Sony UWP V1 – profesjonalny nakamerowy zestaw bezprzewodowy UHF z mikrofonem lavalier na kamerę lub aparat fotograficzny07.08.2013
Błażej Kanclerz
Sony jest liderem na rynku broadcastingowym i telewizyjnym w USA. Ale nie u nas, w Europie. Tutaj musi się zmierzyć z „naszymi” markami. Testowany zestaw bezprzewodowy jest przygotowany do współpracy z kamerą, aparatem cyfrowym, ale również sprawdzi się w rękach dla dźwiękowców pracujących na planach filmowych z torbą na mikser ENG. Spoglądając na parametry i znając renomę marki Sony – zwłaszcza w dziedzinie systemów bezprzewodowych – można sądzić, że UWWP V1 to godny konkurent nawet dla najpopularniejszych w naszej branży filmowo-dźwiękowej rozwiązań. Czy tak jest w istocie? Budowa Zestaw budzi zaufanie już od chwili wyjęcia z pudełka. Zarówno nadajnik UTX-B2 jak i odbiornik URX-P2 są w całości zrobione z metalu (aluminium). Wyświetlacz LCD został zmniejszony do minimum, prawdopodobnie ze względu na oszczędność baterii, mimo to jest czytelny i niczego mu nie brakuje. Obsługujemy go 3 przyciskami: SET, + oraz -. Menu jest proste i również nie stwarza problemu. Odrobinę niepraktyczne jest natomiast umieszczenie włącznika/wyłącznika z boku obudowy zarówno w odbiorniku jak i w nadajniku. Wprawdzie jest umieszczony we wgłębieniu, ale przypadkowe przesunięcie palcem lub zahaczenie o sąsiedni odbiornik w realizacyjnej torbie może spowodować niechciane wyłączenie podczas pracy. Trzeba o tym pamiętać. Po instalacji na stopce kamery bądź aparatu-lustrzanki ten problem w zasadzie nie występuje. Wejście mikrofonowe w przypadku nadajnika do mini jack z gwintem – sprawdzony system stosowany również przez innych producentów. W odbiorniku znajdziemy natomiast 2 wyjścia mini jack: liniowe do naszego miksera/rejestratora/kamery oraz słuchawkowe, które może zamienić ten zestaw w odsłuch bezprzewodowy dla reżysera lub klienta podczas planu filmowego. Niezwykle przydatna sprawa! Odbiornik posiada 2 długie, grube i regulowane w osi anteny – świetne rozwiązanie. Bardzo wygodnie zrealizowane wsady bateryjne – baterie wciska się do prostokątnego wsadu, a później sam wsad do urządzenia, co wieńczy przyjemny klik/zatrzask. Szybko i wygodnie. Trzeba jeszcze wspomnieć, że odbiornik jest nieco większy od nadajnika, co może troszeczkę dziwić użytkowników przyzwyczajonych do produktów marki Sennheiser, gdzie odbiornik i nadajnik są bliźniaczo podobne. Tutaj odbiornik jest przynajmniej o 25% większy. Nie do końca wiem, czym to jest spowodowane, ale dla dźwiękowca pracującego w terenie z torbą, te kilka centymetrów i kilkadziesiąt gramów więcej może mieć znaczenie. Dokładne wymiary bez anten to: 63 x 82,5 x 18,7 mm i waga 145g z bateriami w przypadku nadajnika oraz 63 x 104,5 x 22 mm i 205g z bateriami w przypadku odbiornika. Zasilanie Zarówno nadajnik jak i odbiornik zasilane są 2 bateriami typu AA. Producent szacuje czas pracy na bateriach alkalicznych na 8h w przypadku nadajnika oraz 6h w przypadku odbiornika. Są to wartości bardzo obiecujące. Testując go na planie filmowym używałem akumulatorów Sanyo Eneloop 2000 mAh. W warunkach wysokiej temperatury i miejscami sporej wilgotności nadajnik wyłączał się po ok. 6h pracy, a odbiornik po 5h. Nieźle. Trzeba jednak powiedzieć, że na kiepskich bateriach lub starych akumulatorach urządzenia mogą się w ogóle nie włączyć. Pod względem minimalnego napięcia testowane urządzenia są więc dość wymagające. Zasięg Jeśli chodzi o zasięg to w przypadku nadajnika UTX-B2 zastosowano możliwość zmiany mocy na wyjściu. Standardowo jest to 30 mW i tego należy się trzymać, jednak gdy bardzo zależy nam na oszczędności baterii, a pracujemy w bardzo bliskiej odległości, istnieje możliwości zmiany na 5 mW. Traktowałbym to raczej jednak jako ciekawostkę. Wszyscy, którzy pracują na zestawach bezprzewodowych, cenią sobie przede wszystkich niezawodność pod względem zasięgu. W przypadku rzeczonych 30 mW zestaw UWP V1 wypada świetnie! W wolnym polu, w centrum miasta w chłodny, deszczowy dzień efektywny zasięg wyniósł 35 m. Porównywałem go w tym samym czasie z zestawem Sennheisera G2 ew100, który miał problemy na tej samej trasie już przy 17 m. Dwukrotna różnica na korzyć Sony! Zakres częstotliwości Jak to zwykle bywa w przypadku zestawów bezprzewodowych – działają one w różnych pasmach. Tak samo jest z UWP V1. Kupując ten system musimy zwrócić uwagę na oferowane przez dany model pasmo. Obojętnie, które pasmo wybierzemy będzie ono miało szerokość 24 MHz i zawierało się gdzieś pomiędzy 606 a 822 Mhz. Co ważne: wszystkie kupione zestawy w tym samym paśmie będą ze sobą kompatybilne. Pasmo przenoszenia i brzmienie Producent zapewnia, że pasmo przenoszenia to zakres 40 Hz – 18 kHz. Ja testowałem go tylko na mowie ludzkiej, więc nie jestem w stanie w pełni potwierdzić słów producenta, trzeba jednak przyznać, że wraz z dołączonym mikrofonem krawatowym (z francuskiego „lavalier”, a zwykle nazywanym po prostu pchełką) świetnie sprawdzał się brzmieniowo szczególnie przy niskich głosach męskich. Żeńskie, wyższe głosy też brzmiały bardzo poprawnie. Mały test porównawczy brzmienia UWP V1 oraz Sennheiser G2 ew100 z mikrofonem ME102 znajdziecie poniżej. Do nagrań użyto rejestratora Roland / Edirol R-44. Rejestracja odbywała się w centrum miasta, przy dość ruchliwej ulicy. Pierwszy fragment nagrania to mikrofon przyczepiony na zewnątrz kurtki, tak jak w zastosowaniach reporterskich. Kolejne to już zastosowanie filmowe, gdy mikrofon musi być niewidoczny – pod ubraniem.
