Reklama
Reklama

Shure BLX24R/PG58 i BLX24/SM58 – analogowe mikrofony bezprzewodowe

1Shure_BLX24-SM58_insertGdy taki potentat, jak Shure wprowadza na rynek nową serię produktów, należy się liczyć z tym, że zaproponowane rozwiązania ustanowią nowe standardy na najbliższe lata w danej kategorii sprzętu. Shure wprowadził nowe analogowe i cyfrowe systemy bezprzewodowe. Na pierwszy rzut na testy bierzemy „analogi”. Czy najnowsza seria analogowych bezprzewodowych systemów mikrofonowych dla wokalistów jest przełomem?

Jan Marek, Dawid Janczak, Radek Barczak

 

 

Shure_BLX24R-PG58_caly_rzut

Przełom to zbyt mocne określenie, ale istotnych nowości jest kilka. Jakościowych, konstrukcyjnych i funkcjonalnych. Ale od początku.

Wraz z wprowadzeniem na rynek nowych systemów bezprzewodowych Shure, zmienia się metodologia nazewnictwa. Od teraz systemy będą dzielone przez wzgląd na serię kapsuł mikrofonowych, w jakie są wyposażane nadajniki. I tak mamy systemy PG Wireless, SM Wireless oraz BETA Wireless. Handlowe nazwy nowych systemów są złożeniem elementów składowych: nadajnika i odbiornika – przykładowo Shure BLX24/PG58 oznacza zestaw składający się z nadajnika BLX2 z wkładką PG58 oraz odbiornika BLX4. Jeśli w zestawie jest odbiornik BLX 4R i pałka z wkładką SM58, wówczas oznaczenie systemu wygląda tak: Shure BLX24R/SM58.

Shure_BLX24-SM58_caly2

Istotną zmianą w stosunku do starszych najtańszych zestawów bezprzewodowych jest to, że w jednej grupie częstotliwości może pracować aż 12 systemów! Skonfigurowanie systemu ułatwia funkcja automatycznego skanowania optymalnych częstotliwości QuickScan – co istotne, funkcja ta jest dostępna nawet w tańszych systemach z odbiornikami BLX4. Zwiększona ilość pracujących systemów w jednym zakresie częstotliwości w nowych systemach bezprzewodowych Shure wynika ze zmniejszenia odchylenia od bazowych częstotliwości nośnych.

Shure_BLX24R-PG58_BLX2_PG58_open_rzut

Nowe mikrofony bezprzewodowe do ręki są dostępne z nowym nadajnikiem BLX2. Są również nowe odbiorniki – w pojedynczych systemach są to BLX4 i BLX4R, w podwójnych BLX88 i BLX88R. Zacznijmy od opisu nadajników.

Nadajniki BLX2 są bardzo lekkie – zwróciły na to uwagę i doceniły zwłaszcza wokalistki 🙂 Obudowy są wykonane z odpornego na zarysowania tworzywa sztucznego. Od dołu po odkręceniu uchwytu mamy dostęp do baterii, a w połowie długości „pałki” tuż pod włącznikiem zasilania mamy modułowy wyświetlacz LED i dwa przyciski służące do zmiany grupy częstotliwości i kanału. Mamy również tłumik -10 dB – by go włączyć wystarczy 5-sekundowe przytrzymanie przycisku Channel. Z ważnych funkcjonalnie dodatków, można zablokować przypadkowe zmiany ustawień grup i kanałów. W tym celu wystarczy przytrzymać jednocześnie przycisk Group i Channel przez ok. 2 sekundy – potwierdzi to szybko migająca dioda świecąc na czerwono.

Nadajniki mają standardową moc 10 mW i są zasilane dwoma modułami AA – na markowych bateriach alkalicznych mikrofony działają nawet 15 godzin. To zasadniczy skok jakościowy w stosunku do poprzedników. W przypadku ciągłej pracy jest to około 14. W przypadku akumulatorków 2500 mAh czas pracy jest skrócony o około 1 godzinę. Gdy stan naładowania baterii zbliża się do zbyt niskiego poziomu, dioda włącznika zasilania zapala się na czerwono. Od tego momentu mamy około godzinę na wymianę modułów zasilających. Jeśli korzystamy z akumulatorków, w zasadzie trzeba je wymienić natychmiast…

Shure_BLX24R-PG58_BLX2_PG58_zawieszenie

W dostarczonych zestawach analogowych mieliśmy zamontowane wkładki Shure PG58 oraz Shure SM58. Ogromną zaletą – kto wie, czy nie jedną z najistotniejszych – nowych systemów jest elastyczne zamontowanie wkładek mikrofonowych. To całkowicie nowa jakość. Niezwykle skutecznie niweluje to odgłosy związane z pocieraniem korpusu mikrofonu/nadajnika, nawet delikatne puknięcia w korpus nie przenoszą się na tor audio. Nawet w najtańszym modelu PG Wireless z analogowym odbiornikiem BLX4 mamy elastycznie zawieszoną kapsułę. Dzięki temu komfort pracy i poczucie „klasy” brzmienia są o wiele wyższe, niż w poprzednich generacjach najtańszych systemów.

