Reklama
Reklama

Beyerdynamic TG-X 60, M 88 TG i M 59 – wysokiej klasy wokalowe mikrofony dynamiczne

Beyerdynamic_mics_insert

Firma Beyerdynamic jest jednym z liderów rynku Pro Audio. Na świecie należy do niewątpliwych liderów na rynku słuchawek, ale ma też bardzo silną pozycję na rynku mikrofonów. W Polsce na rynku słuchawek – i owszem, Beyerdynamica znają wszyscy. Natomiast niekoniecznie Beyerdynamic jest postrzegany w Polsce jako przodujący producent mikrofonów.

Daniel Oskarowiec

Image

W Polsce liczy się Shure. Tak to się poukładało. To wynik lat systematycznej pracy dystrybutora, który potrafił wmówić wszystkim, że słowo Shure to synonim mikrofonu 🙂 Stąd też pytanie na początek – czy Polacy dojrzeli do zmiany rozumienia słowa „mikrofon”? Shure bazuje na tych samych konstrukcjach od ponad 30 lat. Beyer jest nowoczesnym konstruktorem, dba o rozwój, opracowuje nowe technologie. To na wskroś nowoczesne mikrofony, dostosowane do potrzeb współczesnej sceny. Choć i klasyki w tej firmie nie brakuje, choćby jeden z bohaterów niniejszego testu – Beyerdynamic M88 TG.

Przypomnę, że mikrofonów tego niemieckiego producenta używają takie gwiazdy, jak jak np Phill Collins (od zawsze wierny marce) czy John Meyer. Obaj na scenie korzystają w większości przypadków tylko z mikrofonów tej marki. Może to jednak dobre mikrofony?

Image

Beyerdynamic w swojej ofercie mikrofonów do zastosowań scenicznych posiada trzy serie mikrofonów: TGX, Opus oraz M. Wszystkie mikrofony – jak na niemieckiego producenta przystało – są bardzo solidnie wykonane i co najważniejsze wszystkie produkty firmy Beyerdynamic produkowane są w Niemczech. Beyerdynamic jest również właścicielem kilkudziesięciu patentów, z tym kilku interesujących rozwiązań elastycznego zawieszenia kapsuły, dzięki którym w tor dźwiękowy nie przedostają się artefakty typu uderzenia w korpus, stuki, czy wstrząsy.

Beyerdynamic TG-X 60 mikrofon dynamiczny do wokalu

Image

Model TGX-60 jest jednym z najpopularniejszych mikrofonów z tej serii. Zachwyca jakością brzmienia i wykonaniem. Kapsuła mikrofonu jest wykonana z tworzywa Macrolon znanego z dużej odporności i trwałości. Materiał ten jest jednocześnie dość sztywny, dzięki czemu mikrofon jest odporny na niechciane sygnały dobiegające z boków.

Image

Membrana o charakterystyce supernerki jest zamocowana na zawieszeniu elastycznym, co utrudnia, a nawet uniemożliwia przenoszeniu się na głośniki drgań statywu, szurania po korpusie czy uderzeń o mikrofon. No i zaznaczmy – to jest duża membrana. Mikrofon przetwarza efektywnie pasmo z zakresu 40 Hz – 18 kHz (pomiar z 1 m). Zastosowano magnes neodymowy, dzięki czemu TG-X 60 daje wyższy poziom sygnału wyjściowego. Brzmienie tego mikrofonu zbliża się w wielu aspektach do klasy profesjonalnego mikrofonu studyjnego.

Image

Beyerdynamic M 88 TG mikrofon dynamiczny do wokalu i instrumentów basowych i dętych

Image

Ten kształt główki znają chyba wszyscy – to jeden z najpopularniejszych majków na scenę do zadań live. Model M88 TG to mikrofon wzorowany na klasycznym pierwowzorze z lat 60. Początkowo z uwagi na dużą odporność na wysokie SPL M88 używano go do nagłośnienia i nagrywania stopy, ale z latami okazywało się, że jest doskonały również do wokali i instrumentów dętych – zwłaszcza blaszanych.

Image

Ma świetną odpowiedź impulsową. Stąd też doskonale sprawdza się przy wokalu dając bardzo czysty i wyrazisty sound. Ma niesamowicie – jak na mikrofon dynamiczny – szeroką skalę przetwarzania (od 30 Hz, do 20 kHz). Znakomity jest również do zastosowań studyjnych, nie tylko estradowych. W studiu i na scenie doskonale sprawdzi się zwłaszcza w ujęciach cajona. No i wzmacniaczy basowych. Zdecydowanie cenny nabytek.

Image

Beyerdynamic M 59 mikrofon dynamiczny do wokalu

Image

Przy pierwszym zetknięciu z tym mikrofonem ogarnęło mnie zdziwienie. Ten niepozornie wyglądający bardzo lekki mikrofon z zabawnie wyglądającą pomarańczową gumką wokół główki brzmi powalająco. Ma dużą membranę przetwarzającą efektywnie sygnały z zakresu 50 Hz – 16 kHz.

