Reklama
Reklama

JBL PRX715 + PRX718XLF – aktywne zestawy głośnikowe 15" + 1,4" z końcówkami 1500 W i subbasy 18" z końcówkami 1500 W

JBL_PRX700_PRX715_insertrSeria JBL PRX 600 zdobyła sobie spore grono odbiorców, więc z pewnym zaskoczeniem przyjęliśmy wprowadzenie następcy – serię PRX700. Czy to tylko marketing? Czy też zasadne działanie? Czy nowe PRXy serii 700 są faktycznie lepsze, niż poprzednia seria? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania testując modele szerokopasmowe JBL PRX715 oraz subbasy JBL PRX718XLF.

Jan Marek

 

JBL_PRX700_PRX715_PRX718XLF_przod

Na wstępie pstryczek. W nos. W zasadzie wszystkich producentów PA. Marketingowy wyścig zbrojeń doprowadził już do granic absurdu… Czy wiecie, że JBL PRX715 ma według materiałów marketingowych 1500 W mocy? Jakiej? PMPO? 😛 Uwierzcie, że JBL wcale nie jest królem przesady… W końcu to zestaw, w konstrukcji którego wykorzystano spory, nowoczesny dwucewkowym 15” przetwornik w technologii Differential Drive. Są przecież takie firmy, które informują o mocach rzędu 2000 W w stosunku do sporo mniejszych zestawów głośnikowych… Po chwili przeglądania karty katalogowej okazuje się, że te 1500 W mocy PRX715 to jest, fizycznie i… potencjalnie, w końcówkach klasy D. Bardziej potencjalnie, bo nikt rozsądny nie poda 750 W mocy na driver wysokotonowy w takim zestawie… Czy rzeczywiście takie zabiegi marketingowe są konieczne?

JBL_PRX700_PRX715_horn

Nad tym muszą się zastanowić marketingowcy. Nas bardziej interesuje praktyczna strona nowych PRXów. Jedno trzeba JBLowi oddać – faktycznie każda kolejna generacja danej serii wnosi nowe jakości. Dział rozwoju nie próżnuje – nie tylko opracowuje całkowicie nowe rozwiązania, ale i udoskonala istniejące. Zauważalna jest tendencja, że nowoczesne rozwiązania technologiczne opracowane pierwotnie dla topowych serii z czasem „schodzą” do serii niższych, bardziej powszechnie użytkowanych serii. Ale niekiedy to właśnie technologie opracowane dla niższych serii – tych dla ludu – okazują się na przestrzeni czasu bardziej odkrywczymi. Bo przecież nie należy zapominać, że pierwsza implementacja technologii dwucewkowych przetworników Differential Drive pierwotnie pochodzi z serii… EON 🙂 Oczywiście od czasu premiery w połowie lat 90. ta technologia została wielokrotnie udoskonalona i teraz seria PRX700 korzysta z rozwiązań opracowanych choćby dla serii JBL VTX, ale trzeba pamiętać, że niekiedy właśnie rozwiązania dla popularnych serii stają się przełomowymi.

 

Do testów dostaliśmy komplet składający się z dwóch szerokopasmowych PRX715 i dwóch subbasów PRX718XLF. Zacznijmy od zestawów szerokopasmowych.

JBL_PRX700_PRX715_caly_open

Wbrew ogólnie panującej tendencji, nowe zestawy JBL PRX715 są większe i cięższe od poprzednika – PRX615M. Na wysokość to nieco ponad 4 cm, na szerokość około 1,5 cm, zaś na głębokość PRX715 mają mniej o 4 cm. Nowe zestawy są prawie 2 kg cięższe. Z jednej strony to aż 10% – PRX715 waży 21,9 kg. Z drugiej strony te 2 kg nie stanowią jakiegoś problemu. Funkcjonalnie większy problem jest taki, że zestawy – podobnie jak poprzednik – są asymetryczne i że mamy tylko jeden uchwyt… Z boku.

JBL_PRX700_PRX715_JBL_275G_caly

Za to nowy PRX715 jest mocniejszy od PRX615M aż o 50%. Według danych producenta w PRX715 mamy dwie końcówki Crown pracujące w klasie D o mocy 750 W każda, ale taka „arytmetyka” raczej będzie nietrafna 🙂 Trzeba w zasadzie brać pod uwagę moc końcówki napędzającej przetwornik dolnopasmowy.