Shure_BLX24-SM58_caly

Nowe analogowe systemy bezprzewodowe są dostarczane z dwoma typami odbiorników – BLX4 oraz BLX4R w standardzie przygotowany do montażu w obudowie rack. Pierwszy posiada wbudowane anteny różnicowe, zaś drugi jest wyposażony w zewnętrzne anteny. Różnic jest więcej, choć pod względem funkcjonalnym i jakości toru audio w zasadzie odbiorniki się nie różnią.

Shure_BLX24-SM58_BLX4_tyl

Shure BLX4 ma lekką obudowę wykonaną z tworzywa sztucznego. Tańszy odbiornik ma dwie anteny wbudowane we wnętrzu i pracuje w trybie true diversity. Mimo to producent gwarantuje zasięg sięgający nawet 100 metrów. Sprawdziliśmy to na kilku plenerach – faktycznie, jeśli odbiornik „widział” nadajnik, zasięg sięgał niemal 100 metrów. W przypadku, gdy odbiornik i nadajnik nie widziały się, zasięg – w zależności od otoczenia – spadał do 60 – 80 metrów, co jest i tak znakomitym wynikiem. Niezakłócona transmisja chodzących po ogromnej powierzchni konferansjerów na plenerowych targach czy komentatorów sportowych na zawodach sięgała bez problemu 60-70 metrów mimo dużego nagromadzenia widzów pochłaniających fale…

Shure_BLX24-SM58_BLX4_rzut

Tańszy odbiornik jest wyposażony w 2-cyfrowy modułowy wyświetlacz LED, włącznik zasilania i przełącznik grup i kanałów. Do tego mamy dwie diody – AF i RF palące się na zielono. Pierwsza w razie przesterowania audio zapala się na czerwono. Dostępna jest również funkcja QuickScan pozwalająca wyszukać optymalne częstotliwości do pracy systemu – funkcja wykrywa wszelkie zakłócenia i interferencje, dzięki czemu dobrana częstotliwość nośna jest stabilna. Z ciekawostek – podawana na stronie internetowej informacja o „przycisku” QuickScan jest o tyle nieprawdziwa, że… by wywołać tryb automatycznego przeszukiwania częstotliwości QuickScan należy wcisnąć klawisz Group. By manualnie zmienić grupę, należy chwile przytrzymać klawisz Group.

Shure_BLX24R-PG58_BLX4R_scanning

Z tyłu mamy dwa wyjścia – symetryczne XLR oraz niesymetryczne jack 1/4” dedykowane do wyprowadzenia sygnału do wzmacniacza instrumentalnego na przykład w razie wykorzystywania bezprzewodowego systemu do gitary. Jest również gniazdo zasilania ze specjalnym zaczepem do kabla zabezpieczającym przed przypadkowym wysunięciem się wtyku zasilacza z gniazda zasilania.

Shure_BLX24-SM58_caly_etui

W skład zestawu z odbiornikiem BLX4 wchodzi nadajnik BLX2, uchwyt mikrofonowy oraz zasilacz. Wszystko jest dostarczane w wygodnym w użyciu czarnym etui otwieranym na zamek.

Shure_BLX24R-PG58_caly_zestaw

Zestaw z odbiornikiem Shure BLX4R jest o wiele bogatszy, choć funkcjonalnie i jakościowo system nie różni się parametrami. W komplecie oprócz odbiornika w metalowej obudowie z wyświetlaczem LCD znajdziemy uszy do montażu w obudowie rack, a także wyprowadzenia anten do zamontowania z przodu obudowy rackowej (gniazda i przewody). Praktycznie w każdej sytuacji mamy komplet niezbędnego osprzętu, by móc od razu rozpocząć pracę.

Shure_BLX24R-PG58_BLX4R_LCD

Model BLX4R jest wyposażony w zewnętrzne anteny różnicowe – system pracuje w trybie true diversity. Komfort obsługi podnosi wyświetlacz LCD pokazujący poziom nośnej RF, poziom sygnału audio oraz numer grupy i kanału. Istotną zaletą jest to, że na panelu przednim znajduje się dioda informująca o stanie naładowania baterii bądź akumulatorków nadajnika – jeśli poziom napięcia spadnie, dioda zmienia kolor z zielonej na czerwoną.

Shure_BLX24R-PG58_BLX4R_tyl

Panel tylny prócz gniazd wyjściowych sygnału XLR i jack 1/4” udostępnia również potencjometr Volume.

