Reklama
Reklama

Sony DWZ-M50 i DWZ-B30GB – 2-antenowy cyfrowy system bezprzewodowy diversity dla wokalisty i cyfrowy zestaw bezprzewodowy dla gitarzysty lub basisty

Sony_DZW_insert5502W ostatnim czasie marka Sony powiększyła swoja ofertę systemów bezprzewodowych o dwa cyfrowe modele serii DWZ – w wersjach dla wokalistów z mikrofonem do ręki oraz dla gitarzystów oraz basistów z body packiem. Relatywnie niska cena kusi… Czy warto się skusić?

Dawid Janczak

 

Sony DZW-B30GB caly 2

Nie jest powszechną wiedzą w naszym kraju, że Sony ma dwa oddziały. Pierwszy jest dla „ludzkości”, oferuje konsumencki sprzęt w postaci telewizorów, walkmanów, wież audio, komputerów, kamer, aparatów i najróżniejszych odtwarzaczy. Drugi – Sony Pro – dostarcza na całym świecie profesjonalne narzędzia proaudio dla profesjonalistów. Wystarczy wspomnieć, że prawdopodobnie połowa amerykańskich stacji telewizyjnych pracuje na systemach bezprzewodowych Sony – zresztą firma Sony Pro była jednym z pionierów systemów bezprzewodowych już w latach 70. Taki sprzęt, jak mikrofon lampowy Sony C800 G to jeden z najbardziej pożądanych mikrofonów studyjnych w historii. W Polsce jak dotąd Sony Pro nie miało „szczęścia” – ogromnym asortymentem zajmowała się do niedawna tylko jedna osoba w polskim przedstawicielstwie Sony. Dla centrali koncernu istotniejsze było, ile telewizorów plazmowych, LCD i LEDowych w Polsce się sprzedało… To się niedawno zmieniło – sprzętem Sony Pro na rynku pro audio zajęła się firma Audiostacja. To właśnie od tej firmy dostaliśmy do testów najnowsze cyfrowe systemy bezprzewodowe zaprojektowane z myślą o małych i średnich firmach nagłośnieniowych, muzykach i wokalistach. I od razu mamy mocne uderzenie…

Sony DZW-M50 caly

Zaprojektowana przez Sony bezprzewodowa seria DWZ używa 24-bitowego linowego cyfrowego sygnału PMC, transmitowanego bez kompresji lub jakiegokolwiek innej obróbki, dzięki czemu otrzymujemy jakość dźwięku o wiele lepszą, niż oferują jakiekolwiek średniej klasy analogowe systemy. Ważne jest, że przy zakresie częstotliwości 2.4GHz system Sony DWZ-M50 i DWZ-B30GB może być używany bez pozwoleń i dodatkowych opłat w prawie każdym państwie na świecie. Zaraz, zaraz… 2,4 GHz? Przecież to zakres częstotliwości WiFi!

No właśnie. Sony DWZ korzysta do transmisji cyfrowego dźwięku z pasma sieci bezprzewodowych. Teoretyczny zasięg 100 metrów jest w tym przypadku umowny. W przypadku 2-antenowego zestawu DWZ-M50 z nadajnikiem mikrofonowym do ręki w praktyce nie należy liczyć na skuteczną pracę na większych odległościach, niż 40-60 metrów. Co i tak w praktyce całkowicie wystarcza :-). Zasięg się zwiększy, jeśli anteny naszych systemów postawimy wysoko, tak by odbiornik z nadajnikiem się mogły „widzieć”. Wówczas rzeczywiście zasięg wzrasta do nawet 70 metrów (sprawdzone na hali targowej). Jeśli chodzi o ewentualne zakłócenia związane z dużym nagromadzeniem źródeł w paśmie 2,4 GHz nie trzeba się martwić, gdyż sygnał Sony DWZ jest transmitowany za pomocą szczególnego protokołu, odczulonego na świat tradycyjnych sieci WiFi. W przypadku systemu z mikrofonem do ręki w sukurs w razie „W” przychodzi system wyszukiwania optymalnych kanałów pozbawionych interferencji. System gitarowy Sony DWZ-B30GB gwarantuje skuteczny zasięg do 20-25 metrów – trzeba pamiętać, że nie ma zewnętrznych anten. Powyżej tej odległości może być różnie, choć w sprzyjających warunkach skuteczny zasięg może sięgać nawet 30 metrów. Ale w końcu to system gitarowy – do gitary elektrycznej, akustycznej bądź do gitary basowej. Przecież nie gitarzysta nie będzie stał dalej od wzmacniacza, niż kilka metrów.