JBL_PRX700_PRX715_JBL_2408H-2

Oba przetworniki w technologii Differential Drive są nowe. Za przetwarzanie dolnego pasma odpowiada woofer JBL 275G, zaś górnego umieszczony w tubie 90° × 50° kompresyjny driver JBL 2408H-2 o średnicy 1,5”. Niestety, producent milczy na temat parametrów nowych przetworników… Jakby to była jakaś wielka tajemnica. Nigdzie, dosłownie nigdzie nie ma żadnych materiałów o tych przetwornikach. Poprzedni model wykorzystywał woofer JBL 265G i driver JBL 2408H-1. Na pewno nowe przetworniki mają większą moc, a przetwornik wysokotonowy szersze pasmo w górze. Podział pasma jest na 1.7 kHz. Efektywnie przetwarzane jest pasmo od 58 Hz do 17.2 kHz przy tolerancji ±3 dB i od 42,9 Hz do 19,5 kHz z tolerancją ±10 dB. Jeśli chodzi o efektywność, Max SPL jest lepszy od PRX615M o 1 dB i osiąga 136 dB. Poza wszystkim uwagę zwraca czytelność mowy i wokalu – świadczy to o bardzo dobrym zfazowaniu przetworników. Wbudowany układ DSP odpowiada również za realizację algorytmu limitera (dbx Type IV), nastaw korekcji zoptymalizowanych pod kątem pracy w charakterze nagłośnienia przodowego lub jako podłogowy monitor sceniczny oraz systemu zabezpieczeń końcówek.

JBL_PRX700_PRX715_caly_tyl

Konstrukcja obudowy również się zmieniła – w końcu moc jest sporo większa. Dla zapewnienia większej sztywności zastosowano dwie grubości sklejki – górna i dolna część obudowy jest wykonana ze sklejki o grubości 25 mm, a boki 18 mm. Obudowa jest pokryta trwałym wykończeniem DuraFlex. Naprawdę trwałym na uszkodzenia. Mamy też w PRX715 więcej punktów montażowych M10 do podwieszania zestawów, co przekłada się na bardziej elastyczne możliwości konfiguracji w instalacjach stałych.

JBL_PRX700_PRX715_grill_tyl

Grill ochronny ma bardzo mocną strukturę i jest wyposażony w specjalną siateczkę chroniącą skutecznie wnętrze przed wilgocią.

JBL_PRX700_PRX715_monit_rzut

Podobnie jak poprzednią serię, JBL PRX715 wyposażono w dwa otwory do montażu na statywie: pionowy oraz pod kątem 15° nachylony do przodu, co sprawdza się zwłaszcza w sytuacjach, gdy trzeba skutecznie nagłośnić bliskie pole. Podczas testów wykorzystaliśmy tę opcję wielokrotnie. Bardzo wartościowe udogodnienie.

JBL_PRX700_PRX715_mixer_caly

Zmienił się zasadniczo panel tylny nowych zestawów PRX700. Od razu w oczy rzucają się dwie zasadnicze zmiany. W zestawach serii PRX700 mamy po dwa kanały wejściowe, każdy na symetrycznych złączach combo XLR/jack 1/4” TRS uzupełnionych złączami cinch. Każde wejście ma regulację wzmocnienia i przełącznik MIC/LINE – można więc podłączyć do zestawów bezpośrednio mikrofon, co znacząco zwiększa funkcjonalność zestawów PRX700, bo można sobie poradzić na mniejszych realizacjach nagłośnienia na przykład podczas prezentacji w markecie bez miksera. Prosty mikser ma możliwość wyboru źródła sygnału za pomocą przełącznika CH1/MIX/CH2. Analogicznie wybieramy, który sygnał ma być podawany na wyjście THRU/Link zrealizowane na złączu XLR. Przydatna w sytuacjach koncertowych może być funkcja przełączająca charakterystykę częstotliwościową z NORMAL na BOOST – mamy wówczas nieco więcej dołu i góry. Druga różnica to wyposażenie układu chłodzenia w radiator i wentylator. Załączanie się i obroty wentylatora są sterowane przez układy zabezpieczające końcówkę przed przegrzaniem. W praktyce, gdy nie jest wykorzystywana pełna moc, wentylator pracuje bezszelestnie, dzięki czemu można stosować testowane zestawy w aplikacjach wymagających cichej pracy (przedstawienia teatralne, konferencje, koncerty z piosenką aktorską, występy kabaretowe). Dopiero, gdy wsadzimy końcówkom „w palnik”, wentylator zaczyna wydajniej pracować. W takiej sytuacji, po przejściu z głośnych fragmentów do na przykład sola skrzypcowego bądź na flecie prostym, wentylator może być niestety w pierwszych rzędach widowni słyszalny… Przy normalnej pracy koncertowej wentylatory – mimo wydajnej pracy – nie są słyszalne.

