Reklama
Reklama

Najnowsze testy

FBT X-Pro 15A + X-Sub 18SA – aktywne zestawy szerokopasmowe i aktywny subwoofer band-pass

Postęp jest cudowną rzeczą. Przeważnie. Końcówki klasy D – lekkie, mocne, wydajne, sprawiają, że sprzęt waży DUŻO mniej. Ale… czy zawsze lepiej brzmi, niż stare tradycyjne rozwiązania? FBT dostrzegł szansę dla siebie i od długiego czasu stosuje mariaż nowych i klasycznych technologii. Jak ten mariaż się sprawdza w najn…

Turbosound iQ12 – aktywny zestaw głośnikowy z DSP i cyfrowym połączeniem UltraNet

Seria iQ to bodaj pierwsza nowa seria zestawów marki Turbosound po wchłonięciu jej do koncernu Music Group. Czyli po wykupieniu marki Turbosound przez firmę Behringer. Jak udał się mariaż Turbosound’a z rozwiązaniami technologicznymi… marki Klark Teknik 🙂 która również znalazła się w objęciach Behringer’a? Radek Bar…

Soundcraft Ui 16 – zdalnie sterowany rackowy cyfrowy mikser

Informacja, że Soundcraft wprowadza do oferty cyfrowe miksery rackowe, nikogo zbytnio nie zaskoczyła. To taki “trynd”. Pojawiały się “plotki i pomówienia”, że to konstrukcja odkupiona od innej firmy, nie słynącej zbytnio z wysokiej jakości toru audio… W branży wiadomym było jednak, że jak już Soundcraft coś robi, to …

Czym jest czułość mikrofonu? Przykład Audio-Technica

inne

mic_sensitivity_0Umiejętność czytania i porównywania specyfikacji mikrofonów pomoże Ci zbliżyć się do brzmienia, które chcesz uzyskać, a jest to najważniejszy cel w nagrywaniu dźwięku. Spośród różnych parametrów, czułość jest jednym z najważniejszych, które należy brać pod uwagę podczas wyboru mikrofonu.

W przypadku mikrofonów czułość oznacza ilość sygnału wyjściowego przy zadanym sygnale na wejściu. W nowoczesnym sprzęcie audio, impedancja wejścia mikrofonowego jest dużo większa niż impedancja samego mikrofonu. Często na wejściu jest 10 razy większa niż na wyjściu, dlatego złącze mikrofonowe może być postrzegane jako obwód otwarty. Audio-Technica określa czułość mikrofonu używając tego napięcia wyjściowego obwodu otwartego. Czułość informuje o tym, co mikrofon dostarcza na wyjściu przy określonym wejściowym poziomie ciśnienia dźwięku (SPL). To czyni pomiar napięcia obwodu otwartego bardzo przydatnym przy porównywaniu czułości mikrofonów, pozwala na zachowanie standardów i dokładności pomiarów. Dla pomiaru otwartego obwodu, Audio-Technica używa referencyjnego ciśnienia dźwięku, o wartości 1 Pa, które odpowiada 94 dB SPL. Czułość mikrofonu jest więc wyrażona w decybelach (dB), ponieważ odnosi się do poziomu referencyjnego.

Ze względu na to, że poziom odniesienia jest dużo powyżej poziomu wyjściowego mikrofonu, czułość będzie wartością ujemną (gdy przekształcamy wynik ze skali liniowej do skali decybelowej musimy zastosować logarytm, co generuje ujemny znak przy wartości czułości). Im bliżej zera, tym większy sygnał został dostarczony na wejście. Dlatego mikrofon, którego czułość wynosi -40 dB jest bardziej czuły niż ten, którego czułość wynosi -55 dB.


