em, zarówno filtrami, jak sygnałami źródłowymi z innych kanałów. Filtrów jest 5 typów – dolnozaporowe o nachyleniu zbocza 6 dB i 12 dB, górnozaporowe o nachyleniu 6 dB i 12 dB oraz o charakterystyce dzwonowej ze zmienną dobrocią (od 1 oktawy do 1/10 oktawy). Druga sprawa – bramkę możemy zamienić w ducker 🙂 Kto obsługuje imprezy firmowe czy plenery na pewno doceni ten fakt. W skrócie, ducker działa tak, że po przekroczeniu określonego poziomu sygnału na wskazanym kanale, kanał na którym jest aktywny ducker jest przyciszany o zadaną wartość bądź całkowicie ściszany. Zastosowanie? Na kanale gdzie mamy odtwarzane utwory z płyty CD lub z pen drive’a, zapinamy ducker’a, a jako kanał kluczujący wskazujemy mikrofon konferansjera i… możemy iść spać 🙂 W końcu czeka nas demontaż, więc skoro można odpocząć…

Behringer-X32-Compact-LCD-Comp

Kompresor również może być kluczowany za pomocą filtrów, jak i sygnałów z innych kanałów. To oznacza, że jak się uprzeć, można nawet pompować sygnałem stopy bas 🙂 I zrobić prawdziwe techno 😛 Świetna opcja.

Behringer-X32-Compact-LCD-EQ

Korektor jest bardzo rozbudowany. Każdy filtr może być przestrajany w pełnym zakresie 20 Hz – 20 kHz. Każdy może pracować w jednym z 6 trybów:

  • LowCut
  • LowShelf
  • PEQ
  • VEQ
  • HighShelf
  • HiCut.

Problem pojawia się tylko w sytuacji, gdy trzeba zmienić algorytm w trakcie kręcenia sztuki. Wiele razy zdarza się – zwłaszcza podczas „szybkich” plenerów, że na soundcheck jest przeznaczony… pierwszy kawałek grany przez dany zespół 😛 Trzeba sobie radzić – taki lajf. Rodzaj filtru wybiera się w powyższej kolejności. Jeśli w skrajnym paśmie mamy półkę górnopasmową, to zmieniając typ filtru na dzwonowy filtr PEQ, musimy „przejść” przez filtr górnozaporowy, dolnozaporowy, półkę dolnopasmową… Co to oznacza, nie trzeba opisywać 😛 Dźwięk na chwilę „znika”. Dzieje się tak korzystając z apki na iPada oraz z dedykowanego klawisza na panelu do zmiany algorytmu filtru. Typ filtru można też zmieniać encoderami pod ekranem LCD, gdy przywołamy EQ na ekran główny, niwelując wspomnianą tu niedogodność. Ale tylko, jesli stoimy przy konsolecie…

Jest co insertować. Bo prócz całkiem przyzwoitych pogłosów, mamy tak specjalne efekty, jak Wave Designer, enhancery, excitery, emulacje wzmacniaczy gitarowych, a nawet „lampowe” saturatory. Normalnie, prawie jak w Pro Toolsie 🙂

Behringer-X32-Compact-heble-DCA

Szyn wyjściowych mamy 25: 16 BUS + 6 MATRIX oraz LCR. Szyny BUS mogą pracować w trybie Post EQ, Pre Fader lub Post Fader. Mogą być monofoniczne, ale można je łączyć linkiem w stereo, natomiast wysyłki matrycowe – niestety – tylko jako mono… Chcąc przykładowo dla „telewizora” wysłać miks stereo, musimy poświęcić na to dwie oddzielne matryce. Na szyny Matrix można wysłać szyny BUS oraz sumę MASTER LR + Mono. Wysyłki na szyny Matrix mogą pracować przed lub po korekcji sumy co jest znakomitą opcją, jeśli system nagłośnieniowy ma niedostępny procesor i musimy go dość znacznie pociąć korektorem. Dodatkową zaletą jest 8 grup DCA – cyfrowy odpowiednik VCA. Dla świadomych realizatorów to bardzo wartościowe narzędzie przyspieszające pracę. Tym bardziej, że „komutowanie” do grup DCA odbywa się bardzo prosto i szybko. Wystarczy być na warstwie wyjściowej DCA, wcisnąć klawisz SELECT wybranego kanału DCA i trzymając go wcisnąć pożądany kanał wejściowy, bądź wyjściowy. I już mamy przypisany kanał do danego DCA. Podobnie jak w przypadku 6 grup mutowania, trzymając wciśnięty klawisz danej grupy wyciszania, wystarczy wcisnąć klawisz SELECT kanału, który chcemy przypisać do danej Mute Grupy. Trzeba jeszcze wcześniej wcisnąć dedykowany klawisz programowy na LCD.