Niewątpliwą zaletą systemów cyfrowych jest ich zachowanie na wypadek wyjścia poza zasięg sygnału – przestają zwyczajnie działać. Nie usłyszymy szumów, zakłóceń, dziwnych przerw w sygnale czy jakichkolwiek innych zniekształceń. Cyfrowy odbiornik najzwyczajniej działa lub nie, odbiera fale audio lub też jej nie otrzymuje. Po drugie bezkompromisowa jest jakość dźwięku oferowana przez bezprzewodowe systemy cyfrowe – bez compandingu, wyłącznie liniowe cyfrowe audio 24-bit/48 kHz.

Wady cyfrowych systemów bezprzewodowych? W zasadzie są dwie. Po pierwsze – cena. Do niedawna cyfrowe systemy bezprzewodowe były bardzo drogie. Ale to nie dotyczy testowanych systemów 🙂 Oba systemy Sony DWZ są dostępne w cenach przyzwoitych markowych analogowych systemów bezprzewodowych! A po drugi? Latencja, czyli opóźnienie wynikające z konieczności przetworzenia sygnału z postaci analogowej na cyfrową po stronie nadajnika i z postaci cyfrowej na analogową po stronie odbiornika. Opóźnienie w systemach Sony DWZ w trybie RF Narrow Band nie przekraczają 3 ms (w „konferencyjnym” trybie RF Wide Band, przy koegzystencji z sieciami WiFi 6 ms), więc w zasadzie w pracy scenicznej nie ma to żadnego znaczenia – to tak, jakbyśmy śpiewając lub grając stali w odległości 1 metra od źródła dźwięku…

Dostaliśmy do testów dwa modele – DWZ-B30GB przeznaczony do gitar i basów oraz DWZ-M50 – system bezprzewodowy dla wokalistów, z nadajnikiem w postaci tzw. pałki. Są to na tyle różne systemy, że trzeba do nich podejść indywidualnie.

Sony DZW-B30GB ZRX-C30 caly ON

Sony DWZ-B30GB – bodypack

W zestawie znajdziemy nadajnik typu bodypack, niewielki odbiornik, uchwyt na pasek, przewód łączący naszą gitarę z bodypackiem, papierową wersje instrukcji (niestety nie po polsku) oraz instrukcje obsługi na płycie CD-ROM.

Sony DZW-B30GB ZTX-B01 rzut gora skos

Rozmiary nadajnika wynoszą 63 × 80 × 20 mm, z delikatnie wystającą grubą anteną. Nadajnik jest bardzo solidny, wykonany z metalu. Co ważne, klips do paska jest również metalowy, co z pewnością przedłuży jego żywotność. Nadajnik posiada dwa przełączniki, pierwszy do wybrania między czułością mikrofonową a instrumentalną oraz drugi – tłumik (attenuator) z możliwością ustawienia poziomu sygnału an 0dB, -10dB lub -20dB. Wejście instrumentalne typu jack 1/8” współpracuje z kablem, który znajdziemy w zestawie (1/4” na 1/8”). Moc nadajnika to standardowe 10 mW.

Sony DZW-B30GB ZRX-C30 caly

Na froncie znajduje się przełącznik blokujący przypadkowe zmiany ustawień oraz przełącznik kanałów pracujący z siedmio-segmentowym wyświetlaczem, który pokazuje aktualnie wybrany kanałów transmisji. Mamy również diody stanu naładowania dwóch baterii AA (na zielono ”good” i na czerwono „almost dead”) oraz diodę moc sygnału audio (zielony – obecność sygnału, czerwony – przesterowanie, pomarańczowy – włączone wyciszenie MUTE).

Sony DZW-B30GB ZRX-C30 caly ON

Odbiornik o symbolu ZRX-C30 jest stosunkowo mały (32 × 41 × 74 mm) i lekki (ok. 200 g). Ma dwie anteny i system przełączania się na sygnał z anteny, która otrzymuje silniejszy sygnał z nadajnika. Odbiornik jest wyposażony w dwa wyjścia Main OUT – XLR oraz jack 1/4” TS działające równocześnie, a także tuner OUT jack 1/4”. To rozwiązanie pozwala nam wysyłać niezależnie sygnał XLR do miksera frontowego (symetrycznie), a do wzmacniacza gitarowego wyjściem 1/4” TS i dodatkowo drugim wyjściem jack 1/4” podać sygnał do stroika gitarowego.

