Reklama
Reklama

Mackie SRM650 – lekkie aktywne szerokopasmowe zestawy głośnikowe 15" + 1.4" w obudowie ze sklejki

Mackie_SRM650_insertWyścig zbrojeń trwa. Firmy prześcigają się we wprowadzaniu co raz silniejszych zestawów głośnikowych. I co raz lżejszych. I… pożerających co raz mniej prądu. Czyżby ekologiczna idea downsize’ingu z branży motoryzacyjnej przyjęła się w branży pro audio?

Jan Marek, Radek Barczak

 

Mackie_SRM650_cale_PA_monitor

Gdy konkurencja pokazała zestawy wyposażone nominalnie w końcówki o mocy 1400 W, firma Mackie zareagowała bijąc rekordy. Zestawy SRM650, których makiety pojawiły się rok temu na ProLight+Sound, a grające prototypy na Plasa Londyn 2013, według materiałów reklamowo-informacyjnych producenta mają moc 1600 W. Nie wiadomo, jak mierzoną moc. Ale obojętne jak na to spojrzeć, z 200 W poboru mocy, osiągnięcie 1600 W jest być może możliwe. Przez pikosekundę ;-P

Mackie_SRM650_tyl_pobor

Co się dzieje z tą naszą branżą? Czyżby ktoś pozazdrościł idei downsizingu branży motoryzacyjnej? Takie elektroakustyczne „turbo”? OK. Takie AMG w kooperacji z Brabusem (co za mezalians…) zrobiło A-klasę A45 o mocy 400 KM z 2-litrowego silnika. Jak się nie ma hamowni, to można pośrednio zweryfikować skuteczność układu napędowego na podstawie choćby przyspieszenia 0 -100 km/h. Producent podaje czas 4.1 sek do 100 km/h. Średnio zdolny kierowca na zwykłej nawierzchnii jest w stanie osiągnąć czas około 4.5 – 4.8 sek (sprawdzone empirycznie 😛 ). A jak sprawdzić moc i efektywność paczek? Pomiary efektywności i mocy cyfrowych końcówek nastręczają nieco problemów, postanowiliśmy więc sprawdzić to w realnych zastosowaniach 🙂 Mackie SRM650 przetestowaliśmy w różnych aplikacjach, na koncercie klubowym, na imprezach karnawałowych, w markecie, na evencie firmowym, na karaoke i kameralnym koncercie śpiewającego gitarzysty. I jak się sprawdziły?

 

O tym za chwilę. Najpierw omówimy kwestię funkcjonalności. A trzeba przyznać, że pod pewnymi względami Mackie SRM650 górują nad konkurencją proponując szczególne rozwiązania technologiczne.

Mackie_SRM650_przekroj_dol

Obudowa jest wykonana ze sklejki o grubości 15mm. Ma niesymetryczny kształt, dzięki któremu można wykorzystać SRMy jako podłogowe monitory estradowe o “profesjonalnym” kącie nachylenia 60st. Trudno wprawdzie nazwać testowane zestawy jako niskoprofilowe, ale nie czepiajmy się – to uniwersalne zestawy głośnikowe. Wystarczającą zaletą jest większy kąt nachylenia, dzięki czemu monitory nie grają wokaliście po nogawkach. A to przekłada się na mnieejszy hałas na scenie, bo konstrukcje o kącie nachylenia 40 – 45 st trzeba bardziej rozkręcić, żeby wokalista miał komfortowy – czytaj głośny – odsłuch. A z tego wynika kolejny potencjalny problem, jakim jest większa podatność na sprzężenia takiego mocniej rozkręconego monitora… Tak więc Mackie SRM650 fajnie sprawdzą się w roli monitorów estradowych.

Mackie_SRM650_cala_rzut_patyk_lewa

Nie to jest jednak ich główne zadanie. Zwykle będą używane “na patyku”. I tu ujawnia się kolejna przewaga nad konkurencją… Obudowa Mackie SRM650 jest niesymetryczna i dość… niezgrabna, ale dzięki temu mamy zamontowane z przodu, przy grillu, dwa uchwyty. Dwa, nie jeden… Przyznać trzeba, że w przypadku monitowania paczek na statywach, wygodniej się podnosi zestaw za dwa uchwyty. Trzeba też wspomnieć, że producent przewidział możliwość podwieszenia instalując u góry i z tyłu gwinty na podwiesia.