Porównywaliśmy brzmienie PG24E/PG58 z nowym systemem BLX24R/PG58. W opinii każdego wokalisty i każdego słuchacza – różnica jest wręcz porażająca! Wkładka Shure PG58 w połączeniu z nowym nadajnikiem z elastycznym zawieszeniem kapsuły i nowym odbiornikiem zyskuje absolutnie nową jakość brzmienia. To nie jest przesada. Nowy system z PG58 brzmi niemalże tak dobrze, jak systemy z wkładkami Shure SM58 poprzedniej generacji! Porównywaliśmy też dźwięk z systemu BLX24/SM58 z przewodowym mikrofonem Shure SM58 – różnice są wyczuwalne, bardziej pod kątem nie tyle samego brzmienia, co wrażenia delikatnej kompresji dźwięku z systemu bezprzewodowego. Ale jest to niuans. W pełnym paśmie sygnał cechuje identyczna charakterystyka obu wersji mikrofonów – czy to w wersji przewodowej, czy bezprzewodowej. A to ważna zaleta nowego systemu bezprzewodowego, że nie wprowadza zafalowania w pasmo przenoszenia.

Shure_BLX24-SM58_BLX2_SM58_open_zawieszenie

Niewątpliwą zaletą nowych systemów jest intuicyjność i prostota obsługi – praktycznie systemy można włączyć i od razu używać. Nie wymagają skomplikowanej instalacji, a funkcja automatycznego wyszukiwania wolnych częstotliwości sprawia, że praca na tych systemach jest wręcz komfortowa. Fakt, że budżetowe systemy bezprzewodowe mogą pracować w grupach nawet 12 urządzeń robi kolosalne wrażenie – dotyczy to również tańszych systemów z odbiornikami BLX4! To znowu nowa jakość w tej klasie. Kolejna. Szokująca jest również skuteczność wewnętrznych anten odbiornika BLX4… Tak dużego skutecznego zasięgu nikt z nas nie spodziewał się po antenach zamkniętych w obudowie.

Shure_BLX24-SM58_caly_rzut1

maxSPL_GOLDPracując przez ponad miesiąc na testowanych systemach, zagraliśmy kilka koncertów zespołów Muchy, Moskwa, kilka koncertów w poznańskim Kontener Art, kilka plenerów oraz prezentacji w marketach. Za każdym razem sygnał był stabilny, a zasięg absolutnie wystarczający. Funkcja skanowania i odnajdywania bezpiecznych częstotliwości wprawiała nas każdorazowo w komfortowe samopoczucie 🙂 A to niezwykle ważne – móc ufać sprzętowi. Shure z systemami BLX24 i BLX24R rozwiązuje wiele problemów dając przy tym znakomitą jakość brzmienia klasycznych riderowych mikrofonów. W swojej kategorii cenowej są absolutnie godne polecenia. Czego trzeba więcej?

 

Możliwości

poziom_15

Brzmienie

poziom_15

Jakość wykonania

poziom_10

Opłacalność poziom_20
Ocena ogólna

poziom_15

 

Do testów dostarczył: Polsound

 

Shure_BLX24R-PG58_caly_rack

Shure_BLX24R-PG58_caly_rzut

Shure_BLX24R-PG58_caly_rzut2

Shure_BLX24R-PG58_BLX2_PG58_kapsula

Shure_BLX24R-PG58_BLX2_PG58_open_LCD_zoom

Shure_BLX24R-PG58_BLX2_PG58_open_rzut

Shure_BLX24R-PG58_BLX2_PG58_sitko

Shure_BLX24-SM58_BLX2_SM58_open_kapsula

Shure_BLX24-SM58_BLX2_SM58_open_LCD

Shure_BLX24-SM58_caly_rzut2

Shure_BLX24-SM58_caly_rzut3

Shure_BLX24-SM58_caly_zestaw

 

TAGI: Shure PG58 Wireless, tani markowy mikrofon bezprzewodowy Shure, co wybrać Shure czy Sennheiser?, tani dobry system bezprzewodowy dla wokalisty, najlepszy tani bezprzewodowy mikrofon do wokalu, tani i dobry mikrofon bezprzewodowy dla wokalisty, nowe systemy bezprzewodowe Shure, dobrze brzmiący mikrofon bezprzewodowy dla wokalistki, dlaczego nowe mikrofony bezprzewodowe Shure są lepsze od Sennheisera?, tani mikrofon bezprzewodowy do domu kultury do wokalu, jaki tani mikrofon bezprzewodowy kupić do wokalu?, Shure BLX24/PG58 cena, polecany analogowy system bezprzewodowy z pałką wokalową, riderowy mikrofon bezprzewodowy, polecany mikrofon bezprzewodowy dla wokalisty, Shure BLX24R-SM58 gdzie kupić?, tani mikrofon bezprzewodowy z wkładką Shure SM58, Shure BLX24/SM58 tanio, dobry tani zestaw bezprzewodowy do firmy nagłośnieniowej

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Reklama
Reklama
               
Reklama
Reklama