Behringer-X32-Compact-heble-IN

Bardzo funkcjonalnie jest rozwiązany tryb wysyłek AUX on Faders – wybierając szynę wyjściową, lewa sekcja 8 tłumików określa poziom wysyłek poszczególnych kanałów na daną szynę wyjściową. Wybierając w załączonym trybie AUX on Faders kanał wejściowy, prawą sekcją tłumików określamy poziomy wysyłek danego kanału na szyny wyjściowe. Rozwiązane sprawnie i szybko, a co najważniejsze w przejrzysty sposób. Szczególnie drugi tryb pracy przypadł nam do gustu. Historyjka z próby: „poproszę stopę do tego monitora… dziękuję i do pozostałych na tym samym poziomie”.

Behringer-X32-Compact-iPad-00019

Wracając do wyjść – w każdej szynie mamy do dyspozycji kompresor (zamiennie z… ekspanderem !) i 6-pasmową korekcję – dotyczy to zarówno szyn BUS, jak wyjść MATRIX. Nie ma oddzielnego filtru dolnozaporowego, ale każdy z filtrów może pracować jako jeden z 6 typów filtrów, w tym dolnozaporowy, górnozaporowy, parametryczny dzwonowy (dwa algorytmy) oraz jako filtr półkowy dolno- lub górno-pasmowy. Niestety, z wyjściami nie ma na stałe sprzężonych korektorów graficznych. Ale spokojnie – jest wyjście.

Behringer-X32-Compact-LCD-GEQ

Behringer Compact X32 został wyposażony w całkiem imponującą sekcję procesora efektów. Do dyspozycji mamy 8 stereofonicznych procesorów, z czego pierwsze 4 są dostępne w trybie wysyłki bądź insertowym, natomiast procesory 5-8 funkcjonują tylko jako inserty. I dobrze, bo jakoś trzeba przecież zainsertować korektory graficzne w szyny wyjściowe BUS bądź sumę. Przykładowo, stereofoniczny procesor FX5 może być zainsertowany w stereofoniczny BUS 1-2 (korektor graficzny GEQ w trybie Stereo) lub w dwa monofoniczne BUSy 1 i 2 (GEQ w trybie Dual). W praktyce procesory FX5 – FX8 są wykorzystywane jako GEQ na szyny wyjściowe, a FX1 – FX4 w trybie wysyłek efektowych lub jako inserty. Jedna rzecz, która okrutnie irytuje, to brak możliwości skopiowania ustawień korektora graficznego. Wprawdzie można zapisać ustawienie do biblioteki, ale całego procesora, co oznacza, że w Dual GEQ musimy przerzucić korektor A na B ręcznie. Dramatu nie ma, ale pracuje się jakby wolniej…

Behringer-X32-Compact-LCD-FX

Ale… zaraz… Na wyjściach brakuje linii opóźniających! ??? Czyżby taka „niedoróbka”??? Mikser lajfowy bez linii opóźniających na wyjściach? Na szczęście nie – są linie opóźniające, do 500 ms dla każdego wyjścia. Interfejs graficzny od razu pokazuje się wartość opóźnienia w stopach i w metrach. Wygodne. Tyle, że twórcy systemu operacyjnego „przezornie” ukryli dostęp do linii opóźniających dla wyjść w sekcji konfiguracji routingu 😛 Jak się zastanowić, to ma to sens… Ale dla osoby, która pierwszy raz wchodzi na mikser i ma sobie poradzić bez instrukcji obsługi miksera z zestrojeniem systemu może się to okazać problemem – każdy w sposób naturalny oczekuje, że linia opóźniająca jest w kanale wyjściowym.