Mackie_SRM650_open_cala

Obudowa Mackie SRM650 ma dwa otwory bass-reflex. Wnętrze jest wyłożone grubą warstwą maty akustycznej, co zmniejsza rezonanse. Metalowy grill jest podklejony delikatną warstwą gąbki, która chroni przetworniki przed bezpośrednim wpływem wilgoci. Zamontowane przetworniki 15″ i wysokotomowy driver 1″ to konstrukcje Mackie, ale wykorzystujące zdobycze EAW. A EAW to pierwsza liga wśród profesjonalnych systemów nagłośnieniowych. Przetwornik niskotonowy 3-calową cewkę i magnes neodymowy, co bezpośrednio przekłada się na niską wagę zestawów. Driver wysokotonowy z magnesem ferrytowym ma cewkę 1.4″ i jest zamontowany w tubie o propagacji 90×50°.

Mackie_SRM650_tyl_mixer_2

Testowane zestawy Mackie wyposażono w prosty 2-kanałowy mikser. Mamy dwa wejścia. Pierwsze na złączu combo XLR/jack 1/4″, a drugie na identycznym złączu uzupełnionym o wejście 2x cinch. Złącza combo akceptują sygnały o poziomie liniowym i mikrofonowym. Przy sprawnym wokaliście, prawidłowe wysterowanie popularnych mikrofonów Shure osiągaliśmy przy nominalnym poziomie oznaczonym na gałce Volume jako MiC, czasem ciut powyżej. Jedno trzeba podkreślić – dziecka na tym preampie raczej nie nagłośnimy… Przynamniej nie na mikrofonie o czułości w okolicy 2 – 3 mV/Pa. Nie ma zasilania Phantom, więc w razie potrzeby użycia mikrofonu pojemnościowego, trzeba użyć zewnętrzny zasilacz Phantom. Złącza jack 1/4″ funkcjonują jako wejście instrumentalne z preampem Wide-Z. Wyjście XLR może dublować sygnał na wejściu 1 lub wysyłać mix sygnału z obu wejść.

 

Wbudowane DSP bazujące na algorytmach EAW obejmuje:

  • cyfrowa zwrotnica ustawiona na 3 kHz + korekta czasowa i fazowa
  • 4 nastawy korekcji: PA – liniowa charakterystyka z delikatnym podkreśleniem środka, DJ – “uśmiech dyskoteki”, MON – jako monitor wedge, podcięty dółpasma i okolice 2 kHz, SOLO – podcięty dół pasma i podkreślony środek i góra pasma, ustawienie dedykowane dla wokali i gitary akustycznej,
  • aktywny i efektywny eliminator sprzężeń dysponujący czterema filtrami typu notch o dobroci 1/16 oktawy, wszystko sterowane algorytmami Smart Protect DSP
  • limiter.

Mackie_SRM650_open_elektr1

Końcówki mają ponadto zabezpieczenia termiczne i tzw. łagodny start. Podczas włączania zasilania nie pojawiają się żadne stuki.

 

Przypominamy przy okazji niektórym użytkownikom sprzętu PA, że zapalanie się diody limitera nie świadczy o prawidłowym wysterowaniu poziomu wejściowego 😛 limiter to zabezpieczenie przed uszkodzeniem przetwornika i/lub końcówki. Dioda ta ma prawo zapalać się sporadycznie.