Sony DZW-B30GB ZRX-C30 caly top

Bardzo dobrze rozwiązana jest sytuacja przy zamutowaniu sygnału audio w bodypacku, a mianowicie wyjście do stroika nadal podaje sygnał, dzięki czemu można nadal bezproblemowo go używać.

Na panelu odbiornika widzimy dwa dość duże pokrętła, pierwsze z nich przeznaczone jest do zmian kanałów (6 ustawień), drugie natomiast posiada osiem ustawień o nazwie CABLE TON. Funkcja ta pozwala nam emulować pogorszenie jakości dźwięku w związku z długością kabla gitarowego… Po co to komu?!? Możemy ustawić w metrach długość „wirtualnego” kabla gitarowego. Zapytałem kilku znajomych gitarzystów o celowość takiego rozwiązania. Jeden z nich się zapalił do tego pomysłu – stwierdził, że ta funkcja będzie przydatna na wypadek używania przez gitarzystów pasywnych pickupów, gdzie długość kabla ma czasem istotne znaczenie w uzyskaniu specyficznego dla niektórych muzyków brzmienia. No proszę… I znowu się czegoś nauczyłem 🙂

Na górnej części obudowy, obok potencjometrów, umieszczono 3 diody informujące o stanie naładowania baterii (zielony – OK, czerwony – bateria do wymiany). Dioda RF (Radio Frequency) również ma dwa kolory – zielony oznacza dobry poziom sygnału transmisji, czerwony zaś oznacza możliwe kłopoty. Wówczas trzeba zmienić usytuowanie odbiornika. Mamy również diody audio (zielony – obecność sygnału, czerwony – przester).

Sony DZW-B30GB ZRX-C30 zasilanie

Odbiornik przyjmuje trzy rodzaje zasilania. Z gniazdka standardowo z zasilacza 12V, ale również ze standardowego, gitarowego „efektowego” zasilacza 9V dzięki czemu możemy zamontować odbiornik np. w pedalboardzie. Jest to znakomite rozwiązanie gdy posiadamy kablowe połączenie naszych efektów ze wzmacniaczem, a mamy ochotę uwolnić się od „smyczy” w postaci kabla. Istnieje również opcja zasilania standardową baterią 9V (taka, jak do efektów gitarowych stomp box), gdzie przy użyciu baterii alkalicznych Sony deklaruje 3,5 godziny dla odbiornika. Fajna opcja. Nadajnik bodypack zasilany 2 markowymi alkalicznymi bateriami AA (lub akumulatorkami 2500 mAh) pracuje około 8-10 godzin.

Oba urządzenia posiadają gniazda micro USB, które można użyć w celu wgrania nowego oprogramowania systemu operacyjnego.

Sony DZW-B30GB ZRX-C30 Wide-Narrow LED

Odbiornik posiada dwie funkcje określania zakresów pasma RF: Wide Band (by zredukować interferencje w stosunku do innych bezprzewodowych systemów) oraz Narrow Band (by zapobiec interferencji ze strony innych systemów) – wówczas w przypadku gitarowego systemu spada nam zasięg do 15 metrów, jeśli odbiornik i nadajnik się „widzą”, ale skutecznie działa funkcja skanowania i wyboru optymalnego kanału.

Sony DZW-B30GB ZTX-B01 klips

Działanie systemu jest bardzo proste – posiadamy do wyboru 6 kanałów transmisji, czyli teoretycznie można użyć do 6 systemów naraz. W praktyce liczba jest ograniczona do 3-4. Podczas testów w różnych warunkach, różnych salach nie napotkałem na żadne problemy z czystością przekazu dźwięku. Zazwyczaj odbiornik starałem się przytwierdzać do górnej powierzchni wzmacniacza gitarowego. Jedynym problemem może być rozładowana bateria lub utrata zasięgu przy dużej odległości.

Sony DZW-B30GB ZTX-B01 PAD MIC-INST

Dynamika oferowana przez cyfrowy system bezprzewodowy Sony dla gitarzystów i basistów to >98 dB. Nieźle, bardzo nieźle. Ale jeszcze ciekawszym parametrem jest pasmo przenoszenia – to na pewno zainteresuje basistów! Okazuje się, że Sony DWZ-B30GB przenosi skutecznie pasmo już od 10 Hz!!! Popularne analogowe systemy z uwagi na układy kompanderów rzadko kiedy pracują poniżej 45 Hz, więc siłą rzeczy basiści – zwłaszcza 5-strunowi – nie mogli z nich korzystać… Testowałem ten zestaw na kilku basistach i absolutnie KAŻDY był z niego zadowolony! Wiem, że dwóch z nich już sobie taki systemik bezprzewodowy kupiło, a trzeci zbiera kasę. Na ten system zdecydował się również znajomy gitarzysta grający na gitarze akustycznej. Zachwyciła go czystość dźwięku… Żeby nie być gołosłownym – polecam przesłuchać przykłady dźwiękowe dostępne na www.PortalGitarowy.pl.

