Turbosound TMW115 – pasywne 2-drożne współosiowe monitory sceniczne 550W z przetwornikami 15" + 1,4"06.10.2011
Tomasz Pawłowski
Zacznijmy od budowy i garści informacji technicznych. Monitor TMW 115 to niskoprofilowa, współosiowa konstrukcja oparta o 15” głośnik niskotonowy i 1,4” przetwornik ciśnieniowy w eksponencjalnej tubie. Oba głośniki dzielą się jednym, neodymowym magnesem, co skutecznie obniża masę monitora. Obudowa bass-reflex wykonana ze sklejki brzozowej pokryta została odpornym na ścieranie lakierem i zmontowana jest nad wyraz solidnie. Standardowy grill stalowy jest podklejony gąbką, która ma na celu większą ochronę głośników, niż gdyby jej nie było posiada ciekawy gadżet – stalowy pręt wzmacniający poprowadzony przez środek grilla.
Zauważyliście brak gniazda na statyw? TMW 115 ma pracować tylko na scenie, a nie jako niewielki front i już! Firma nigdy nie szła tą drogą – sprzęt jest wyspecjalizowany, i nawet po „zaprzyjaźnieniu się” z Proelem jest konsekwentna. Nie ma półśrodków. To się nazywa profesjonalizm. Świetnym pomysłem producenta ułatwiającym zachowanie porządku na scenie jest umieszczenie gniazd speakon NL4 po obu bokach obudowy. Przy jednym z gniazd znalazło się miejsce na przełącznik trybu pracy. Możliwe są dwa tryby pracy monitora. Active, czyli Bi-amp oraz Pasive. Poświęcę chwilę na wyjaśnienie czym się różni jedno od drugiego, żeby nie było żadnych niedomówień. W polskim nazewnictwie mamy zestaw głośnikowy aktywny, lub pasywny, co oznacza, że wzmacniacz jest zintegrowany z zestawem, lub nie. Natomiast w anglojęzycznej nomenklaturze określenie Active/Pasive odnosi się do typu zwrotnicy. Zwrotnica pasywna składająca się z elementów biernych daje nam typ Pasive, natomiast zwrotnica aktywna, najczęściej cyfrowa przed wzmacniaczami mocy daje nam tryb Active. Bi-amp, lub tri-amp oznacza, że każdy głośnik w zestawie dwu (bi), lub trójdrożnym (tri) posiada oddzielny „napęd”. Idąc dalej, jeśli zestaw głośnikowy określony jest jako Pasive lub Active (bi,tri-amp), wiadomo, że wymaga końcówki mocy do pracy. Jeśli natomiast mamy do czynienia z urządzeniem „self-powered”, oznacza to, że wzmacniacz jest zintegrowany w jednej obudowie, czyli po naszemu „aktywny”. Monitor z załączoną pasywną zwrotnicą o punkcie podziału 1,3kHz ma moc 550 W. W trybie Bi-amp mamy do czynienia z 400 W mocy dla głośnika niskotonowego i 80 W dla głośnika wysokotonowego. Pasmo przenoszenia zawiera się pomiędzy 90 Hz, a 18 kHz. Czułość wynosi 98 dB przy 1 Wacie w odległości 1 metra.
Mierzalne, niemierzalne Pomiar charakterystyki amplitudowej okazał się praktycznie identyczny z wykresem zamieszczonym przez producenta w karcie katalogowej. To dobrze! Nikt nie lubi marketingowego naciągania faktów. Jest płasko i monitor naprawdę wymaga minimalnej korekcji. Charakterystyka fazowa w paśmie użytecznym mowy jest bardzo wyrównana i tak jak mogłem się przekonać później podczas testów, wokal naprawdę „dobrze się przebija”.
Dla porównania, wykresy monitora Turbosound TFM-212. Wciąż bardzo popularnej na scenie, choć projektowanej na potrzeby studiów telewizyjnych, konstrukcji.