Przydatną funkcją dostępną w nowej serii PRS700 może być wyłącznik przedniej diody świadczącej o zasilaniu zestawów. Warto wspomnieć, że JBL PRX700 mają technologię oszczędzania energii i po pewnym czasie, gdy sygnał nie jest doprowadzany, zestaw przechodzi w stan „czuwania” – przednia dioda zapala się wówczas na czerwono.

JBL_PRX700_PRX718XLF_przod

Subbasy JBL718XLF zostały wyposażone w nowy model przetwornika 18” JBL 2278G. Kompaktowa obudowa bass-reflex wykonana ze gęstej sklejki kryje nowoczesną końcówkę Crown Class-D o mocy 1500 W i waży niecałe 37 kg! Efektywnie zestaw basowy gra już od 30 Hz przy spadku -10 dB oraz od 35 Hz przy spadku -3 dB. Dźwięk jest szybki, punktowy, o ładnym wybrzmieniu. Moc subbasów budzi respekt w tej klasie sprzętu… Pasmo przenoszenia w dole również. Istotne jest także to, że subbas oferuje naprawdę szeroką dynamikę, dźwięk nie jest przekompresowany. Bez straty na efektywności, bo para subbasów spokojnie daje radę zapewnić solidną podstawę basową czy na koncertach rockowych, czy nawet na granych na żywca setach Djskich z udziałem instrumentalistów.

JBL_PRX700_PRX718XLF_mixer_all

Z wyposażenia, mamy 2 wejścia combo XLR/jack 1/4” i dwa wyjścia XLR, które mogą pracować w trybie pełnopasmowym, bądź po filtrze @90 Hz o nachyleniu 48 dB/okt. Nie ma niestety możliwości załączenia filtru niezależnie dla każdego kanału. Prócz regulacji poziomu wzmocnienia mamy przełącznik polaryzacji 0° / 180° oraz włącznik frontowej diody LED. Podobnie jak zestawy szerokopasmowe, również subbasy są wyposażone w aktywny układ chłodzenia łączący radiator z wentylatorem.

JBL_PRX700_PRX718XLF_JBL2278H_caly

JBL_PRX700_PRX718XLF_skrzynia_inside

Wracając do pytania postawionego na początku o to, czy powstanie nowej seria PRX700 to efekt działania marketingu? Pozornie, względem serii PRX600, zmiany są pozornie ewolucyjne. Ale to złudzenie. Oceniając serię PRX700 na podstawie testów modeli PRX715 + PRX718XLF mogę powiedzieć, że to nie jest kosmetyczne udoskonalenie serii PRX600. To nowa jakość. Przede wszystkim sporo wyższa moc, a co za tym idzie również i głośność – nie ma stresu, żeby na testowanym setupie zrealizować klubowy koncert nawet na 400 osób i to bez obawy o to, czy basu będzie dość. Charakter brzmieniowy PRXów pozostał niezmieniony, mamy nieco konturowe brzmienie z delikatnie cofniętym środkowym pasmem. Takie brzmienie w pierwszym kontakcie sprawia wrażenie nieco „ugrzecznionego”, niektórzy określiliby to brzmienie jako „kulturalne”. To pierwsze wrażenie przy odsłuchu gotowych nagrań. Z czego wynika? Nie tylko z tego, że mamy taką a nie inną charakterystykę przenoszenia. Po pierwsze – z świetnej odpowiedzi impulsowej, doskonałej czytelności dźwięku, jego bogactwa brzmieniowego, ilości szczegółów reprodukowanych przez przetwornik wysokotonowy i punktowości przetwornika niskotonowego. I z nierozkrzyczanej, niewysilonej mocy – JBL PRX715 gra głośno, ale nie na limicie mocy, jak w niektórych konkurencyjnych konstrukcjach, gdy końcówki mocy osiągają zniekształcenia rzędu 5% THD i dźwięk się robi po prostu nieprzyjemny… W przypadku testowanych zestawów, brzmienie zachowuje pełną kulturę i klasę. A że zestaw JBL PRX715 + PRX718XLF potrafią rozedrzeć ryja sprawdziliśmy empirycznie, gdyż w trakcie testów zestawy zagrały na dwóch klubowych „spędach” po kilka kapel jednego wieczora, rockowym i heavymetalowym. O jakości brzmienia wysokotonowego drivera już pisałem, ale na uwagę zasługuje również przetwornik niskotonowy PRX715 – świetnie w dole odzywa się werbel, ma szybka reakcję i naprawdę spójną odpowiedź fazową z driverem. Często, gdy zestawy mają jakieś niedoskonałości ze sfazowaniem przetworników, odbija się to właśnie na werblu. W PRX715 nie ma tego problemu.