Sony DZW-B30GB ZRX-C30 baterie

Warto wspomnieć również o tym, że z uwagi na możliwość zasilania bateryjnego, system Sony DWZ-B30GB uzupełniony o mikrofon – czy to nagłowny, czy lavalier – jest w terenie/plenerze niezłą alternatywą jako mikrofon do kamery.

 

Sony DZW-M50 caly 2

Sony DWZ-M50 Mikrofon do ręki

Na pierwszy rzut oka widzimy bardzo solidne wykonanie – brak jakichkolwiek półśrodków. Metalowa solidna obudowa nadajnika i odbiornika pozwoli na bezpieczne używanie urządzenia w trasie jak i dużej ilości koncertów. Przecież sprzęt ma pracować! Jedyne co może martwić, to gwint z tworzywa sztucznego (!) w uchwycie mikrofonowym… Do poprawki!

Sony_DZW-M50_uchwyt

System DWZ-M50 oferuje– podobnie jak DWZ-B30GB – cyfrową transmisje liniową PMC 24-bit/48kHz i szerokie pasmo przenoszenia (10Hz-22 kHz). Ale ma 2 anteny z systemem diversity i o sporo większy skuteczny zasięg.

W zestawie otrzymujemy: zasilacz, odbiornik, CD-ROM z manualem w pięciu językach, papierową instrukcje, mikrofon, dwie anteny oraz uchwyt do mikrofonu.

Sony DZW-M50 ZTX-M01 open top

W większości tego typu systemów jesteśmy skazani na jedno brzmienie mikrofonu z prostego powodu – zintegrowana budowa nadajnika. Sony podeszło w bardzo praktyczny sposób to tego problemu i umożliwia nam w nadajniku ZTX-M01 wymianę główki mikrofonu. W standardzie mamy dostarczaną kapsułę dynamiczną o charakterystyce kardioidalnej – nota bene bardzo dobrze brzmiącej.

Mamy wybór między innymi bardzo dobrej jakości kapsułami Sony (CU-C31, CU-F31, CU-F32), a także (UWAGA!) kompatybilnymi kapsułami produkowanymi przez firmy Shure, Electro-Voice, Heil i inne. Brawo!

Po odkręceniu kapsuły od „body”, znajdziemy przełącznik czułości który możemy ustawiać w pozycjach 0, -6, -12 dB. Podstawowa kapsuła brzmi bardzo czysto i solidnie, zarówno przy śpiewie (różny zakres dynamiki) jak i zastosowaniach lektorskich.

Sony DZW-M50 ZRX-HR50 reka

Odbiornik systemu Sony DWZ-M50 jest nieco większy od DWZ-B30GB i pasuje do racka – ma 1/2 szerokości racka 19” o wysokości 1U. Jest wyposażony w wyjścia MAIN OUT typu jack 1/4” TRS i XLR z przełącznikiem między charakterystyką mikrofonową a liniową. Ponadto mamy pomocnicze wyjście AUX jack 1/4” oraz serwisowe złącze USB. Dodatkowo znajdziemy złącza dla pary anten.

Odbiornik nie posiada możliwości zasilania bateriami, w zestawie mamy 12V (positive tip) zasilacz.

Sony DZW-M50 ZRX-HR50 LCD Main ekran

Przedni panel odbiornika posiada bardzo duży i czytelny kolorowy wyświetlacz LCD. Menu pozwala nam na wybranie szerokiej wąskiego lub szerokiego pasma pracy RF odbiornika, wybór kanałów (przy automatycznym skanowaniu funkcje: optimum channel, clear channel – z pokazaniem który z nich ma jaki poziom interferencji – low, moderate, high interference).

Można oczywiście wybrać kanał manualnie. Niezwykle przydatną opcją jest to, że na wyświetlaczu pokazany jest przewidywany czas pracy baterii bądź akumulatorków zasilających nadajnik.

