Beyerdynamic TG-X 60, M 88 TG i M 59 – wysokiej klasy wokalowe mikrofony dynamiczne21.05.2010 Firma Beyerdynamic jest jednym z liderów rynku Pro Audio. Na świecie należy do niewątpliwych liderów na rynku słuchawek, ale ma też bardzo silną pozycję na rynku mikrofonów. W Polsce na rynku słuchawek – i owszem, Beyerdynamica znają wszyscy. Natomiast niekoniecznie Beyerdynamic jest postrzegany w Polsce jako przodujący producent mikrofonów. Daniel Oskarowiec
W Polsce liczy się Shure. Tak to się poukładało. To wynik lat systematycznej pracy dystrybutora, który potrafił wmówić wszystkim, że słowo Shure to synonim mikrofonu 🙂 Stąd też pytanie na początek – czy Polacy dojrzeli do zmiany rozumienia słowa „mikrofon”? Shure bazuje na tych samych konstrukcjach od ponad 30 lat. Beyer jest nowoczesnym konstruktorem, dba o rozwój, opracowuje nowe technologie. To na wskroś nowoczesne mikrofony, dostosowane do potrzeb współczesnej sceny. Choć i klasyki w tej firmie nie brakuje, choćby jeden z bohaterów niniejszego testu – Beyerdynamic M88 TG. Przypomnę, że mikrofonów tego niemieckiego producenta używają takie gwiazdy, jak jak np Phill Collins (od zawsze wierny marce) czy John Meyer. Obaj na scenie korzystają w większości przypadków tylko z mikrofonów tej marki. Może to jednak dobre mikrofony? Beyerdynamic w swojej ofercie mikrofonów do zastosowań scenicznych posiada trzy serie mikrofonów: TGX, Opus oraz M. Wszystkie mikrofony – jak na niemieckiego producenta przystało – są bardzo solidnie wykonane i co najważniejsze wszystkie produkty firmy Beyerdynamic produkowane są w Niemczech. Beyerdynamic jest również właścicielem kilkudziesięciu patentów, z tym kilku interesujących rozwiązań elastycznego zawieszenia kapsuły, dzięki którym w tor dźwiękowy nie przedostają się artefakty typu uderzenia w korpus, stuki, czy wstrząsy.
Beyerdynamic TG-X 60 mikrofon dynamiczny do wokaluModel TGX-60 jest jednym z najpopularniejszych mikrofonów z tej serii. Zachwyca jakością brzmienia i wykonaniem. Kapsuła mikrofonu jest wykonana z tworzywa Macrolon znanego z dużej odporności i trwałości. Materiał ten jest jednocześnie dość sztywny, dzięki czemu mikrofon jest odporny na niechciane sygnały dobiegające z boków. Membrana o charakterystyce supernerki jest zamocowana na zawieszeniu elastycznym, co utrudnia, a nawet uniemożliwia przenoszeniu się na głośniki drgań statywu, szurania po korpusie czy uderzeń o mikrofon. No i zaznaczmy – to jest duża membrana. Mikrofon przetwarza efektywnie pasmo z zakresu 40 Hz – 18 kHz (pomiar z 1 m). Zastosowano magnes neodymowy, dzięki czemu TG-X 60 daje wyższy poziom sygnału wyjściowego. Brzmienie tego mikrofonu zbliża się w wielu aspektach do klasy profesjonalnego mikrofonu studyjnego.
