LD Systems LRX 215 + Deep2 LD DP1600 – pasywne kolumny 2×15” + driver 1” 600 W RMS z końcówką mocy 2×670 W RMS @4 Ohm27.09.2011
Jan Marek
LD Systems to marka stworzona przez jeden z największych na świecie koncernów z naszej branży – niemiecką firmę Adam Hall. Biura projektowe i konstrukcyjne są tworzone nie tylko przez specjalistów z akustyki. W konstruowaniu sprzętu czynny udział mają praktycy, użytkownicy projektowanego sprzętu. Dzięki temu producentowi udaje się wprowadzać na rynek bardzo funkcjonalne urządzenia. To pierwsza tajemnica sukcesu. Druga to korzystna cena przy zachowaniu dobrej jakości. Koncern Adam Hall od dawna korzysta z usług chińskich kooperantów. I od dawna wie, że podstawą owocnej współpracy jest… sprawna i wymagająca kontrola jakości. Sprzęt LD Systems jest produkowany w Chinach, ale przed wysyłką jakość wyprodukowanego sprzętu jest pieczołowicie sprawdzana. I to przynosi rezultaty, bo już teraz zestawy nagłośnieniowe tego producenta cieszą się w Europie większą popularnością, niż choćby produkty marki Phonic. Fakt, że LD Systems nie jest absolutnie najtańszą z najtańszych marek, ale z zasady, gdy ktoś szuka niezłego sprzętu w rozsądnej cenie z pewnością zwróci uwagę na ofertę LD Systems. Takim sprzętem jest nadesłany zestaw nagłośnieniowy, który obejmuje dwa zestawy głośnikowe LRX215 oraz końcówkę mocy Deep2 LD DP1600. Taką parkę LRX215 o mocy 2 × 600 W RMS @4 Ohm w przetwornikach i mocy 2 × 670 W @4 Ohm w końcówce można kupić już za około… 4500 zł brutto! Cena jest niezwykle atrakcyjna… W tej cenie nie znajdziemy praktycznie żadnych konkurencyjnych konstrukcji. Czy ten zestaw faktycznie może być rzetelnym wołem roboczym? Zacznijmy od zestawów głośnikowych. Są duże. Wysokie na 115 cm, szerokie na 49 cm i głębokie na 45 cm. Mają podstawę trapezu. Fakt, że LRX215 jest ciężki – jedna kolumna waży nieco ponad 50 kg. Żartów nie ma. Po bokach są wygodne uchwyty, jednak producent naprawdę zadbał o nasze kręgosłupy i zamontował w tylnej dolnej krawędzi gumowe kółka, co w połączeniu z uchwytem w górnej krawędzi bardzo ułatwia transport zestawów. To ogromna zaleta testowanych zestawów! Trzeba zwrócić uwagę, że kółka idealnie sprawdzają się przy transporcie po równych twardych powierzchniach, natomiast w plenerze, ciągnąc zestawy po trawie trzeba użyć sporo więcej siły… Obudowa jest wykonana z gęstej płyty MDF o grubości 15 mm, wewnątrz znajdują się wzmocnienia poprzeczne podnoszące sztywność obudowy, co niweluje niepożądane rezonanse. Reprodukcje małych częstotliwości wspomagają 4 otwory bass-reflex o trójkątnym przekroju. Są prawidłowo wyprofilowane. W trakcie testów i badania sygnałami testowymi okazało się, że otwory bass-reflex nie powodują powstawania dodatkowych przydźwięków, co w tańszych konstrukcjach się zdarza. Powierzchnia jest pokryta tzw. kocem estradowym. Wymaga on pewnej dbałości o czystość – najlepiej zaopatrzyć się w pokrowce, gdyż powierzchnia obudowy ma tendencję do przyciągania różnych drobin, a czyszczenie jest dość czasochłonne. Z jednej strony pokrycie okładziną materiałową ma tę przewagę nad przeciętnej jakości tzw. lakierem młotkowym, że na powierzchni okładziny nie widać uszkodzeń. A w większości przypadków niedrogich zestawów obudowy pokryte tanim strukturalnym lakierem młotkowym szybko uszkadzają się i rysują. Wydaje mi się, że szukając niskobudżetowego zestawu nagłośnieniowego lepiej zdecydować się na wykończenie materiałowe. W końcu to ma być wół roboczy 🙂 Za przetwarzanie dźwięku są odpowiedzialne dwa OEMowe przetworniki o średnicy 15” i mocy 300 W RMS każdy oraz 1” driver kompresowany o mocy 50 W. Driver jest umieszczony w dość nietypowej tubie o dyspersji 75° × 75° – fakt, że skuteczność jest niezła. Producent nie podaje punktu podziału, ale pomiary wykazały, że pasmo jest dzielone filtrami o nachyleniu 12 dB/okt. na 1.8 kHz. Ciekawostką jest, że LD Systems informuje o efektywnym przetwarzaniu pasma z zakresu 42 Hz – 19 kHz. Natomiast pomiary oraz testy sygnałami testowymi wykazały, że efektywnie zestaw pracuje już od 35 Hz przy spadku -6 dB (!). Fakt, że wydatny w tym udział mają otwory bass-reflex, ale jednak 🙂 LD System LRX215 gra realnie od 35 Hz. Dlaczego producent jest tak skromny? Warto przy tym wspomnieć, że LRX215 mają całkiem przyzwoitą efektywność na poziomie 128 dB, co w tej klasie sprzętu jest wynikiem bardzo dobrym.
