Reklama
Reklama

Dynacord AXM 12A – aktywny monitor estradowy z przetwornikiem współosiowym 12”+1.75”

Dynacord-AXM12A-insert1Technologia przetworników współosiowych jest doceniana na scenach na całym świecie, przede wszystkim w estradowych monitorach podłogowych. Dynacord postanowił jednak przesunąć granicę i stworzyć uniwersalny zestaw głośnikowy z przetwornikiem koncentrycznym mogący pełnić funkcję wedge’a oraz niewielkiego nagłośnienia przodowego. Czy to się udało?

Radek Barczak, Jan Marek, Piotr Neumann, Dawid Janczak

 

Dynacord-AXM12A-para-pokrowiec

Konstrukcje wykorzystujące przetworniki współosiowe z punktu mają przewagę nad klasycznymi konstrukcjami z wooferem i driverem w osobnej tubie – gwarantują zgodność fazową bez konieczności wprzęgania w to linii opóźniających. Poza tym zgodność fazowa jest gwarantowana w każdym miejscu propagacji sygnału w pełnym promieniu propagacji, nie tylko na wprost zestawu głośnikowego. Cechą charakterystyczną jest również symetryczna propagacja w poziomie i pionie – 90 stopni, o dużej równomierności pasma przenoszenia na odchyleniach bocznych. Klasyczne konstrukcje z wooferem i driverem w oddzielnej tubie mają zwykle propagację poziomą tuby w zakresie 90 stopni, a pionową około 60 stopni. Przy najpopularniejszym kącie pochylenia w trybie monitora estradowego 45 stopni, klasyczna konstrukcja ma w poziomie (który w pierwotnych założeniach konstrukcyjnych był pionek 🙂 ) węższą propagację – 60 stopni. A to przekłada się na węższy sweet-spot – optymalne pasmo przenoszenia na odchyleniach od osi. Poza tym konstrukcje driver + tuba zapewniają słabszą równomierność pasma przenoszenia na odchyleniach bocznych/pionowych. To wszystko przekłada się na to, że współosiowe monitory estradowe lepiej sprawdzają się w pracy estradowej. Można grać ciszej – bo wokal i instrumenty dzięki zgodności fazowej w każdym miejscu promienia 90 stopni mają zgodność czasową transjentów w pełnym zakresie pasma. Tym samym precyzyjniej, w sposób bardziej zaplanowany zorganizować strefy odsłuchu na scenie, co ma niebagatelne znaczenie zwłaszcza w warunkach niewielkich scen klubowych. Pracując na przetwornikach współosiowych na scenie jest sporo ciszej 🙂 A nikt nie narzeka, że się nie słyszy.

Dynacord-AXM12A-caly-bok-rzut

Dynacord chcąc zagwarantować idealną, niczym nie zmąconą zgodność fazową, użył do podziału pasma między 12” woofer i 1,75” driver z neodymowym magnesem nowoczesnych zaawansowanych cyfrowych filtrów F.I.R. nie wprowadzających zmian fazowych. Wymaga to mocnego układu DSP, by nie wprowadzić zbyt dużych opóźnień/latencji sygnału. Czy to rzeczywiście takie istotne? Dla osób ceniących przede wszystkim jakość brzmienia – tak. Przekłada się to na doskonałą czytelność transjentów. Znane są nam przypadki kilku malkontentów, którzy powątpiewali w potrzebę stosowania filtrów F.I.R. – do momentu, gdy uruchomili w swoich systemach Dynacorda procesor DSP 600 zamiast standardowego DSP 260. Efekt brzmieniowy po przełączeniu się z klasycznych filtrów na filtry FIR jest taki, jakby z grających zestawów… zdjąć koc. W dwóch przypadkach na trzy, procesor DSP 600 po krótkim teście pozostał w setupie tych firm 🙂 W trzecim przypadku zakup został odsunięty w czasie, bo niestety DSP 600 do tanich nie należy…

 

Dynacord stosując filtry FIR w konstrukcji popularnych aktywnych monitorów estradowych mogących pełnić również funkcję niewielkiego nagłośnienia FOH, łamie pewną granicę. Granicę ceny. Są to bodaj najtańsze aktywne zestawy głośnikowe na rynku wyposażone w tak nowoczesne rozwiązania. A te rozwiązania służą brzmieniu gwarantując niedostępną w tej klasie cenowej czytelność.