Behringer-X32-Compact-panel-lewa-caly

Historia marki Behringer jest powszechnie znana. Wiadomo, że pierwszy sukces rynkowy dało firmie „skopiowanie” pewnej konstrukcji miksera amerykańskiego producenta. Tym razem twórcy mikserów X32 – również w wersji Compact – wprawdzie nie-wprost, ale zapatrzyli się na kilka różnych rozwiązań innych producentów i stworzyli z tego konglomeratu nową jakość. Całkiem sprawnie działającą. Mogli wybierać z pewnych „gotowych” rozwiązań. Mam niejasne wrażenie, że dokonali wyboru czerpiąc z rozwiązań Allen&Heath, Yamaha, Midas i Soundcraft. Oraz Ableton. Tak – interfejs graficzny to wypisz wymaluj… Ableton Live 😛 Może to ukłon w stronę młodzieży? Prosty interfejs, przejrzysty, ale… o mało „profesjonalnym” wyglądzie. Nie przywodzi na myśl interfejsu użytkownika mikserów Midas (a można by tego oczekiwać…). Choć może to i lepiej. Oczywiście, w użytkowaniu bliźniaczość z interfejsem graficznym Ableton Live nie ma to znaczenia. Ale przy pierwszym kontakcie czułem się, jakbym pracował w Ablu 😛 Choć z drugiej strony, w końcu… w lajfowej konsolecie mamy coś z Live’a. Widać też, że interfejs graficzny projektowali młodzi ludzie, nawet bardzo. Nie dotknęły ich jeszcze problemy ze wzrokiem… Literki i cyferki są malutkie. W pewnym wieku bez okularów nie da się pracować :-/ A prawda jest taka, że na Compact X32 bez pomocy wyświetlacza nie da się w pełni obsłużyć miksu.

 

Każdy tłumik jest wyposażony w:

  • klawisze Select, Solo i Mute
  • linijkę LEDów ukazujących zadziałanie kompresora, zadziałanie bramki oraz poziom sygnału wyskalowany na -60 dB, -30 dB, -18 dB, -12 dB, -6 dB i CLIP
  • wyświetlacz podświetlany różnymi kolorami zawierający informacje o numerze kanału oraz nadaną nazwę kanału.

Behringer-X32-Compact-panel-Gain-zoom2

Chcąc skorzystać dla wybranego kanału z sekcji potencjometrów umieszczonych powyżej lewej grupy tłumików, należy skorzystać z klawisza Select. Pod względem obsługowym, z uwagi na mniejsza powierzchnię roboczą, Compact X32 nie ma wszystkich parametrów „na wierzchu”. Fajnie, że jest Gain, załączenie Phantomu, zmiana polaryzacji, załączenie filtru dolnozaporowego z regulacją częstotliwości. Sekcja obsługi EQ ma 3 gałki obsługujące dobroć filtru, częstotliwość i regulację wzmocnienia. Naraz mamy na „gałach” tylko jeden filtr. Na panelu mamy też regulację panoramy, włącznik komutacji do sumy LR oraz poziom wysyłki na szynę mono. Dla poszczególnych sekcji dynamiki jak bramka, kompresor są pojedyncze encodery odpowiedzialne za regulację progów zadziałania bramki i kompresora. By dostać się do pełnej edycji trzeba wcisnąć klawisz VIEW wywołujący edycję na ekranie LCD – zmiany parametrów dokonujemy za pomocą sześciu programowalnych encoderów umieszczonych pod wyświetlaczem i klawiszy LAYER, a po „pod-ekranach” poruszamy się za pomocą par klawiszy PAGE SELECT. Trzeba się przyzwyczaić, że nie wszystkie parametry są od razu dostępne do edycji. Wcale nie oznacza to, że jak czegoś nie widać, to nie ma. Jest, ale na następnej podstronie ekranu.

Behringer-X32-Compact-LCD-Channel-Home1

Rozwiązanie z 6 encoderami umieszczonymi pod wyświetlaczem jest bardzo wygodne, choć pod względem szybkości pracy i intuicyjności na pewno nie może konkurować z „brytyjskim” rozwiązaniem firmy Soundcraft z serii Si, gdzie wszystkie parametry są dostępne z panelu za pomocą fizycznych gałek i przełączników… Wyświetlacz w Compact X32 jest spory, czytelny, o niezłym kontraście, choć letnie plenery i tak trzeba kręcić pod parasolem. Dziwi trochę, że ekran nie jest dotykowy, ale takie rozwiązanie ma tyluż zwolenników, co przeciwników. No i gdyby producent zastosował dotykowy ekran, musiałoby się to odbić na wyższej cenie.