Mackie_SRM650_tyl_DSP

Brzmienie testowanych zestawów jest… różnorakie – w zależności od aktywnego jednego z 4 trybów pracy. Jedno trzeba zaznaczyć – w trybie PA Mackie SRM650 mają środek. Brzmienie jest pełne, kompletne, tonalnie zrównoważone, z czytelną, przyjemną i nienachalną górką. Nie ma “wywalonego” wysokiego środka. Bardzo dobrze i punktowo brzmi bas. Praktycznie Mackie SRM 650 grają od 50 Hz (spadek -3 dB). Tak podaje producent w specyfikacji i… tak jest w istocie. Do odtwarzania muzyki technicznej, z gotowych zmasterowanych nagrań subwoofer jest w zasadzie zbędny. No chyba, że bas ma pieścić wątrobę 🙂 Wówczas do kompletu jest SRM 1850. Paczki grają w trybie PA tak fajnie, że praktycznie nie wymagają korekty. Wiadomo, że system wystroić trzeba, ale tu bardziej chodzi o zniwelowanie odpowiedzi sali/pomieszczenia, niż o nadrabianie niedostatków brzmienia czy niwelowanie niepożądanego charakteru brzmienia. Fazowo też wszystko się zgadza, nie ma żadnych problemów ze zrozumiałością mowy czy wokalu – cyfrowy układ DSP przygotowany przez specjalistów z EAW czuwa nad odpowiednim skorelowaniem fazowym i czasowym przetwornika wysoko- i nisko-tonowego. To działa.

Mackie_SRM650_cala_monitor

Zestawy testowaliśmy w bardzo różnych aplikacjach. Z pewnością najtrudniejszymi – przynajmniej najbardziej wymagającymi pod względem eksploatacji mocy – był klubowy koncert bluesowy na 300 osób oraz kilka zabaw karnawałowych (i walentynkowych) na 100 – 250 osób. Zwłaszcza konieczność sprostania głośności lampowego wzmacniacza bluesowego gitarzysty, jak również dość głośnym monitorom było sporym wyzwaniem. Fizyka fizyką, ale Mackie zdaje się podważać newtonowskie podstawy. Podawana w materiałach reklamowych moc 1600 W to moc dwóch końcówek w szczycie (Peak). Według producenta moc RMS dwóch końcówek to 800 W @1% – każda końcówka ma 400 W RMS. Jaka moc jest podawana realnie na przetworniki? Tajemnica… Woofer może dostawać te 400 W. Ale przetwornik wysokotonowy? Jak dostaje 50 W to dużo… Może 70 W. Zwłaszcza, że pasmo jest dzielone wysoko, bo na 3000 Hz. Ok, ale jak to możliwe, że pobór mocy nie przekracza 200 W? Końcówki pracujące w klasie D mają efektywność około 90%. Kondensatory mogą służyć do przechowywania energii, ale… po kilku basowych impulsach ta energia umyka. Poza tym na płytce nie widać zbyt dużej baterii kondensatorów 😛 Zadziwiające, że w żadnej aplikacji nie brakowało głośności… Czyżby tajemnicą była efektywność i maksymalny SPL? Wynik na poziomie 133 dB nie poraża, choć to przyzwoita wartość.

Mackie_SRM650_cala_tyl

Czekaliśmy na karaoke, podczas którego miał się odbyć recital zaprzyjaźnionego śpiewającego wokalisty. Podstawiliśmy mu dwie sztuki Mackie SRM650 – jeden na publiczność, jeden jako monitor – oraz mikrofon dynamiczny. Tylko. I nic więcej, żadnego miksera, korektora itp. W końcu testowane paczki są wyposażone w eliminator sprzężeń akustycznych. Czy sobie poradzi? Poradził sobie. Zdarzało się chwilowe podjeżdżanie częstotliwości, ale szybko było niwelowane przez DSP. To robi wrażenie…Wiadomo, ze to nie zastąpi realizatora i porządnego wystrojenia monitorów przed sztuką, ale w sytuacji gdy nie ma szans na realizatora (nie ten budżet, nie to miejsce, nie ta sceneria…) wbudowany eliminator sprzężeń jest miłym dodatkiem. Brawo.