Inne cechy Z pozostałych ważnych cech tego zestawu należy wymienić redukcję czułości nadajnika regulowaną w zakresie od 0 do 21 dB ze skokiem 3 dB. Trochę mało zapasu, gdy przychodzi nam pracować z bardzo głośnymi aktorami w scenach „krzyczanych”, porównując z konkurencją pozwalającą zejść nawet do -30 dB (fakt, że przy skoku co 10 dB). Faktem jest też, że nadajnik Sony dawał o kilka dB niższy poziom sygnału niż konkurencyjne nadajniki, więc wymaga nieco mocniejszych przedwzmacniaczy. Odbiornik zestawu Sony nie ma w ogóle redukcji sygnału wyjściowego. Niby dziwne, bo konkurencyjne zestawy posiadają takową, ale w rzeczywistości jest to funkcja właściwie nieprzydatna. Zwykle przesterowaniu ulega mikrofon, ewentualnie nadajnik. Poziom wyjściowy odbiornika jest wartością, która powinna być wysoka, aby nie „żyłować” przedwzmacniaczy naszego miksera i ograniczyć potencjalne szumy.
Automatyczne skanowanie kanałów oraz możliwość przypisania częstotliwości i nazwania określonego kanału to standard, który tutaj również został spełniony bez zarzutu. Działa to po prostu sprawnie. Podsumowanie i cena Sony UWP V1 to kompletny zestaw: nadajnik + odbiornik + mikrofon lavalier z kabelkiem mini jack – mini jack umożliwiającym połączenie bezpośrednią z kamerą lub lustrzanką, mocowaniem nakamerowym oraz kabelkiem mini jack – XLR pozwalający na podłączenie zestawu do terenowego miksera, rejestratora lub interfejsu audio naszego komputera. Całość jest świetnie wykonana, metalowa konstrukcja jest bardzo solidna. Brzmieniowo wypada bardzo przyzwoicie – dołączany mikrofon należy do wyższej klasy konsumenckiej. Nadaje się do zastosowań pół profesjonalnych, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby w przyszłości wymienić go na wyższy model. Zestaw testowaliśmy zarówno na profesjonalnych planach zdjęciowych, jak podczas nagrywania fimów demo dla portali www.E-MUZYK.pl, www.PortalGitarowy.pl i www.PortalStudyjny.pl- za każdym razem ze znakomitymi efektami. Sony UWP V1 ma fantastyczny zasięg, dobre wyniki pod względem ekonomii zasilania i bardzo przyzwoitą cenę, która w detalu wynosi 2870 zł. To wszystko sprawia, że Sony UWP V1 to zestaw bezprzewodowy warty uwagi, który z pewnością może konkurować z zestawami droższymi nawet o kilkaset złotych.
Do testów dostarczył: Audiostacja
TAGI: test Sony UWP, dobry bezprzewodowy mikrofon do kamery, nakamerowy system bezprzewodowy z mikrofonem, skuteczny zestaw bezprzewodowy z mikrofonem lavalier do lustrzanki do kręcenia filmów, tani profesjonalny system bezprzewodowy z mikrofonem do nagrywania filmów kamerą lub lustrzanką, jaki polecacie mikrofon bezprzewodowy do lustrzanki?, cena SONY UWP V1, profesjonalny zestaw bezprzewodowy z mikrofonem do nagrywania dźwięku na planie filmowym, filmowy zestaw bezprzewodowy z nadajnikiem nakamerowym i krawatowym mikrofonem pojemnościowym lavalier, jaki system bezprzewodowy zamiast Sennheiser G3?, silny i stabilny zestaw bezprzewodowy na plan filmowy, lepszy nakamerowy system bezprzewodowy z mikrofonem niż Sennheiser G3
|
TOP AKTUALNOŚCIPopularne testy on-line
NAPISZ DO NAS! Jeśli brakuje w naszym wortalu testu instrumentu bądź sprzętu muzycznego którego szukasz, napisz do nas! Postaramy się przetestować urządzenie i opublikować test. |