Behringer-X32-Compact-panel-Assign-Mute

Do zadań specjalnych mamy 3 banki po 8 klawiszy ASSIGN, do których możemy przypisać dowolną funkcję, od nabicia tempa delaya, przez wywołanie ekranu GEQ dla wybranej szyny, po ekran konfiguracji wysyłek. Ale na Compact X32 mamy dostęp bezpośredni tylko do pierwszej warstwy ASSIGN. No i nie ma gałek… Pozostałe dwie warstwy można przypisać do… wybranych klawiszy ASSIGN pierwszej warstwy 🙂 Trochę przykre, że projektanci aż tak uprościli panel Assign z dużej X32. Niemniej jednak, w oknie konfiguracji widać możliwość przypisania funkcji do nieistniejących warstw B i C oraz do nieistniejących gałek dzięki czemu pozostawiono trochę kompatybilności.

Behringer-X32-Compact-iPad-00037

Kolosalną zaletą miksera Behringer Compact X32 jest praktycznie pełna zdalna obsługa z poziomu aplikacji na komputery (Windows, Mac OS X oraz Linux), a także tablety Apple iPad i smartfony Apple iPhone. Od niedawna również na tablety i smartfony z systemem Android 4.1 lub nowszym rozwijana jest aplikacja, która już w fazie alpha oferuje znacznie więcej funkcji niż zdalne sterowania większości konsolet rozwijane od paru lat. A samą aplikację zgodnie z zapowiedzią Behringera pisze jeden młodociany programista zapaleniec zupełnie za darmo… Dzięki aplikacjom na komputery spokojnie można wstępnie sobie ustawić konfigurację całego miksera w domu (bądź w trasie na koncert) i wczytać ustawienia do miksera „na gotowo”. Obsługa aplikacji jest bardzo prosta – praktycznie 1:1 w stosunku do sfery obsługowej i konfiguracyjnej konsolety fizycznej. Co więcej, podczas sztuki można mieć podłączony komputer i korzystać z niego jako Meter Bridge. Wygodne i przydatne na przykład do kontroli przesterowań w sytuacji, gdy konsoleta udostępnia jednocześnie jedynie 8 tłumików dla jednej z warstw wejść…

Analogicznie, doskonałą opcją jest sterowanie konsoletą za pośrednictwem tabletu Apple iPad. Funkcjonalność jest pełna. Pod względem obsługi i funkcjonalności, apka do X32/Compact X32 ma konkurencję jedynie w aplikacji do Roland M-200i. Mieliśmy problemy, żeby orzec, która nam bardziej pasuje…

Behringer-X32-Compact-heble-reka1

Pod względem obsługi nie można nie wspomnieć o takich funkcjach, jak kopiowanie i wczytywanie ustawień, zapisywanie i wczytywanie scen itd. Presety każdego bloku można zapisywać w pamięci miksera. Jest również funkcja szybkiego kopiowania ustawień EQ, kompresora, bramki, ustawień profesora FX (np. korektora graficznego). Będąc na ustawieniu procesora którego ustawienia chcemy skopiować, wciskamy klawisz UTILITY, 5. potencjometr, następnie określamy klawiszem SELECT kanał, do którego chcemy skopiować ustawienia i wciskamy potencjometr 6. Można też skopiować cały channel strip – wówczas musimy być na ekranie głównym kanału (Home). Ustawienia całej konsolety można zapisywać w scenach. Do wyboru jest pełna lista parametrów, które chcemy „zasejfować”, czyli zabezpieczyć przed zmianami przy wczytywaniu kolejnej sceny. Może to być ustawienie całego kanału, komutacji wejść, ustawienia wybranych bloków Channel Strip czy wysyłek na szyny monitorowe.

Do komunikacji z muzykami mamy dwa tory Talkback wywoływane przyciskami u góry konsolety – jeśli mam być szczery, w niezbyt wygodnym miejscu… Ale w końcu konsoleta jest kompaktowa, więc niewielka. Czepialstwo… Ale to dopiero początek.

