Reklama
Reklama

Superlux S241/U3 – instrumentalny mikrofon pojemnościowy typu paluszek

Superlux_S241Nikogo już nie dziwi mikrofon pojemnościowy za nieco ponad 300 zł. Ba… Pojawiły się już takie oferty pewnej firmy na B, jak DWA SPAROWANE mikrofony za 300 zeta 😉 W jaki sposób sparowane to insza inność – nie jest to przedmiotem niniejszego testu. Ustaliliśmy w każdym razie, że ciut powyżej 300 zeta na mikrofon pojemnościowy to żadna nowość. A jeśli…

Radek Barczak

Image

…jest to prawdziwy mikrofon pojemnościowy o najczęściej wykorzystywanej charakterystyce kardioidalnej (nerkowej) z elektroniką na układach FET, a nie jakiś tam mikrofon elektretowy, a do tego jest wyposażony w:

  • załączany 3-pozycyjny tłumik 0 dB/-10 dB/-20 dB

  • załączany filtr dolnozaporowy @75 Hz/@150 Hz

  • osłonę przeciwwietrzną

  • elastyczny uchwyt

  • pop-filtr wykonany z niezwykle cienkiej i gęstej siateczki metalowej,

to robi się niezwykle ciekawie…  
Image

Gdy informacja o Superlux S-241/U3 dotarła do naszej redakcji jakiś rok temu, wzbudziła ona moje osobiste zainteresowanie. Paluszków w nagraniach koncertowych nigdy dość 😉 A tak dobrze wyposażonych paluszków jak na lekarstwo! Jedyną wątpliwość wzbudzała cena – według zapowiedzi miała kształtować się na poziomie 140 USD za sztukę. Gdy tylko pojawiły się w Polsce sprowadziłem je do testów. Zwłaszcza, gdy dowiedziałem się, że w Polsce będą kosztować nieco ponad 360 zł 😉 Wietrzyłem wprawdzie jakiś podstęp, bo NAWET chińskie paluszki tak wyposażone w tej cenie dotąd nie występowały…

Image

Wreszcie są – przyszła paczka z mikrofonami. Zamówiłem do testów dwa, żeby móc je wypróbować w ujęciach stereo. Nie ukrywam, że miałem względem tych mikrofonów niecne plany przechwycenia ich do swojego zestawu koncertowego… Byłem więc strasznie ciekaw, co to to warte.

Image

Pudełko robi wrażenie. Po pierwsze – każdy mikrofon jest dostarczany w walizeczce, wprawdzie z tworzywa, ale zawsze. No dobra, to bezwartościowy i bezużyteczny dodatek, gdyż i tak przeważnie mikrofony lądują w zbiorczym „narzędziowniku” razem z pozostałymi mikrofonami. Przydało by się więc etui, najlepiej z ekologicznej skóry. Niestety – brak. Za to w pudełku znajdziemy mikrofon, autentyczny pop-filtr! (szkoda że nie można go wykorzystać dla innych mikrofonów…), kapturek przeciwwietrzny z gąbki, uchwyt z elastycznym zawieszeniem. No i kontra gwintu na europejski wymiar gwintu na statywach. Ileż to razy przychodziły do testów chińskie mikrofony baz kontr? A tu proszę – wyposażenie kompletne. Nawet jakiś wykres charakterystyki się znalazł w pudełku 😉 Ciekawe, co wart.

Image

Zanim zaczniemy operować majkami drobna uwaga. Jeśli chcecie używać przełączników tłumika bądź filtru dolnozaporowego, to musicie uzbroić się w cienki szpikulec do zmiany ustawień. Długopis nie wchodzi. Ja na szczęście mam podręczny zestaw Swiss Tool, ale faktem jest, że do przełączników ciężko się dostać. Z jednej strony to dobrze, bo przypadkowo niczego się nie przełączy. Ale gdy w nagłej sytuacji trzeba by coś zmienić, to nieprzygotowany realizator bądź nagłośnieniowiec bez odpowiedniego narzędzia sobie nie poradzi.