Sony DZW-M50 ZRX-HR50 LCD EQ graph

Dodatkową funkcją odbiornika jest graficzny korektor 5-pasmowy działający w zakresie ±12 dB z filtrami nastrojonymi na częstotliwości 60 Hz, 250 Hz, 1 kHz, 4 kHz i 12 kHz. W podstawowym ustawieniu wyświetlacz pokazuje nam kanał na którym pracuje zestaw, moc sygnału odbieranego przez anteny, poziom sygnału audio, wspomniane juz zużycie baterii w nadajniku oraz czy załączone jest EQ.

Sony DZW-M50 ZRX-HR50 LCD Channel Scann

Obsługa funkcji odbiornika jest bardzo prosta, podobnie zresztą jak w przypadku zestawu instrumentalnego. Z ustawieniem i podłączeniem systemu do pracy bez problemu radziła sobie wokalistka, która niekoniecznie ma pojęcie o WiFi, transmisji bezprzewodowej czy… różnicach między kapsułą kardioidalną i dookólną 😎 To naprawdę prosty w obsłudze system. W sam raz dla muzyków.

Sony DZW-M50 ZTX-M01 reka

Podsumowanie

Testowałem obydwa urządzenia pod względem zasięgu i jest on zaskakująco dobry.

W warunkach klubowych gdzie pracowało wiele różnych urządzeń (również WiFi – teraz każdy laptop, smartfon czy tablet ma WiFi) uzyskałem 100% połączenia do odległości 30 – 35 metrów. W otwartym terenie zasięg jest trochę większy – sięga 50 metrów, niekiedy 60 metrów. Bezproblemowo urządzenia zachowują się na dużych scenach i typowych dla koncertów dystansach. Baterie nadajnika faktycznie dochodzą do 9-10 godzin żywotności – warunek: nie ciągła praca. Podczas praktycznie ciągłej pracy na targach baterie alkaliczne wytrzymały niecałe 8 godzin.

Sony DZW-M50 ZRX-HR50 tyl

maxSPL_ECONOOczywiste są intencje Sony – jest to chęć połączenia wysokiej wydajności ze średnią półką cenową.

Zostało to zrobione bardzo solidnie wraz z wszystkimi ciekawymi dodatkami (wymienne kapsuły w mikrofonie, EQ, bardzo dobry, czytelny wyświetlacz). Profesjonalne i stylowe wykonanie, dobra jakość w stosunku do ceny powodują że oferta Sony jest bardzo ciekawa i technicznie bardzo bezproblemowa w użyciu. Te systemy zrobią karierę.

 

Możliwości

poziom_10

Brzmienie

poziom_15

Jakość wykonania

poziom_10

Opłacalność poziom_20
Ocena ogólna

poziom_15

 

Do testów dostarczył: Audiostacja

Sony DZW-M50 ZRX-HR50 LCD battery type

Sony DZW-M50 ZRX-HR50 LCD Channel Set

Sony DZW-M50 ZRX-HR50 LCD EQ AUX

Sony DZW-M50 ZRX-HR50 LCD RF Mode Manualset

Sony DZW-M50 ZRX-HR50 LCD RF Mode Wide

Sony DZW-M50 ZRX-HR50 reka

Sony DZW-M50 ZRX-HR50 tyl zlacza

Sony DZW-M50 ZTX-M01 MUTE bat

Sony DZW-M50 ZTX-M01 MUTE bat 2

Sony DZW-M50 ZTX-M01 open caly

Sony DZW-M50 ZTX-M01 open korpus

Sony DZW-M50 ZTX-M01 open LCD

Sony DZW-M50 ZTX-M01 open LCD USB

Sony DZW-M50 ZTX-M01 rzut kapsula

Sony DZW-B30GB ZRX-C30 Wide-Narrow XLR

Sony DZW-B30GB ZTX-B01 gora LOCK

Sony DZW-B30GB ZTX-B01 PAD MIC-INST

Sony DZW-B30GB ZTX-B01 USB

 

 PDF

TAGI: tani bezprzewodowy system cyfrowy, Sony DWZ-M50 cena, skuteczny system bezprzewodowy do basu, Sony DWZ-B30FB cena, jaki kupić system bezprzewodowy do gitary basowej?, dobry cyfrowy system bezprzewodowy do gitary, dobrze brzmiący system bezprzewodowy do gitary, dynamiczny system bezprzewodowy, polecany system bezprzewodowy do gitary i gitary basowej, system bezprzewodowy z mikrofonem z wymiennymi kapsułami główkami, bezprzewodowy system cyfrowy z wymienną główką mikrofonem Shure, jaki wybrać system bezprzewodowy do basu?

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Reklama
Reklama
               
Reklama
Reklama