Behringer-X32-Compact-iPad-00012

Więc tryb czepiania się ON 🙂 W zasadzie mamy cztery uwagi. Pierwsza – to, że preampy jeszcze przed klipowaniem, przesterowują przetworniki analogowo-cyfrowe na wejściach. Ma to swoje reperkusje brzmieniowe przy miksowaniu lajf, ale przede wszystkim przy rejestracji wielośladowej koncertu przez FireWire lub USB. Fakt jest taki, że brzmienie jest na preampach „niedokręcone”… Według nas to istotne niedopatrzenie. Druga sprawa – dlaczego naraz mamy tylko 8 tłumików do warstw wejściowych? Znacząco ogranicza to możliwość wykorzystania konsolety przy nagłaśnianiu koncertów, gdy mamy dużą ilość źródeł dźwięku, choćby wykorzystując pełną obsadę wejść w konsolecie + cyfrowy stage box S-16. Trzecia sprawa, utrudnione kopiowanie ustawień GEQ. Można było to zrobić prościej… Czwarta rzecz to w zasadzie szczegół, ale w niektórych sytuacjach przydatny – brak odwócenia polaryzacji dla wyjść. Czasami ratuje to czytelność miksu monitorowego na przykład wokalisty, gdy zdudnienia i odbicia powodują komplikacje fazowe między sygnałem z monitora a sygnałami odbitymi. Dość przykre jest zbyt mocne uproszczenie bardzo funkcjonalnego i po prostu lubianego w większym X32 panelu Assign. Poza tym, nie mam więcej krytycznych uwag. No bo nie można mieć pretensji o to, że emulacja pogłosów Lexicona nie ma tego-czegoś, co prawdziwe pogłosy Lexicona.

Behringer-X32-Compact-iPad-00036

Ale wracając do zalet testowanej konsolety. Mikser cyfrowy Behringer Compact X32 udostępnia trzy niezwykle przydatne funkcje, które zasadniczo podwyższają wartość użytkową tej konstrukcji. Po pierwsze, na pokładzie mamy rejestrator stereo zapisujący na nośnikach USB, jednocześnie jest to odtwarzacz plików WAV. Po drugie – w trybie DAW REMOTE przejmujemy za pośrednictwem hebli konsolety kontrolę nad heblami programu DAW na komputerze 🙂 To się sprawdzi w sytuacji, gdy ktoś się zdecyduje na zakup tej konsolety do studia nagraniowego. A sprawa jest warta przemyślenia, bo konsoleta jest standardowo uzbrojona w interfejs USB oraz FireWire przekształcający konsoletę w 32-kanałowy interfejs audio (!). Tu jednak drobna uwaga na temat kompatybilności – niestety FireWire bez problemów działa tylko z niektórymi chipsetami Texas Instruments i VIA. Z innymi chipsetami są problemy. Problem mieliśmy również przy połączeniu USB z chipsetem USB zaszytym w mostku południowym AMD… Najlepiej zapoznać się z listą kompatybilności na stronie producenta. Rozszerzenie USB/FireWire należy odpowiednio skonfigurować – można skorzystać z trybu 32 IN / 32 OUT, 16 IN / 16 OUT, 32 IN / 8 OUT, 8 IN / 32 OUT, 8 IN / 8 OUT oraz 2 IN / 2 OUT. Oznacza to, że mikser w połączeniu z komputerem można wykorzystać nie tylko do rejestracji koncertów, ale również do wirtualnego soundchecku, a fani wtyczek Waves mogą korzystać z MultiRacka i insertować swoje wirtualne racki efektowe za pomocą tak USB jak i FireWire.Jako ciekawostkę należy powiedzieć, że Behringer zamierza zrezygnować ze wspierania FireWire i mikser będzie dostarczny jedynie ze złączem USB 2.0 do obsługi funkcji interfejsu audio. Ponoć już w następnej dostawie 🙂

