Superlux PRA-638 – pojemnościowy mikrofon do nagłaśniania gitar elektrycznych i akustycznych27.01.2009
Radek Barczak Jaki jest najbardziej znany mikrofon do nagrywania instrumentów, w tym gitar? Wiadomo 🙂 Superlux postanowił zaproponować alternatywę – pojemnościową alternatywę. Superlux PRA-638 może być zasilany napięciem Phantom z zakresu 9 V – 52 V – znaczy, musi być zasilany napięciem, żeby zadziałać. W czasach, gdy najtańsze miksery i interfejsy audio mają preampy z zasilaniem Phantom nie stanowi to problemu. A zaletą jest, że PRA638 zadowala się napięciem już 9V, co w przypadku niskobudżetowych konstrukcji mikserów czy przedwzmacniaczy się zdarza… Bo zaznaczmy – Superlux PRA-638 jest mikrofonem niskobudżetowym, dostępnym w cenie 250 zł. Kapsuła ma charakterystykę kardioidalną. Sposób zamontowania i obudowania kapsuły zmniejsza rezonanse, co powinno mieć korzystny wpływ na brzmienie mikrofonu, zwłaszcza w ujęciach mocno brzmiących gitar elektrycznych. Pasmo przenoszenia wg danych producenta zamyka się wartościami 50 Hz – 20 kHz, jednak realnie zmierzona charakterystyka przy założeniu tolerancji spadku efektywności -6 dB oznacza, że Superlux PRA-638 radzi sobie z sygnałami od 100 Hz. Uwagę zwraca podbicie w okolicach 10 kHz – w przypadku nagrywania gitar elektrycznych taki zabieg nie ma kompletnie sensu (głośniki wzmacniaczy gitarowych grają efektywnie do max. 6 kHz). Ale już w rejestracji gitary akustycznej owe podbicie sprawia, że otwiera się atrakcyjna „górka” dająca jasną i dźwięczną poświatę oraz przestrzeń w nagraniu. Mikrofon przenosi maksymalne ciśnienie na poziomie 130 dB, co nie jest wynikiem oszołamiającym. Zwłaszcza, że max SPL jest mierzony dla 1 kHz przy 1% zniekształceniach THD… Testowany model ma czułość 9 mV/Pa (zmierzona) i w praktyce może to w przypadku podłączania do niskobudżetowych interfejsów rodzić problem z wysterowaniem. Po podłączeniu PRA-638 do przedwzmacniacza mikrofonowego interfejsu EMU1820 i rozkręceniu lampowego wzmacniacza 15 W na 1/2 mocy pojawiały się na wejściu przesterowania… Trzeba posłużyć się tłumikiem PAD, choćby wlutowanym w kabel (link do schematu). Mikrofon testowałem w różnych sytuacjach. Brał udział w nagraniu koncertu zespołu Quidam – w ujęciu gitary elektrycznej. Nagranie wypadło bardzo… obojętnie. Bez pazura. I łagodnie. To nie jest dominium dla Superlux PRA-638, czego można się było spodziewać po zapoznaniu z wynikiem pomiarów charakterystyki. Tam, gdzie gitara elektryczna wymaga podrasowania (czyli w okolicach 2.5 – 4 kHz) w charakterystyce przenoszenia PRA-638 jest plaża… Płasko. Oto nagrania testowe zrealizowane na mikrofonach Avantone CK-33, Shure SM57 i Superlux PRA-638 – na gitarze Gibson LesPaul Gold Top i wzmacniaczu combo Orange Tiny Terror gra Wojciech Hoffmann. Orange Tiny Terror – Avantone CK-33 (mp3)Orange Tiny Terror – Shure SM57 (mp3)Orange Tiny Terror – Superlux PRA638 (mp3)
Inaczej w nagraniu gitary akustycznej, w ujęciu wzmacniacza do akustyków. Przyznam, że osobiście bardzo spodobała mi się koncepcja nagrywania akustyka z pieca do gitar akustycznych. Dlaczego? Brzmienie na gitarze i wzmacniaczu ustawia sobie gitarolog. Jeśli artysta wie, jak chce brzmieć, to dlaczego z tego nie skorzystać? Nagrania bezpośrednio „drutem” zawsze noszą znamiona sztuczności, pewnej brutalności i ostrości, a takie ujęcia dobrego wzmacniacza do akustyków (w tym przypadku L.R.Baggs Acoustic Reference Amplifier) ustawionego przez muzyka tak, jak chce brzmieć dodaje ekspresji, powietrza i charakteru. I to wyszło w nagraniach testowych – poniżej prezentujemy nagrania zrealizowane na trzech mikrofonach: Avantone CK-33, Studio Project B1 oraz testowanym Superlux PRA-638. L.R.Baggs Acoustic Reference Amplifier – Avantone CK-33 (mp3)
|
« poprzednia | następna » |
---|
TOP AKTUALNOŚCI
Popularne testy on-line
- Mackie DL1608 – 16-kanałowy cyfrowy mikser małoformatowy sterowany z Apple iPada
- Schertler Basic i Basic Pro – miniaturowe mikrofony kontaktowe do nagłaśniania instrumentów akustycznych
- Soundcraft Si Compact 24 – kompaktowa konsoleta cyfrowa
- Mackie 1402-VLZ3 – 14-kanałowy mikser do małych klubów i instalacji oraz do studia domowego
- FBT Vertus CLA 604a + CLA 208SA – wyrównany liniowo aktywny system nagłośnieniowy
- JBL EON 615 – aktywne zestawy głośnikowe w obudowie z tworzywa sztucznego
- JBL PRX612M + PRX618S – uniwersalne aktywne zestawy głośnikowe + subwoofer
- FBT ProMaxX 12a – aktywne zestawy głośnikowe
- MiPro ACT-747, ACT-5H, ACT-7H, ACT-5T i ACT-7T – 4 kanałowy system bezprzewodowy UHF
- JBL Pro Subcompact Vertec VT4886 + VT4883 + Vrack (3 × Crown I-Tech 12000 Omnidrive HD) – mały pasywny 4-drożny system line array z procesorowanymi końcówkami mocy
NAPISZ DO NAS!
Jeśli brakuje w naszym wortalu testu instrumentu bądź sprzętu muzycznego którego szukasz, napisz do nas! Postaramy się przetestować urządzenie i opublikować test.