Sygnał można doprowadzić za pomocą złącza Speakon NL4. Jest również wyjście Speakon na następny zestaw. Nadesłana końcówka LD Systems LD DP1600 należy do najnowszej serii LD DEEP 2. Pracuje w nowoczesnej klasie H. Przy swojej wadze 14,5 kg ma nominalnie przy obciążeniu 2 Ohmy moc 2 × 800 W RMS, zaś przy 4 Ohmach – 2 × 670 W RMS. Końcówka może pracować również przy obciążeniu 8 Ohm wydzielając 2 × 450 W RMS. Przy zmostkowaniu kanałów przy 4 Ohmach uzyskujemy 1600 W, a przy 8 Ohmach 1300 W. Relatywnie niska waga jest uzyskana dzięki zaimplementowaniu zasilacza impulsowego, choć mamy również klasyczny transformator toroidalny. Porównując o klasy D waga 14,5 kg z pewnością nie jest wynikiem oszołamiającym, za to parametry szumowe testowana końcówka ma przynajmniej dobre – 106 dB to w tej klasie urządzenia rzadkość. Moce maksymalne są uzyskiwane przy zniekształceniach mniejszych niż 0,1% THD, więc również nie ma zdrady, choć do napędzania audiofilskich zestawów DP1600 się nie sprawdzi. Bo i nie do tego ta końcówka została zaprojektowana. Jej przeznaczeniem jest ciężka praca w ciężkich, wymagających warunkach. Ma komplet zabezpieczeń: przed stałą składową 9DC), przeciwzwarciowe, przeciążeniowe, przecieprzepięciowe i termiczne i bardzo skutecznie działający limiter, który przy niewielkich przeciążeniach nie jest słyszalny. Wbudowany wentylator ma dwie prędkości, dobór jest automatyczny. Fakt, że przy wzmożonej pracy wentylator jest dość głośny, ale… nie ma to absolutnie żadnego znaczenia 🙂 Ważne, że końcówka ma cichy start, który działa naprawdę skutecznie. W głośnikach pojawia się tylko ciuchutkie „pyknięcie”. Tylny panel jest wyposażony co najmniej wystarczająco. Mamy wejścia combo XLR/jack 1/4” TRS, wyjścia link XLR, wyjścia na głośniki są zrealizowane na gniazdach Speakon NL4 i gniazdach zakręcanych. Najistotniejsze jednak z praktycznego punktu widzenia jest odłączenie masy od wejść 🙂 To rozwiązuje wieeele potencjalnych problemów… Jak sprawuje się testowany komplet? W skrócie – pewnie. I skutecznie. To trudno zniszczalny sprzęt, odporny na sporą część wyuzdanych ataków osób, które nie mają pojęcia o nagłaśnianiu. Limiter stoi na straży trwałości przetworników. Zapomniałem napisać, że LRX 215 jest wyposażony w „klasyczne” zabezpieczenie przetwornika wysokotonowego przed spaleniem. Przy tym wszystkim – czytaj: przy tak niskiej cenie – zestawy grają bardzo dobrze. Mają dynamikę, końcówka nie dławi się przy silnych impulsach basowych. To naprawdę już inna technologia, niż jeszcze 10 lat temu… Pozornie podawana wartość damping factor nie jest rewelacyjna, bo tylko >400, ale podczas testów, czyli… podczas rzetelnej pracy 🙂 nie można było narzekać na niskie pasmo. Zestaw „dał radę” zarówno na małym plenerze nad jeziorem, gdzie produkował się duet złożony z keyboardzisty i wokalistki, a wieczorem lokalny DJ, jak na rockowym koncercie klubowym. Pozytywną cechą drivera jest to, że nie jest „jazgotliwy”. Nie brakuje góry, ale nie jest ona uwydatniona. Warto zaznaczyć przy tym, że na ilość