Mackie_SRM650_cala_rzut_patyk_prawa

maxSPL_ECONONa rynku w klasie drewnianych zestawów głośnikowych jest całkiem spora konkurencja, a jednak testowane zestawy się wyróżniają. Mackie z nowymi modelami serii SRM 650 i SRM 550 plasuje się z czołówce, zarówno pod względem technologicznym, jak i brzmieniowym. Trochę początkowo niepokoił nas niewielki pobór prądu… Te “napuszone” 1600 W wymyślone przez dział marketingu wygląda trochę niepoważnie 😛 Jednak realnie, Mackie SRM 650 wywiązały się z każdego zadania. Nie brakowało pary ani na koncercie bluesowym, ani na koncertach karnawałowych i walentynkowych. Te zestawy są w stanie – bez grania na limicie – zapewnić dobry odsłuch dla widowni do 300 osób. Brzmieniowo to pierwsza liga – to brzmienie lubi się od razu za klasę. Pod względem funkcjonalnym te zestawy również sprawdzają się świetnie. Mackie SRM 650  naprawdę fajnie się sprawdzają zarówno jako przody na koncert klubowy, no i z powodzeniem dają radę jako monitory podłogowe – kąt 60° jest o wiele trafniejszym rozwiązaniem dla np. wokalisty, niż kąt 45°. Dzięki temu na scenie może być ciszej, bo monitor nie “wali” po kolanach, tylko trafia do uszu stojącego przed nim wokalisty 🙂 Również jako przenośne nagłośnienie dla muzyków Mackie SRM 650 sprawdziły się znakomicie. Możliwość podłączenia różnych typów źródeł, włącznie z sygnałem stereo z jakiegokolwiek odtwarzacza, choćby telefonu bądź smartfona, poszerza potencjalne zastosowania, jak choćby jako nagłośnienie stoiska targowego czy… knajpa karaoke. Tutaj również eliminator sprzężeń będzie niejednokrotnie zbawieniem. Co tu więcej pisać. Szukając dobrze brzmiących markowych zestawów głośnikowych w drewnianej obudowie, warto posłuchać Mackie SRM 650. Możemy się założyć, że przyciągną uwagę…

 

Możliwości

poziom_15

Brzmienie

poziom_15

Jakość wykonania

poziom_15

Opłacalność poziom_20
Ocena ogólna

poziom_15

 

Do testów dostarczył: Music Info

Mackie_SRM650_cala_przod

Mackie_SRM650_cala_rzut_lewa

Mackie_SRM650_cala_rzut_patyk

Mackie_SRM650_cala_monitor3

Mackie_SRM650_cala_rzut_prawa

Mackie_SRM650_cala_rzut_prawa2

Mackie_SRM650_cala_tyl2

Mackie_SRM650_horn1

Mackie_SRM650_horn2

Mackie_SRM650_horn_symbol1

Mackie_SRM650_horn_symbol2

Mackie_SRM650_ksztalt_gora

Mackie_SRM650_open_elektr2

Mackie_SRM650_open_elektr_kondens

Mackie_SRM650_open_woofer

Mackie_SRM650_patyk

Mackie_SRM650_podwieszona

Mackie_SRM650_tyl_INs

Mackie_SRM650_tyl_mixer_all

Mackie_SRM650_uchwyt

Mackie_SRM650_woofer_symbol

Mackie_SRM650_woofer_symbol2

 

TAGI: Mackie SRM 650 test, aktywna kolumna z eliminatorem sprzężeń, uniwersalne aktywne kolumny do firmy nagłośnieniowej, lekkie drewniane kolumny aktywne na małe imprezy, aktywna kolumna drewniana na 15” z wejściami mikrofonowymi i liniowymi, uniwersalna kolumna z funkcją monitora z kątem 60°, Mackie SRM650 cena, jakie aktywne kolumny kupić do zespołu weselnego?, dobre aktywne kolumny z dużym basem na eventy, jakie kolumny kupić do karaoke?, dobre kolumny z wejściem mikrofonowym i liniowym do karaoke, gdzie tanio kupić Mackie SRM 650?  

Reklama

Logowanie

Zaloguj
               
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

NAPISZ DO NAS! 

Jeśli brakuje w naszym wortalu testu instrumentu bądź sprzętu muzycznego którego szukasz, napisz do nas! Postaramy się przetestować urządzenie i opublikować test.

info@e-muzyk.net.pl

Reklama
Reklama