Dynacord-AXM12A-bok-lewa

Gdyby do tego technologia przetworników współosiowych była prosta… Mielibyśmy zapewne więcej takich konstrukcji. Ale niestety, nie należy do najtańszych i stosując to rozwiązanie musimy się zgodzić na pewne kompromisy. Podstawowym jest kwestia ograniczonego przenoszenia najniższych/najmniejszych  częstotliwości – skok membrany woofera jest bowiem ograniczony faktem, że w środku osi “mieszka” sobie driver… Woofer z ukłądzie koaksjalnym nigdy nie zapewni tak niskiego zejścia, jak oddzielny woofer. Ale też… w przypadku monitora estradowego najniższe pasmo wcale nie jest najistotniejsze 🙂 W praktyce estradowej nierzadko pasmo poniżej 80/100 Hz wręcz “podcinamy” filtrami dolnozaporowymi. Więc jakby problem nie jest w tym przypadku istotny. Do listy problemów należy dopisać kwestię bardziej skomplikowanego chłodzenia cewek. Stąd cena wysokiej klasy przetworników współosiowych jest relatywnie wyższa, niż układów woofer + driver w tubie. Testując przez cały tegoroczny letni sezon – od czerwca do września 2015 – parkę tych monitorów, szczególną uwagę zwracaliśmy na to, jak się Dynacordy AXM 12A zachowują w wysokich temperaturach, na słońcu.

Dynacord-AXM12A-przod-rzut

Od pierwszego spojrzenia na Dynacord SXM 12A widać, że głównym przeznaczeniem tej konstrukcji jest praca w roli podłogowego monitora estradowego. Świadczą o tym niewielka, zwarta obudowa i kąt pochylenia płaszczyzny przetwornika 33 stopnie – idealny do bliskiej pracy z wokalistą korzystającym z mikrofonu na statywie. Ale to nie jest pierwszy-lepszy monitor aktywny. Obudowa jest wykonana ze sztywnej sklejki z brzozy bałtyckiej o grubości 15 mm. To niewielkie wnętrze zamykające się w obudowie o wysokości 34 cm (!) mieści w sobie sporo mocy! Mamy dwie końcówki mocy – klasy D o mocy 260 W RMS (360 W IHF-A) napędzającą woofer 12”  oraz “muzycznie” brzmiącej klasy AB o mocy 75W RMS (160 W IHF-A) napędzającej driver. Konstruktorom udało się zapewnić z tego niewielkiego zestawu sporą efektywność – max SPL sięga 128 dB. W przypadku współosiowych zestawów to znakomity wynik.

W tym wszystkim istotną zaletą tej konstrukcji jest  znakomita mobilność – wynika z zachowania naprawdę niewielkich rozmiarów i wagi poniżej 15 kg. Do tego ogromną wygodą okazały się firmowe pokrowce znakomicie chroniące monitory w trakcie transportu.

Dynacord-AXM12A-pokrowiec-reka

O tym, że Dynacord AXM 12A nie jest li tylko monitorem estradowym i sprawdzi się w wielu aplikacjach wymagających niewielkiego, mobilnego i skutecznego zestawu, przekonaliśmy się niejeden raz podczas wielomiesięcznych testów. Może nie od razu wszyscy zauważyli miejsce montażu na statywie – przy zastosowaniu jako monitor estradowy jest praktycznie niewidoczne 🙂  Po postawieniu na statywie AXM 12A stają się nietuzinkowym systemem FOH. Na statywie sprawdza się również jako front-fill służąc za dogłośnienie średniej wielkości scen.

 

Ale Dynacord AXM 12A sprawdzi się w firmie nagłośnieniowej nie tylko jako monitor estradowy – zestawy te są znakomicie przygotowane do pracy stand-alone, do obsługi konferencji, sesji, prezentacji. Co podnosi wartość użytkową tych zestawów?

Dynacord-AXM12A-LCD-DELAY

Zacznijmy od tego, że układ DSP pozwala wykorzystać 3-pasmową korekcję – półki w dole @60 Hz i górze @12 kHz oraz półparametryk o charakterystyce dzwonowej w środku z regulacją częstotliwości 70 Hz – 12 kHz – wszystkie filtry działają w zakresie +/-10 dB. Do tego mamy również łagodny filtr dolnozaporowy o nachyleniu 6 dB/okt. regulowany w zakresie 70 Hz – 200 Hz. Producent wyposażył AXM 12A również w antysprzężeniowy filtr typu Notch przestrajany w zakresie 70 Hz – 10 kHz. Jest również możliwość wprowadzenia opóźnienia – od 0.1 m do 100 m, by wyrównać czasowo przody z subbasem, lub zastosować AXMy 12A jako strefa na przykład na konferencji 🙂 Znakomita sprawa! W pamięci mamy 5 presetów fabrycznych oraz 5 komórek pamięci na presety użytkownika. To pozwala nam zapisać konfigurację do wybranych lokalizacji. Sprawdza się w pracy.