ludzkości – również na plenerze, na „dyskotece”, absolutnie nie brakowało basu. Wypożyczyłem też komplecik zaprzyjaźnionemu zespołowi muzycznemu na wesele, które odbywało się w domu weselnym z salą balową na 150 osób. Zespół w składzie: cyfrowe bębny Rolanda, gitarzysta, basista, klawiszowiec/wokalista i wokalistka na co dzień grający na aktywnych „plastikach” górki + subbasy trochę się wzdrygał na wiadomość, ile ważą testowane kolumny… Ale po imprezie już nikt nie narzekał, bo kółka zdały egzamin 🙂 Najlepsze było obserwować minę dwóch członków zespołu na informację, że ten komplet kosztuje tyle, co ich jeden subbas… Bo prawda jest taka, że w większości sal w których odbywają się wesela, nie ma choćby minimalnej adaptacji akustycznej i wykorzystywanie subbasu zwykle jest ograniczone do połowy mocy… Żeby uniknąć zdudnień. Zestawy LD Systems LRX 215 nie są przebasowane, choć bas mają rzetelny i nie było żadnych problemów z ich wysterowaniem. Przyjęło się traktować kolumny na dwóch piętnastkach jako typowe kolumny „weselne”. Fakt, że wiele kapel weselnych używa takie zestawy. Niemniej w wielu firmach nagłośnieniowych, prócz liniówek czy dużych przodowych systemów nagłośnieniowych, obok popularnych „plastików” poczesne miejsce zajmują właśnie takie zestawy, jak testowany LD Systems LRX215. Sprawdzają się w praniu. Wykorzystanie paczek 2×15” + driver jest bardzo szerokie: małe sceny plenerowe, prezentacje, czy nagłośnienie koncertów klubowych to najczęstsze sytuacje, w których takie zestaw się sprawdzają. Również w budżetowych instalacjach dyskotekowych testowane LRX215 z końcówką LD DP1600 się sprawdzą. Oczywiście, trzeba będzie w tej sytuacji uzupełnić instalację o subwoofery, bo taka obecnie panuje moda… Ale LRX215 może być skuteczną podstawą systemu klubowego. Zalety takich zestawów są oczywiste – efektywność układu dwóch przetworników 15” jest zawsze wyższa od pojedynczego przetwornika. A efektywność tak naprawdę jest równie istotna, jak moc zestawów. Dzięki takiej implementacji w przypadku większości konstrukcji nie ma
Testowany zestaw LD Systems jest absolutnie wart swej ceny. Więcej – moim zdaniem to okazja. Za 4500 zł brutto dostajemy praktycznie niezniszczalny, mocny, wydajny, szeroko i nisko grający system nagłośnieniowy. Przy ograniczonym budżecie trudno o coś lepszego.
Do testów dostarczył: LD Systems
TAGI: LD Systems LRX215, LD Systems Deep2 LD DP1600, tania końcówka mocy 2×600 W, tani i mocny zestaw nagłośnieniowy, jaki wybrać zestaw nagłośnieniowy do domu kultury?, tanie kolumny do klubu muzycznego, kolumny na dwóch 15”, tania kolumna 2×15”, dobra szerokopasmowa kolumna na 15”, tani zestaw nagłośnieniowy dla zespołu weselnego, jakie paczki polecacie na dwóch 15” dla kapeli weselnej?, jaki tani zestaw nagłośnieniowy wybrać?, test kolumn 2×15” + driver
|
TOP AKTUALNOŚCIPopularne testy on-line
NAPISZ DO NAS! Jeśli brakuje w naszym wortalu testu instrumentu bądź sprzętu muzycznego którego szukasz, napisz do nas! Postaramy się przetestować urządzenie i opublikować test. |