Beyerdynamic M 88 TG mikrofon dynamiczny do wokalu i instrumentów basowych i dętychTen kształt główki znają chyba wszyscy – to jeden z najpopularniejszych majków na scenę do zadań live. Model M88 TG to mikrofon wzorowany na klasycznym pierwowzorze z lat 60. Początkowo z uwagi na dużą odporność na wysokie SPL M88 używano go do nagłośnienia i nagrywania stopy, ale z latami okazywało się, że jest doskonały również do wokali i instrumentów dętych – zwłaszcza blaszanych. Ma świetną odpowiedź impulsową. Stąd też doskonale sprawdza się przy wokalu dając bardzo czysty i wyrazisty sound. Ma niesamowicie – jak na mikrofon dynamiczny – szeroką skalę przetwarzania (od 30 Hz, do 20 kHz). Znakomity jest również do zastosowań studyjnych, nie tylko estradowych. W studiu i na scenie doskonale sprawdzi się zwłaszcza w ujęciach cajona. No i wzmacniaczy basowych. Zdecydowanie cenny nabytek. Beyerdynamic M 59 mikrofon dynamiczny do wokaluPrzy pierwszym zetknięciu z tym mikrofonem ogarnęło mnie zdziwienie. Ten niepozornie wyglądający bardzo lekki mikrofon z zabawnie wyglądającą pomarańczową gumką wokół główki brzmi powalająco. Ma dużą membranę przetwarzającą efektywnie sygnały z zakresu 50 Hz – 16 kHz. Dzięki specjalnie opracowanemu magnesowi i specjalnej konstrukcji membrany z Mylaru Beyerdynamic M 59 ma szybką odpowiedź na transjenty i wysoki poziom wyjściowy. No i elastyczne zawieszenie kapsuły. Świetnie sprawdza się na scenie charakterystyka hyperkardioidy. Nietuzinkowy wygląd zawdzięcza matowemu wykończeniu lakierem Nextel. Oto przykłady dźwiękowe nagrane przez Krzysztofa Kowalewskiego. Beyerdynamic TGX60 – wokal męski (mp3 320 kbps)Beyerdynamic M59N – wokal męski (mp3 320 kbps)Beyerdynamic M88TG – wokal męski (mp3 320 kbps)Shure SM58 – wokal męski (mp3 320 kbps)Wszystkie testowane modele mają najlepiej sprawdzającą się na scenie charakterystykę supernerki. Warto zaznaczyć, że wszystkie są odporne na sprzężenia. Oto prezentacja nagrania sygnału mikrofonu przy nagłośnieniu z monitora podłogowego na scenie. Śpiewa Krzysztof Kowalewski. Beyerdynamic TGX60 – przesłuchy z monitora estradowego (mp3 320 kbps)Beyerdynamic M59N – przesłuchy z monitora estradowego (mp3 320 kbps)Beyerdynamic M88TG – przesłuchy z monitora estradowego (mp3 320 kbps)Shure SM58 – przesłuchy z monitora estradowego (mp3 320 kbps)Po odsłuchaniu widać, że te modele mikrofonów Beyerdynamic w kwestii przesłuchów mają bardzo dobrą pozycję w stosunku do SM58. Ostatni test polegał na zwróceniu uwagi, który z testowanych mikrofonów ma największe pole zbierania dźwięku i jak reagują na efekt zbliżeniowy. Mówiąc nazwę i model mikrofonu Krzysztof odsuwał mikrofon w lewo, w prawo i na koniec od siebie. Posłuchajcie: Beyerdynamic TGX60 – efekt zbliżeniowy (mp3 320 kbps)Beyerdynamic M59N – efekt zbliżeniowy (mp3 320 kbps)Beyerdynamic M88TG – efekt zbliżeniowy (mp3 320 kbps)Shure SM58 – efekt zbliżeniowy (mp3 320 kbps)Brzmienie
Na drugim miejscu postawiłbym model M59N – równie dobra dynamika, ale ma lekko zabarwiony dół. Lepiej sprawdzi się dla wokalistek. No i ta pomarańczowa opaska :-). Beyerdynamic M88TG to klasyk. Jak ktoś się orientuje i wie, co do czego służy, to sięgnie właśnie po ten mikrofon. Choć dla mnie ten model ma nieco zbyt schowany środek pasma. PodsumowaniePo dłuższym obcowaniu z mikrofonami firmy Beyerdynamic nasuwa się w mojej głowie pytanie – dlaczego mikrofony tej marki nie są w Polsce popularne? Przyznam, że każdy z pokazanych w tym teście modeli ma coś ciekawego do zaoferowania. Nie wspominając o całej ofercie mikrofonów Beyerdynamic, w której nawet najbardziej wymagający dźwiękowiec czy wokalista znalazłby coś dla siebie. Solidność wykonania, dobre czytelne brzmienie, nowoczesność konstrukcji i odporność na wstrząsy to podstawowe zalety tych mikrofonów. No i jeden z ważniejszych aspektów – czyli cena. Na swoje brzmienie są to bardzo atrakcyjne propozycje – Beyerdynamic TGX60 kosztuje 679 zł, a Beyerdynamic M59 N 939 zł. Beyerdynamic M88TG to droższa zabawka, ale całkowicie warta swej ceny – za 1409 zł otrzymujemy precyzyjne narzędzie do pracy zarówno z wokalem, jak instrumentami basowymi i dętymi. Moim faworytem jest najtańszy z testowanych Beyerdynamic T-GX 60. Gorąco polecam wokalistom szukającym „swojego” mikrofonu. Warto go sprawdzić. Do testów dostarczył: Mega Music
|
TOP AKTUALNOŚCIPopularne testy on-line
NAPISZ DO NAS! Jeśli brakuje w naszym wortalu testu instrumentu bądź sprzętu muzycznego którego szukasz, napisz do nas! Postaramy się przetestować urządzenie i opublikować test. |