Dynacord-AXM12A-panel

Ogromną zaletą sprawiającą, że Dynacord AXM 12A okazuje się być uniwersalnym zestawem głośnikowym, jest wyposażenie w 3 wejścia sygnału z mikserem. Wejścia to:

  • dwa pierwsze kanały to dwa wejścia combo jack 1/4″/XLR – MIC1/Line oraz MIC2/Line – oba z możliwością załączenia zasilania Phantom dla mikrofonów pojemnosciowych lub aktywnych DI-Boxów
  • trzeci kanał to para gniazd cinch z możliwością podłączenia sygnału stereo z komputera lub dowolnego odtwarzacza jak na przykład telefon

Idealnie się to sprawdza zwłaszcza na prezentacjach i małych konferencjach, lub do nagłośnienia niewielkich stoisk targowych, gdy potrzeba podłączyć dwa bezprzewody i komputer. Nie potrzeba brać miksera 🙂 Wystarczy ten, który jest na pokładzie AXM 12A.

Dynacord AXM 12A ma też dwa wyjścia XLR – pierwsze przypisane do wejścia MIC1, jest wyjściem direct z preampu, a drugie wyjście XLR to wyjście MIX z całej sekcji wbudowanego miksera. W ten sposób można wyjść zsumowanym sygnałem z jednego zestawu głośnikowego na drugi.

 

***

Dynacord-AXM12A-joby-statek-panorama

Radek Barczak

Jak wspomnieliśmy wcześniej, zestawy Dynacord AXM 12A były testowane w warunkach obojowych od czerwca do września. To prawdziwy road-test. Bez znieczulenia 🙂 Regularnie pracowały w trakcie koncertów na letniej scenie Kontener Art w Poznaniu, zielonej scenie projektu Aktywator we Frankfurcie nad Odrą oraz w Środzie Wielkopolskiej w ramach Projektu Plaża 2015.

Dynacord-AXM12A-joby-statek

Zagrały na kilku większych plenerach jako monitory, na kilku koncertach w ośrodkach kultury, dwa razy jako front-fille na scenie ośrodka kultury. Obsłużyły też kilka wesel służąc jako monitory dla wokalistów. Kilka razy AXMy 12A pracowały również jako nagłośnienie “przodowe”, na przykład na mikro-plenerkach podczas festynów, a także jako nagłośnienie sesji rad gminy i powiatu… Trzeba przyznać, że na statywie AXMy 12A prezentują się… nietuzinkowo 😛 I mogą wzbudzać wizualnie obawy, czy “dadzą radę”… Ale tak – dają radę 🙂 Są wystarczająco mocne i efektywne, żeby skutecznie nagłośnić przestrzeń do 8-10 metrów przed scenką.

Dynacord-AXM12A-joby-gity3

Najpoważniejszym stress-testem była praca w pełnym słońcu na niezadaszonej zielonej scenie Aktywatora we Frankfurcie nad Odrą, gdy temperatura w cieniu dochodziła do 35 stopni C! Byliśmy ciekawi, czy pasywne chłodzenie końcówek okaże się wystarczająco skuteczne… O to mieliśmy najwięcej obaw. Okazało się jednak, że mimo mocnego nagrzania się płyty bocznej miksera, zestawy nie traciły mocy i głośności i nie miało to żadnego wpływu na pogorszenie brzmienia.

Dynacord-AXM12A-joby-Krol

Pasmo przenoszenia w trybie pełnopasmowym (program PA) jest wyrównane w środku, z delikatnym podkreśleniem częstotliwości około 120-160 Hz i górki powyżej 8 kHz. Cóż, w przypadku pracy jako monitor estradowy nie jest to wskazane 🙂 Presety Monitor1 – Monitor3 mają podcięty dół pasma i podkreślone pasmo prezencji powyżej 2 kHz. W zależności od sceny i pomieszczenia, trzeba było nieco podciąć korektorem zakres częstotliwości “niskiego środka” w okolicach 180 – 340 Hz. Nie było natomiast ŻADNYCH problemów z pasmem wysokiego środka. Podział pasma między wooferem a driverem wysokotonowym został ustawiony na 1.6 kHz – zwykle w okolicach podziału monitory okazują się nieco bardziej podatne na sprzężenia. Nie w tym przypadku. Prócz delikatnego podcięcia w okolicach “paszczowych” 1 – 1.2 kHz w zasadzie nie trzeba było w ogóle ingerować w strojenie tych monitorów, przynajmniej w trybie Monitor1.

Dynacord-AXM12A-joby-szanty

Właśnie – brzmienie. W trybie pełnopasmowym jest dość “konturowe”. W trybie monitorowym zyskuje na czytelności transjentów. Podstawową zaletą jest przede wszystkim czytelność wokalu. Nie zliczę, ileż to razy po koncercie na KontenerArt w Poznaniu czy scenie Aktywatora w  słyszałem podziękowania od wokalistów za znakomity odsłuch na scenie. Teksty typu “Nigdy się tak dobrze nie słyszałam”, czy “Pierwszy koncert na którym nie miałem problemów z odsłuchem” były na porządku dziennym. I pomyśleć, że 90% roboty robił sprzęt 🙂 A moje zadanie ograniczało się jedynie do tego, żeby nie spie%@&**#lić brzmienia.

