Reklama
Reklama

Superlux PRA-638 – pojemnościowy mikrofon do nagłaśniania gitar elektrycznych i akustycznych

Superlux_PRA638Gitary nagrywamy często. Bo i gitarologów jest najwięcej :-0 Stąd liczne są poszukiwania doskonalszego sposobu omikrofonowania, który by oddawał naturalność brzmienia gitary. Analizują szereg problemów związanych z ujęciami gitar firma Superlux postawiła na znane rozwiązanie, choć stosowane rzadko – konstrukcję z kapsułą umieszczoną w okrągłym płaskim sitku.

Radek Barczak

Image

Jaki jest najbardziej znany mikrofon do nagrywania instrumentów, w tym gitar? Wiadomo 🙂 Superlux postanowił zaproponować alternatywę – pojemnościową alternatywę. Superlux PRA-638 może być zasilany napięciem Phantom z zakresu 9 V – 52 V – znaczy, musi być zasilany napięciem, żeby zadziałać. W czasach, gdy najtańsze miksery i interfejsy audio mają preampy z zasilaniem Phantom nie stanowi to problemu. A zaletą jest, że PRA638 zadowala się napięciem już 9V, co w przypadku niskobudżetowych konstrukcji mikserów czy przedwzmacniaczy się zdarza… Bo zaznaczmy – Superlux PRA-638 jest mikrofonem niskobudżetowym, dostępnym w cenie 250 zł.

Image

Kapsuła ma charakterystykę kardioidalną. Sposób zamontowania i obudowania kapsuły zmniejsza rezonanse, co powinno mieć korzystny wpływ na brzmienie mikrofonu, zwłaszcza w ujęciach mocno brzmiących gitar elektrycznych. Pasmo przenoszenia wg danych producenta zamyka się wartościami 50 Hz – 20 kHz, jednak realnie zmierzona charakterystyka przy założeniu tolerancji spadku efektywności -6 dB oznacza, że Superlux PRA-638 radzi sobie z sygnałami od 100 Hz. Uwagę zwraca podbicie w okolicach 10 kHz – w przypadku nagrywania gitar elektrycznych taki zabieg nie ma kompletnie sensu (głośniki wzmacniaczy gitarowych grają efektywnie do max. 6 kHz). Ale już w rejestracji gitary akustycznej owe podbicie sprawia, że otwiera się atrakcyjna „górka” dająca jasną i dźwięczną poświatę oraz przestrzeń w nagraniu. Mikrofon przenosi maksymalne ciśnienie na poziomie 130 dB, co nie jest wynikiem oszołamiającym. Zwłaszcza, że max SPL jest mierzony dla 1 kHz przy 1% zniekształceniach THD…

Image

Testowany model ma czułość 9 mV/Pa (zmierzona) i w praktyce może to w przypadku podłączania do niskobudżetowych interfejsów rodzić problem z wysterowaniem. Po podłączeniu PRA-638 do przedwzmacniacza mikrofonowego interfejsu EMU1820 i rozkręceniu lampowego wzmacniacza 15 W na 1/2 mocy pojawiały się na wejściu przesterowania… Trzeba posłużyć się tłumikiem PAD, choćby wlutowanym w kabel (link do schematu).

Image

Mikrofon testowałem w różnych sytuacjach. Brał udział w nagraniu koncertu zespołu Quidam – w ujęciu gitary elektrycznej. Nagranie wypadło bardzo… obojętnie. Bez pazura. I łagodnie. To nie jest dominium dla Superlux PRA-638, czego można się było spodziewać po zapoznaniu z wynikiem pomiarów charakterystyki. Tam, gdzie gitara elektryczna wymaga podrasowania (czyli w okolicach 2.5 – 4 kHz) w charakterystyce przenoszenia PRA-638 jest plaża… Płasko.

Image

Oto nagrania testowe zrealizowane na mikrofonach Avantone CK-33, Shure SM57 i Superlux PRA-638 – na gitarze Gibson LesPaul Gold Top i wzmacniaczu combo Orange Tiny Terror gra Wojciech Hoffmann.

Orange Tiny Terror – Avantone CK-33 (mp3)

Orange Tiny Terror – Shure SM57 (mp3)

Orange Tiny Terror – Superlux PRA638 (mp3)

 

Image

Inaczej w nagraniu gitary akustycznej, w ujęciu wzmacniacza do akustyków. Przyznam, że osobiście bardzo spodobała mi się koncepcja nagrywania akustyka z pieca do gitar akustycznych. Dlaczego? Brzmienie na gitarze i wzmacniaczu ustawia sobie gitarolog. Jeśli artysta wie, jak chce brzmieć, to dlaczego z tego nie skorzystać? Nagrania bezpośrednio „drutem” zawsze noszą znamiona sztuczności, pewnej brutalności i ostrości, a takie ujęcia dobrego wzmacniacza do akustyków (w tym przypadku L.R.Baggs Acoustic Reference Amplifier) ustawionego przez muzyka tak, jak chce brzmieć dodaje ekspresji, powietrza i charakteru. I to wyszło w nagraniach testowych – poniżej prezentujemy nagrania zrealizowane na trzech mikrofonach: Avantone CK-33, Studio Project B1 oraz testowanym Superlux PRA-638.

L.R.Baggs Acoustic Reference Amplifier – Avantone CK-33 (mp3)

L.R.Baggs Acoustic Reference Amplifier – Studio Project B1 (mp3)

L.R.Baggs Acoustic Reference Amplifier – Superlux PRA-638 (mp3)

Image

Również akustycznie ujęta gitara – tym razem nie „duża” FatLady FL2 AC ze stajni Cole Clark, a mniejsza i delikatniejsza – ale akustycznie o bogatszym brzmieniu FatLady FL1 AC. Alternatywnym mikrofonem jest Avantone CK-33.

Cole Clark Fat Lady FL1 AC – Avantone CK-33 (mp3)

Cole Clark Fat Lady FL1 AC – Superlux PRA-638 (mp3)

Image

Zdecydowanie Superlux PRA-638 można polecić do ujęć wzmacniaczy gitar akustycznych – brzmieniowo zyskujemy naturalność i pozbywamy się niepożądanej częstokroć sprężystości brzmienia gitary akustycznej nagrywanej „drutem”. Sprawdzi się również w ambientowych ujęciach wzmacniaczy gitarowych. Można pokusić się również o nagrania wokalu, ale nie jest to główna domena PRA-638. Do dość specjalistyczna konstrukcja, stworzona do ściśle określonych zadań. I o ile w ujęciach gitar elektrycznych Superlux PRA-638 brakuje pazura, to uzyskiwane brzmienie gitar akustycznych jest całkowicie godne polecenia. Co potwierdził również Wojtek Hoffmann sugerując, żebym się mikrofonu nie pozbywał, bo będzie mu przydatny… W końcu za chwilę nagrywamy nową płytę Wojtka 🙂

Dystrybutor: Arcade Audio 

Image

Image

Image

Image

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
               
Reklama
Reklama