Image

Dzięki specjalnie opracowanemu magnesowi i specjalnej konstrukcji membrany z Mylaru Beyerdynamic M 59 ma szybką odpowiedź na transjenty i wysoki poziom wyjściowy. No i elastyczne zawieszenie kapsuły. Świetnie sprawdza się na scenie charakterystyka hyperkardioidy. Nietuzinkowy wygląd zawdzięcza matowemu wykończeniu lakierem Nextel.

Image

Oto przykłady dźwiękowe nagrane przez Krzysztofa Kowalewskiego.

Beyerdynamic TGX60 – wokal męski (mp3 320 kbps)

Beyerdynamic M59N – wokal męski (mp3 320 kbps)

Beyerdynamic M88TG – wokal męski (mp3 320 kbps)

Shure SM58 – wokal męski (mp3 320 kbps)

Wszystkie testowane modele mają najlepiej sprawdzającą się na scenie charakterystykę supernerki. Warto zaznaczyć, że wszystkie są odporne na sprzężenia. Oto prezentacja nagrania sygnału mikrofonu przy nagłośnieniu z monitora podłogowego na scenie. Śpiewa Krzysztof Kowalewski.

Beyerdynamic TGX60 – przesłuchy z monitora estradowego (mp3 320 kbps)

Beyerdynamic M59N – przesłuchy z monitora estradowego (mp3 320 kbps)

Beyerdynamic M88TG – przesłuchy z monitora estradowego (mp3 320 kbps)

Shure SM58 – przesłuchy z monitora estradowego (mp3 320 kbps)

Po odsłuchaniu widać, że te modele mikrofonów Beyerdynamic w kwestii przesłuchów mają bardzo dobrą pozycję w stosunku do SM58.

Image

Ostatni test polegał na zwróceniu uwagi, który z testowanych mikrofonów ma największe pole zbierania dźwięku i jak reagują na efekt zbliżeniowy. Mówiąc nazwę i model mikrofonu Krzysztof odsuwał mikrofon w lewo, w prawo i na koniec od siebie. Posłuchajcie:

Beyerdynamic TGX60 – efekt zbliżeniowy (mp3 320 kbps)

Beyerdynamic M59N – efekt zbliżeniowy (mp3 320 kbps)

Beyerdynamic M88TG – efekt zbliżeniowy (mp3 320 kbps)

Shure SM58 – efekt zbliżeniowy (mp3 320 kbps)

Image

Brzmienie

ImageKażdy z testowanych mikrofonów ma w sobie coś na co warto zwrócić uwagę. Najbardziej przypadł mi do gustu – o dziwo najtańszy z całej trójki – model TGX60. Zachwycił mnie swoją dynamiką i czystością. Świetnie sprawdza się na występach LIVE, co miałem okazję wielokrotnie sprawdzić. Cena – choć nie najniższa na tle choćby „klasyki polskiej” – jest atrakcyjna jak za tej klasy mikrofon. Stąd model TG-X60 otrzymuje od nas nagrodę ekonomiczną.

Image

Na drugim miejscu postawiłbym model M59N – równie dobra dynamika, ale ma lekko zabarwiony dół. Lepiej sprawdzi się dla wokalistek. No i ta pomarańczowa opaska :-). Beyerdynamic M88TG to klasyk. Jak ktoś się orientuje i wie, co do czego służy, to sięgnie właśnie po ten mikrofon. Choć dla mnie ten model ma nieco zbyt schowany środek pasma.

Image

Podsumowanie

Po dłuższym obcowaniu z mikrofonami firmy Beyerdynamic nasuwa się w mojej głowie pytanie – dlaczego mikrofony tej marki nie są w Polsce popularne? Przyznam, że każdy z pokazanych w tym teście modeli ma coś ciekawego do zaoferowania. Nie wspominając o całej ofercie mikrofonów Beyerdynamic, w której nawet najbardziej wymagający dźwiękowiec czy wokalista znalazłby coś dla siebie. Solidność wykonania, dobre czytelne brzmienie, nowoczesność konstrukcji i odporność na wstrząsy to podstawowe zalety tych mikrofonów. No i jeden z ważniejszych aspektów – czyli cena. Na swoje brzmienie są to bardzo atrakcyjne propozycje – Beyerdynamic TGX60 kosztuje 679 zł, a Beyerdynamic M59 N 939 zł. Beyerdynamic M88TG to droższa zabawka, ale całkowicie warta swej ceny – za 1409 zł otrzymujemy precyzyjne narzędzie do pracy zarówno z wokalem, jak instrumentami basowymi i dętymi. Moim faworytem jest najtańszy z testowanych Beyerdynamic T-GX 60. Gorąco polecam wokalistom szukającym „swojego” mikrofonu. Warto go sprawdzić.

Do testów dostarczył: Mega Music

Image

Image

Image

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
               
Reklama
Reklama