 

Mikrofony pojemnościowe mają zazwyczaj większą niż „normalną” czułość, przynajmniej w porównaniu do mikrofonów dynamicznych, które zwykle charakteryzują się dużo niższą czułością. Bardziej czułe mikrofony pojemnościowe mają zastosowanie w przypadkach, kiedy źródło emituje niższy SPL, np. przy nagrywaniu dialogów lub wokali. Przykładem może być mikrofon typu shotgun BP4071. Ma on bardzo wąską charakterystykę kierunkowości i czułość na poziomie -29 dB (33,5 mV). Ten poziom czułości pozwala na przenoszenie cichszych i bardziej oddalonych od mikrofonu dźwięków z wystarczającym napięciem na wyjściu. Właśnie z tego powodu, mikrofony o większej czułości są powszechnie stosowanie w produkcjach radiowych i telewizyjnych. Jednak nawet stosując takie mikrofony, trzeba brać pod uwagę limity, jakie niesie za sobą stosowanie dalekiego mikrofonowania.

Jednak nie wszystkie mikrofony pojemnościowe charakteryzują się wysoką czułością. Przykładowo, dwukapsułowy kierunkowy AE2500 łączy elementy dynamiczne i pojemnościowe w jednej obudowie. Element pojemnościowy ma czułość na poziomie -51 dB (2.8 mV), co sprawia, że jest on idealny dla stopy i innych źródeł dźwięku, emitujących wysoki SPL.
 

Mikrofony dynamiczne, w tym dynamiczna część AE2500, z reguły charakteryzują się bardzo niską czułością i są stosowane tam, gdzie trzeba przenieść duży poziom ciśnienia dźwięku – przy nagrywaniu piecy gitarowych, bębnów itp. Podobnie jak dla elementu pojemnościowego, czułość części dynamicznej w AE2500 jest równa -54 dB (1,9 mV). Przykłady innych mniej czułych mikrofonów dynamicznych to ATM230, AE2300, i ATM510.

Mamy nadzieję, że teraz lepiej rozumiesz czym jest czułość i dlaczego ważne jest, aby brać ją pod uwagę przymierzając się do zakupu mikrofonu.

Dystrybutor: Konsbud Audio

AKG MikroLite

ESS-2016-01-190-akg_microlite_baner

Presety, templejty i inne patenty…

Presety, templejty i inne patenty…

Screen-Preset

Odwiedź nasze konto na YouTube!

ZAPRASZAMY 🙂

YT-logo-190

test DiGiCo S21

Polska premiera!

Meyer Sound LEOPARD

Meyer-Sound-Leopard-grono1

Wi-Fi do miksera cyfrowego

WiFi_w_Pro_Audio_190

Posłuchaj mikrofonu…

beyerdynamic Opus 69 – mikrofon dynamiczny

Beyerdynamic_Opus49_calyNiedrogi dynamiczny mikrofon wokalowy o świetnej relacji cena-jakość.

  • charakterystyka: superrnerka
  • pasmo przenoszenia: 35 Hz – 16 kHz
  • czułość: 2.5 mV/Pa
  • aplikacje: szkoły, estrady, teatry, konferencje

multitest mikrofonów

Multitest mikrofonów – słuchamy!

ImageWreszcie! Paula wyzdrowiała i mogliśmy nagrać próbki do multitestu mikrofonów. W międzyczasie ilość mikrofonów nam się nieznacznie zwiększyła… Gdy Paula zobaczyła ilość mikrofonów, jaką dla niej przygotowaliśmy… Zresztą – sami zobaczcie 😉

 
Multitest mikrofonów – charakterystyki cz.2

ImageWygląda na to, że dział multitestów będzie się rozrastać 😉 Nie minęły dwa tygodnie, a już powiększa się nam baza pomiarów. I nie tylko – lada chwila udostępnimy testowe nagrania dokonane na kilkudziesięciu mikrofonach w ramach jednej sesji. A na razie uzupełniamy bazę pomiarów.

 
Multitest mikrofonów – charakterystyki cz.1

ImagePoczątek roku to dla sklepów ciężki okres – wiadomo, inwentury. Nie zazdroszczę. Handel stoi, w sklepie bałagan, nerwowe szukanie brakującego sprzętu… Postanowiliśmy pogłębić ten stan rzeczy i „porwaliśmy” z dwóch poznańskich sklepów kilkadziesiąt mikrofonów, by zrobić pomiary i od razu nagrać próbki.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
               
Reklama
Reklama