Kierunkowość można ocenić na podstawie poniższych obrazków.
odchylenie 60˚ Ostatnim eksperymentem wykonanym w warunkach nie-laboratoryjnych było sprawdzenie podatności na sprzężenia. Narzędziem pomiarowym był czterokanałowy mikser, Shure SM58 i uszy uzbrojone w solidne stopery… Testy na placu boju Pierwszy zespół był czysto instrumentalny, więc testowane monitory otrzymali gitarzysta i klawiszowiec. Perkusiście wystarczył klasyczny drum-fill będący na wyposażeniu klubu. Monitor bardzo przypadł do gustu klawiszowcowi. Chwalił soczystą i pełną reprodukcję swoich barw, bez dudniącego basu, z którym często jest problem na scenach klubowych. Gitarzysta niespecjalnie zwrócił uwagę na brzmienie monitora. To też dobrze, wszak brak negatywnych odczuć muzyka trzeba uznać za sygnał, iż „wszystko się zgadzało”. Nas ucieszyło, że Turbosound wzmocnił grill.. nieodzownym elementem scenicznych ruchów wielu rockowych gitarzystów jest „wdepnięcie” w monitor, szczególnie przy graniu solówek. Wiecie o co chodzi. Pani realizator pracująca na stałe w owym klubie bardzo chwaliła niewielką masę (22,5 kg), wyważenie i wygodne uchwyty oraz walory estetyczne 🙂 niskoprofilowych Turbosoundów. Drugi z zespołów występujący w roli królika doświadczalnego został potraktowany przez nas inaczej. Zasadniczą różnicą była obecność wokalisty, który otrzymał jeden z testowanych TMW 115, drugi monitor powędrował tym razem dla perkusisty. I znowu „turbiny” pokazały klasę. Wokalista był bardzo zadowolony, „słyszał się” znakomicie. Nas cieszyła duża odporność na sprzężenia, kiedy mikrofon (niestety) nie był grzecznie zostawiony w spokoju na statywie, a wręcz przeciwnie, pojawiał się w niebezpiecznie bliskiej odległości od odsłuchu. Na wyróżnienie zasługuje klarowność brzmienia dzięki której nie musieliśmy odkręcać monitora pod limiter oraz bardzo pomocny na małej klubowej scenie dość wąski kąt promieniowania (dla 6kHz różnica 9dB pomiędzy osią i kątem 60˚). Perkusiście bardzo podobała się punktowość 15” głośnika jakkolwiek przydałoby się, żeby w funkcji drum-filla TMW pracował w trybie Active. Pod koniec koncertu po prostu trochę zaczęło brakować mocy. Skoro już przy wątku tego trybu pracy jesteśmy, cieszy polityka Turbosounda, który zdecydował zamieścić na swojej stronie tabelę z gotowymi do zaprogramowania w procesorze DPS wartościami czułości, opóźnień oraz ustawień filtrów i korektorów parametrycznych, tak aby użytkownicy mogli wykorzystać procesory i końcówki mocy które aktualnie mają na stanie i niekoniecznie inwestować w LAB Grup… przepraszam! Turbosound 2000DP, czy wzmacniacze serii T. Dodają kalkulator limiterów i przelicznik wzmocnienia wzmacniacza.
Do testów dostarczył: SoundTrade
TAGI: Turbosound TMW-115, riderowe monitory estradowe, monitory Turbosound, profesjonalne pasywne monitory sceniczne, dobre monitory na scenę z 15” głośnikiem, współosiowe monitory sceniczne, monitory na scenę z koaksjalnymi przetwornikami, polecane monitory sceniczne do klubu, jakie wybrać monitory sceniczne do firmy?, małe i lekkie monitory estradowe, odporne za sprzężenia monitory estradowe
|
TOP AKTUALNOŚCIPopularne testy on-line
NAPISZ DO NAS! Jeśli brakuje w naszym wortalu testu instrumentu bądź sprzętu muzycznego którego szukasz, napisz do nas! Postaramy się przetestować urządzenie i opublikować test. |