JBL_PRX700_PRX718XLF_JBL2278H_magnes

Testowany zestaw pod względem zakresu dynamiki wręcz genialnie sprawdził się na realizacji nagłośnienia koncertu projektu Domowe Melodie. Ambitus dynamiki między solowym śpiewo-szeptem wokalistki a 3-osobowym instrumentalno-wokalnym „tutti” był ogromny. Testowane zestawy m.in. dzięki nowemu driverowi świetnie sprostały zadaniu – dźwięk po prostu nie był przekompresowany, a przy tym zachowywał czytelność dzięki fajnej odpowiedzi na transjenty. Dość powiedzieć, że mimo ponad 400-osobowej widowni, dzięki dużej mocy i genialnej na tę klasę sprzętu szczegółowości brzmienia, nawet najcichsze momenty koncertu były w pełni zrozumiałe. Klasa.

JBL_PRX700_PRX715_PRX718XLF_rzut_lewa

Zastrzeżenia? W zasadzie dwa. Podczas mobilnej pracy na co dzień najwięcej będzie słychać stękań i złorzeczeń na pojedynczy uchwyt 😛 Konstruktorom powinni kazać – za karę – instalować te paczki na statywie i zdejmować je kilka razy dziennie. Druga sprawa wiąże się w zasadzie z pierwszą – szkoda, że obudowy PRX715 nie są symetryczne, przez co możliwości konfiguracji w systemach monitorowych są ograniczone. Miałem obawy co do głośności pracy wentylatorów, ale w praktyce nie stanowi to problemu.

JBL_PRX700_PRX715_mixer_INs

 

maxSPL_GOLDFunkcjonalnie PRXy serii 700 zyskały pod kilkoma względami. Bardzo miłą opcją jest możliwość podłączenia dwóch źródeł, na przykład mikrofonu i sygnału liniowego bądź na przykład gitary akustycznej. Przydatne jest wyposażenie nie tylko w profesjonalne złącza XLR, ale również jack i cinch. Dobrze, że mamy różne nastawy korekcji dostosowane do pracy jako FOH lub jako monitor estradowy. Najważniejszymi jednak zaletami nowej serii – a przynajmniej testowanych zestawów PRX715 oraz subów PRX718XLF, jest świetna jakość brzmienia, wydatnie większa moc i ciut większa efektywność w stosunku do serii PRX600. W tej klasie cenowej JBL PRX715 i PRX718XLF to naprawdę godne polecenia zestawy. Mocna rzecz…

 

Możliwości

poziom_10

Brzmienie

poziom_15

Jakość wykonania

poziom_20

Opłacalność poziom_10
Ocena ogólna

poziom_15

 

Do testów dostarczył: ESS Audio

 

Powyższe zestawy są dostępne w specjalnej ofercie w:

Hurtownia Muzyczna MAGNUS

Music Express

Sklep Muzyczny PASJA Warszawa

 

JBL_PRX700_PRX715_wzmak_logo

JBL_PRX700_PRX715_monit_tyl

JBL_PRX700_PRX715_uchwyt

JBL_PRX700_PRX715_grill_gora

JBL_PRX700_PRX715_PRX718XLF_bok

 

 

TAGI: JBL PRX715 test, czy JBL PRX715 jest lepszy od JBL PRX615?, czy warto zamienić JBL PRX615 na JBL PRX715?, mocne aktywne kolumny szerokopasmowe, dobrze brzmiące aktywne zestawy głośnikowe, JBL PRX718LFX test, uniwersalne kolumny aktywne o dużej mocy, efektywne kolumny aktywne do małej firmy nagłośnieniowej, wydajny aktywny subbas na 18” głośniku, mocny subwoofer na 18” 1500 W, jaki kupić aktywny subbas do firmy?, efektywne nagłośnienie do klubu muzycznego do nagłaśniania koncertów, polecane kolumny aktywne dla zespołu weselnego i eventowego, zawodowo brzmiący zestaw basy + satelity na 15” + 1”

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
               
Reklama
Reklama