29.05.2014
PortalNagłośnieniowy prawdopodobnie jeszcze nigdy nie testował urządzenia tak rozbudowanego, wszechstronnego, a zamkniętego w obudowie 1U, jak RADIUS 12×8. To prawdziwie instalacyjny kombajn, którego zmiennoprzecinkowe DSP potrafi zrobić wszystko za wyjątkiem kawy. Mikser, procesor instalacyjny, do systemów nagłośnieniowych, rozgłoszeniowych i DSO. Symetrix znajdzie zastosowanie właściwie wszędzie tam, gdzie liczy się stuprocentowa elastyczność urządzenia… i za pomocą wyjścia logicznego poprosi ekspres o zrobienie tej nieszczęsnej kawy!
Tomek Pawłowski

Zacznijmy specyfikacji we/wy procesora Radius 12×8 oraz bliźniaczych „mainframe’ów” obok Symetrix EDGE i RADIUS AEC. EDGE jest szkieletem z czterema gniazdami na karty I/O. Użytkownik może wyposażyć ją w karty po cztery wejścia lub wyjścia analogowe lub cyfrowe, wejścia AEC (acoustic echo cancellation), lub interface telefoniczny (np. do telekonferencji).
RADIUS AEC, jest wyposażony w 8 wejść AEC i cztery liniowe oraz jeden port na kartę rozszerzeń. Bohater niniejszego testu RADIUS 12×8 może się pochwalić dwunastoma wejściami mikrofonowo-ARC dedykowane kontrolerom naściennym, dwuportowy switch Ethernet dedykowany zdalnej kontroli, gniazdo RS232 oraz dwa porty protokołu dla wielokanałowego dźwięku cyfrowego Dante. Na tyłach obudów Radiusów znajdziemy również osiem wyjść liniowych (Edge tylko cztery) oraz osiem wejść i wyjść logicznej kontroli zewnętrznej (cztery w Edge), do których podłączyć można przełączniki konferencyjne Push-to-Talk, diody led i inne tego typu urządzenia. Złącza Dante, Ethernet i ARC zrealizowane są na gniazdach RJ45, a wszystkie złącza analogowe i cyfrowe, z RS232 włącznie, jak na sprzęt instalacyjny przystało, realizowane są na trzypinowych euroblock’ach.
Dlaczego złącza AEC są dedykowane? Chodzi o to, aby funkcja automatycznego usuwania echa była realizowana możliwie bezlatencyjnie, co wymaga użycia dedykowanego DSP.

Przedni panel procesora Symetrix Radius 12×8 bardzo elegancki i niemal ascetyczny. Wyświetlacz ciekłokrystaliczny, przyciski do obsługi menu urządzenia lub funkcji ARC oraz diody informujące o obecności sygnału audio na wejściu i wyjściu i poprawnym połączeniu urządzeń zewnętrznych takich jak Dante audio lub ARC, czy wreszcie zasilania.
Bardzo podobnie wyglądają urządzenia rozszerzające ilość wejść i wyjść analogowych, to znaczy SymNet xIn12 i xOut12. Ja sama nazwa wskazuje – dodatkowe 12 wejść mikrofonowo/liniowych lub wyjść liniowych. Moduły SymNet łączą się z Radius bądź Edge za pomocą Dante.
Jeśli na z jakichś powodów użytkownikowi nie wystarcza ilość zainstalowana w urządzeniach Radius/Edge, SymNet xControl to urządzenie oferujące dodatkowych 16 wejść kontrolerów zewnętrznych i 16 wyjść logicznych. Oprócz tego dwa dodatkowe porty RS232. Obudowa tego urządzenia jest akurat formatu pół szerokości case’a, ale producent doposaża w uchwyty montażowe.
Do testu dystrybutor, firma Polsound dostarczyła również jeden, ale najbardziej uniwersalny kontroler naścienny ARC-2e, który wygląda po prostu jak kontroler naścienny. Trzy przyciski i wyświetlacz ciekłokrystaliczny wystarczają. W komplecie znalazł się hub ARC-PSe pozwalający przyjęcie 8 „nitek” kontrolerów i zasilenie ich poprzez PowerOverEthernet. Maksymalna ilość kontrolerów zależy od ich ilości, typu i długości przewodów pomiędzy nimi, ale producent przygotował specjalny kalkulator aby to obliczyć. Obudowa wygląda bardzo pododo obudowy xControl i jest tych samych rozmiarów.