ImageZ danych technicznych dowiadujemy się, że mikrofon ma półcalową złoconą membranę o grubości 3 µm. Brawo! Membrana jest cieniutka, a to potencjalnie oznacza, że mikrofon będzie czuły na transjenty. I jest. Zaskakująco dobrze wypada nawet przy rejestracji wokali. Oto próbki – śpiewa Paulina Leśna:

Superlux S241/U3

Neumann TLM103

Bezdyskusyjnie pełniejsze i głębsze brzmienie daje Neumann – S241/U3 pewnego zakresu po prostu nie ma. Brzmienie jest bardziej płaskie, ale… różnica dyskryminującą dla S241/U3 nie jest. Więcej – mam wrażenie, że z niejednym „wielkomembranowym” MXLem testowany Superlux sobie poradzi. Szczególnie może się podobać górka S241/U3 – jest klarowna, czytelna, wyrazista. I nie szeleści, jak niektóre chińskie mikrofony.

ImageRównie przyzwoicie radzi sobie Superlux S241/U3 przy rejestracji gitary akustycznej – w opozycji do TLM103 wypada naprawdę dobrze. Oto przykłady zarejestrowane w MM Studio na systemie ProTools|HD przez przedwzmacniacz TLAudio 5001. Gra Wojtek Hoffmann na swoim akustyku Cole Clark FL-2.

Superlux S241/U3

Neumann TLM103

Przede wszystkim Superlux nie buczy. I nie szumi. I dobrze przenosi niuanse brzmieniowe, jak również przydźwięki od strun. Jest bardzo wierny w przekazie, naturalny. Mam wrażenie, że ciut faworyzuje okolice 5 kHz – coś, co dobrze robi wokalowi, a ciut gorzej gitarze akustycznej. Ale przypominam – rozważamy zalety i wady mikrofonu za 320 zł! I w tym aspekcie jest to nieprawdopodobna okazja. Jeśli mamy preamp bez filtru dolnozaporowego, to w ogóle jest miodzio, bo S241/U3 go posiada. A działa skutecznie, choć mam wrażenie, że filtr na 150 Hz działa zbyt intensywnie na wyższe częstotliwości…

Image

Jak przystało na paluszek mikrofon sprawdzi się również w ujęciach zestawu perkusyjnego jako overhead. Jest dość czuły (18 mV/Pa), ale dzięki tłumikowi PAD -20 dB nie ma problemu z odpowiednim wysterowaniem sygnału. Testowane paluszki są wytrzymałe – mogą pracować z głośnymi sygnałami, gdyż maksymalny SPL jest na poziomie 143 dB. Przydatny w ujęciach overhead jest filtr również dolnozaporowy – wiadomo, ze dźwięk stopy ma duży ładunek energetyczny, a w ujęciach oherheadowych nie chodzi o zapis tego instrumentu 🙂 A brzmienie? Nie jest metaliczne, mikrofon nie „wywala” drażliwych dla ucha zakresów z okolicy 3 kHz. Udostępniamy nagranie samych over head’ów z załączonym tłumikiem @150 Hz i fragmentu miksu.

overheads na S241/U3

cały miks (fragment)

ImageSuperlux S241/U3 z każdej sytuacji wyszedł obronną ręką. Wyposażenie mikrofonu jest kompletne, a jakość dźwięku predestynuje testowany mikrofon nie tylko jako bojowy mikrofon estradowy czy do domowych ujęć gitary akustycznej – nawet wokal jest na absolutnie akceptowalnym poziomie. Nie sądzę oczywiście, że ktoś zrezygnuje z wielkomembranowego mikrofonu na rzecz paluszka do wokalu, ale jeśli ma to być mikrofon przede wszystkim do gitary akustycznej bądź klasycznej, a dopiero na drugim miejscu do wokalu, to postawiłbym na S241/U3. Nie zmienia to faktu, że w moim zestawie mikrofonów para S241/U3 znajdzie miejsce na stałe.

Dystrybutor: Arcade Audio

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
               
Reklama
Reklama