Behringer-X32-Compact-tyl-FW-USB

Na koniec uściślijmy jedną kwestię – miksery Behringer serii X32 są niedrogie, zarówno X32, jak i mniejszy X32 Compact. W zasadzie najtańsze na rynku w swojej kategorii – nie licząc promocyjnych cen na Soundcrafty Si Expression (ach ta cudownie stymulująca konkurencja :-)). Sugerowanie przez nie-wiadomo-kogo, że Behringer X32 to budżetowy Midas było znakomitym posunięciem. Magia marketingu szeptanego. Od początku funkcjonowania tych mikserów X32 na rynku jesteśmy indoktrynowani niedopowiedzeniami, półsłówkami, półprawdami. Oczywiście, że nie można porównywać jakości konsolety za kilkanaście tysięcy złotych z konsoletą za 100 tys zł. Ale wielu dało się omamić plotkom. Narosło już tyle legend, że czas się z nimi rozprawić 🙂

Behringer-X32-Compact-panel-by-Midas

Pierwsza sprawa – preampy. Ponoć są z mikserów Midas. Plotka głosi, że to taki sam preamp jak w konsoletach Midas Venice. Nieprawda. To zupełnie różne układy. Faktem jest, że do „konstruowania” preampów dla X32 ludzie z Behringera zaprosili do współpracy specjalistów z firmy Midas. I tyle. Nie było mowy o wykorzystywaniu istniejących projektów preampów z konsolet Midas. Opracowany projekt preampu to całkowicie nowa konstrukcja. Wcale nie oznacza to, że zła. Bynajmniej, ale nie mająca nic wspólnego z Midas Venice ani z żadnym innym mikserem Midasa.

Behringer-X32-Compact-iPad-00015

Następna sprawa – algorytmy korekcji i procesorów dynamicznych. Są opatrzone logo Klark Teknik (albo były?). Ok. Ale nie są to algorytmy z wcześniejszych konstrukcji Klark Teknika. Na to nikt by sobie nie pozwolił. I jest to dla wprawnego ucha słyszalne. Faktem jest na przykład, że na wysokiej klasy systemie nagłośnieniowym, włączenie bloku korekcji w kanale wejściowym, ze wszystkimi filtrami ustawionymi „na baczność” jest słyszalne – efekt brzmieniowy jest taki, że dół pasma staje się nieco „puchaty”, a góra delikatnie przygaszona. Analogicznie włączenie w tor kompresora w trybie nie-zadziałania objawia się analogicznymi reperkusjami dla dźwięku. To są niuanse, których na przykład na nagłośnieniu w zaprzyjaźnionym klubie, gdzie gra się przede wszystkim heavy metal, nie słychać. Ale już w poznańskim klubie jazzowym Blue Note, w którym jest dobrze zestrojony system wysokiej klasy, te zmiany są słyszalne. Nie jest to oczywiście nic „drastycznego”. Ale nie udawajmy, że mikser za 10k może brzmieć jak taki za 100k…

Kolejna rzecz – algorytmy sumujące. Nie, to nie są te same algorytmy, co w cyfrowych konsoletach Midas. Pomijam kwestię różnicy w częstotliwości próbkowania – w konsoletach Midas jest to 96 kHz. Inny jest engine, procesor. Tego nie da się tak łatwo przełożyć. Poza tym, w czyim interesie leży udostępnianie algorytmów z konsolety za 100tys PLN w mikserze za 10tys PLN? Bo na pewno nie w interesie szefa Music Group 🙂

Behringer-X32-Compact-caly-rzut-lewa

maxSPL_ECONONie zmienia to faktu, że Behringer Compact X32 to bardzo interesująca propozycja. Funkcjonalnie i pod względem możliwości to zdecydowanie warta zainteresowania konstrukcja. Zwłaszcza biorąc pod uwagę cenę. Bardzo przypadła nam do gustu warstwa obsługi, zwłaszcza z poziomu apki na iPada. Traktując Compact X32 jako kompaktową konsoletę lajfową, na pewno ograniczeniem będzie zaledwie 8 dostępnych jednocześnie tłumików dla kanałów wejściowych i brak pełnej manualnej obsługi korekcji i procesorów dynamiki. Pod tym względem bezpośredni brytyjski konkurent oferuje lepsze warunki pracy. I więcej kanałów. Powiedzmy, że na koncert kapeli wolałbym mieć coś większego niż Compact X32… Ale na bankiet? Albo na event? W sytuacji, gdy nie ma miejsca na reżyserkę czy FOH, a realizator ma się wtopić w tłum, pełne sterowanie z komputera lub z iPada sprawdza się w przypadku Compact X32 znakomicie. Podejrzewam jednak, że podstawowym problemem przy decyzji o kupnie tej czy innej konsolety Behringer X32 nie będą takie elementy, jak funkcjonalność, czy nawet brzmienie… Choć prawda jest taka, że w naszym kraju cena czyni cuda. Dlatego wróżymy sporą popularność tej konsolety, jeśli dystrybutor zadba o konkurencyjność cenową.