Dynacord-AXM12A-joby-KontenerArt1

Dużą zaletą monitorów okazało się też bardzo precyzyjne promieniowanie wyrównanym częstotliwościowo dźwiękiem na odchyleniach od osi. Zwłaszcza w warunkach sal weselnych. Dźwięk propagowany przez przetworniki AXM 12A jest precyzyjnie skupiony w tych 90 stopniach, poza tym kątem drastycznie traci na efektywności.

Dynacord-AXM12A-joby-KontenerArt2

Ogromną zaletą jest również znakomita mobilność tych zestawów – chciałbym mieć do dyspozycji 5 lub 6 takich monitorów… Niestety, cena jest w tym przypadku zaporą nie do przejścia. Owszem, na dwa takie monitory w niewielkiej firmie można sobie pozwolić – efekt zadowolonego wokalisty jest wart każdych pieniędzy 🙂 W roli monitora estradowego Dynacord AXM 12A sprawdza się genialnie. A do tego para tych zestawów może również posłużyć jako niewielki mobilny system nagłośnieniowy, czy na konferencje, czy niewielkie eventy. Z drugiej strony nieco szkoda, że w ofercie firmy Dynacord nie ma modelu ograniczającego się jedynie do funkcji niewielkiego aktywnego monitora estradowego ze współosiowym przetwornikiem. W niższej cenie, niż Dynacord AXM 12A. Z pewnością znalazłby sporą grupę odbiorców.

Dynacord-AXM12A-joby-KontenerArt4

I jeszcze jedna uwaga – omijajmy szerokim łukiem preset Guitar 🙂 Zestaw w tym trybie brzmi jakby był zepsuty 😛  Został zapewne pomyślany jako emulacja kolumny gitarowej do efektów i emulatorów wzmacniaczy typu POD, ale… to jakaś porażka 😛

 

Radek Barczak

 

***

Dynacord-AXM12A-bok-gora

Podsumowanie

maxSPL_GOLDDynacord AXM 12A jest bez wątpienia wyróżniającą się konstrukcją na rynku. Na rynku w tych wymiarach, wadze, brzmieniu i funkcjonalności AiXeMy 12A nie mają konkurencji. To znakomity niewielki, mobilny, a przy tym dość mocny aktywny monitor estradowy. Bez wątpienia najlepszy z najmniejszych, tak pod względem brzmienia jak funkcjonalności. Cena do najniższych nie należy, jednak biorąc pod uwagę wszystkie zalety tej konstrukcji i fakt, że sprzęt jest produkowany w Niemczech należy podkreślić, że te monitory są absolutnie warte swojej ceny. Są dobrą i trafioną inwestycją, jeśli szukamy niewielkich, mobilnych profesjonalnych monitorów estradowych z dużą dozą uniwersalności zastosowań jako niewielki FOH czy nagłośnienie konferencyjne. Zarobią na siebie. Z absolutnie spokojnym sumieniem gorąco polecamy!



Możliwości

poziom_20

Brzmienie

poziom_15

Jakość wykonania

poziom_20

Opłacalność

poziom_6

Ocena ogólna

poziom_15


 

Do testów dostarczył: Tommex

 


Dynacord-AXM12A-caly

Dynacord-AXM12A-galy

Dynacord-AXM12A-logo1

Dynacord-AXM12A-plakietka-znamionowa

Dynacord-AXM12A-LCD-EQ-MID

Dynacord-AXM12A-LCD-Notch

Dynacord-AXM12A-LCD-panel2

Dynacord-AXM12A-LCD-Phantom

Dynacord-AXM12A-LCD-Preset

 

 

 

TAGI: Dynacord AXM 12A test, małe lekkie i mocne aktywne monitory estradowe, najlepsze małe koaksjalne monitory wedge, Dynacord AXM12A cena, dobre małe aktywne monitory estradowe podłogowe, małe uniwersalne kolumny aktywne z DSP z linią opóźniającą delay, małe przenośne koaksjalne współosiowe monitory aktywne

Reklama

Logowanie

Zaloguj
               
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Reklama
Reklama

NAPISZ DO NAS! 

Jeśli brakuje w naszym wortalu testu instrumentu bądź sprzętu muzycznego którego szukasz, napisz do nas! Postaramy się przetestować urządzenie i opublikować test.

info@e-muzyk.net.pl

Reklama
Reklama