 

Możliwości

poziom_20

Brzmienie

poziom_6

Jakość wykonania

poziom_10

Opłacalność poziom_15
Ocena ogólna

poziom_15

Do testów dostarczył: SoundTrade

 

 

Behringer-S16-caly

Behringer-S16-prawa-by-Midas

Behringer-S16-lewa

Behringer-X32-Compact-caly-2

Behringer-X32-Compact-heble-prawa

Behringer-X32-Compact-heble-reka2

Behringer-X32-Compact-INs

Behringer-X32-Compact-iPad-00001

Behringer-X32-Compact-iPad-00002

Behringer-X32-Compact-iPad-00003

Behringer-X32-Compact-iPad-00004

Behringer-X32-Compact-iPad-00005

Behringer-X32-Compact-iPad-00006

Behringer-X32-Compact-iPad-00009

Behringer-X32-Compact-iPad-00012

Behringer-X32-Compact-iPad-00014

Behringer-X32-Compact-iPad-00015

Behringer-X32-Compact-iPad-00016

Behringer-X32-Compact-iPad-00017

Behringer-X32-Compact-iPad-00018

Behringer-X32-Compact-iPad-00019

Behringer-X32-Compact-iPad-00020

Behringer-X32-Compact-iPad-00021

Behringer-X32-Compact-iPad-00022

Behringer-X32-Compact-iPad-00023

Behringer-X32-Compact-iPad-00024

Behringer-X32-Compact-iPad-00025

Behringer-X32-Compact-iPad-00026

Behringer-X32-Compact-iPad-00027

Behringer-X32-Compact-iPad-00030

Behringer-X32-Compact-iPad-00031

Behringer-X32-Compact-iPad-00035

Behringer-X32-Compact-kanaly-MixBus1-8

Behringer-X32-Compact-LCD-LCR

Behringer-X32-Compact-LCD-Monitor

Behringer-X32-Compact-LCD-Network-config

Behringer-X32-Compact-LCD-OSC

Behringer-X32-Compact-LCD-safe-chan

Behringer-X32-Compact-LCD-safe

Behringer-X32-Compact-LCD-Scenes

Behringer-X32-Compact-LCD-Sends

Behringer-X32-Compact-LCD-Talkback

Behringer-X32-Compact-panel-EQ-zoom

Behringer-X32-Compact-panel-EQ

Behringer-X32-Compact-panel-lewa-BUS-Mixes

Behringer-X32-Compact-panel-lewa-rzut

Behringer-X32-Compact-panel-lewa-caly

Behringer-X32-Compact-rzut1

Behringer-X32-Compact-sluchawki

Behringer-X32-Compact-tyl-IN

Behringer-X32-Compact-tyl-Talkback

TAGI: Behringer Compact X32 test, czy w Behringer X32 są naprawdę przedwzmacniacze mikrofonowe Midasa z Venice F?, tani cyfrowy mikser live, cyfrowy mikser live z nagrywaniem wielośladowym, co wybrać Soundcraft Si Expression 1 czy Behringer X32 Compact?, mały mikser live ze sterowaniem z iPada na eventy i bankiety, czy w Behringer X32 są preampy Midasa?, kompaktowy mikser cyfrowy ze zdalnym sterowaniem z Apple iPada na eventy, cena Behringer X32 Compact, dobry mikser cyfrowy do domu kultury, 40-kanałowa kompaktowa konsoleta cyfrowe sterowana z iPada, jaki mikser cyfrowy kupić do małej firmy nagłośnieniowej, mały cyfrowy stół do firmy eventowej

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
               

NAPISZ DO NAS! 

Jeśli brakuje w naszym wortalu testu instrumentu bądź sprzętu muzycznego którego szukasz, napisz do nas! Postaramy się przetestować urządzenie i opublikować test.

info@e-muzyk.net.pl

Reklama
Reklama