Mimo, że wygląda to ładnie i funkcjonalnie z punktu widzenia szybkiego zorientowania się w poprawnym podłączeniu peryferiów, procesory Symetrixa pokazują się ze swojej najlepszej strony dopiero po podłączeniu do komputera i włączeniu programu SymNet Composer 2. Ta aplikacja jest jedną z całego zestawu programów do obsługi instalacji Symetrix, jakkolwiek Na pierwszy rzut oka wygląda skomplikowanie, ale nawet po pobieżnym rozpoznaniu okazuje się, że to nic innego jak dziecinne budowanie urządzenia z klocków Lego. Architektura jest w całości otwarta i można zrobić praktycznie wszystko w granicach mocy obliczeniowej DSP której wystarcza na naprawdę bardzo dużo. Prosty system instalacyjny przyjmujący cztery mikrofony i napęd DVD, wyposażony w korektory parametryczne i kompresory na wejściach mikrofonowych, ducker dla DVD, dwa miksery matrycowe i cztero-wyjściowy procesor głośnikowy zajął tylko 20% mocy obliczeniowej. Biorąc pod uwagę fakt, iż jak najbardziej możliwe jest łączenie wielu procesorów w sieć i kaskadowanie sygnału audio poprzez sieć Dante możliwości obliczeniowe są praktycznie nieograniczone, ograniczona jest jedynie ilość kanałów które przesyła protokół Dante, to znaczy 64 kanały wejściowe i 64 wyjściowe. Synchronizowanie Radiusa z urządzeniami SymNet jest praktycznie bezobsługowe. Jedynym wyzwaniem okazało się dla mnie zaprogramowanie kontrolera ARC-2e, jednakże doskonała dokumentacja producenta poprowadziła mnie „za rękę” przez wszystkie etapy.

Wirtualnych urządzeń mamy mnóstwo i większość w kilu wersjach, np. procesory głośnikowe mono, dual-mono i stereo, czy też skonfigurować ilość wejść do wyjść zgodnie z potrzebami.
Symetrix przygotował pełną paletę urządzeń. Możemy użyć prostych mikserów mono do LCR (max 32 wejścia) przez sumatory, panoramy, grupy VCA, combinery, miksery automatyczne (bramkujące lub poziomowe), korektory parametryczne, graficzne, eliminatory sprzężeń. Wszelkie wynaleziony procesory dynamiki, od prostego kompresora, ekspandera, bramki czy duckera do AGC i supresorów transientów. Levelery SPL, De-essery czy hybrydy (np. compresor+limiter+AGC w jednym) również są dostępne. Dostępne są też absolutnie wszystkie urządzenia znane z procesorów instalacyjnych, a nawet tzw. moduły specjalne, między którymi znalazłem metronom i procesor pogłosowy… Pełna lista zajęłaby stanowczo zbyt wiele miejsca, dlatego zainteresowanych i ciekawskich kieruję na stronę internetową Symetrixa. Program SymNet Composer jest do ściągnięcia za darmo i bez rejestracji. Dość powiedzieć, że redakcja Portalu Nagłośnieniowego jest absolutnie zaskoczona ilością i jakością modułów oraz ich zoptymalizowaniem. Na przykład stereofoniczny procesor głośnikowy zajmuje jedynie 4,8% zasobów. Oczywiście Dante służy nie tylko do wymiany kanałów pomiędzy urządzeniami Symetrixa, ale również do podłączania urządzeń zewnętrznych jak na przykład mikrofony
Shure ULX-D czy komputer wyposażony w kartę sieciową i zainstalowany sterownik Dante Virtual Soundcard. Daje to możliwość odtwarzania dźwięku wielokanałowego wprost z komputera bez pośrednictwa interface’ów lub rejestrowanie np. konferencji wielośladowo, pobierając sygnał z dowolnego miejsca, tj. po preampach, lub po całym wirtualnym „channel stripie” albo rejestrując dokładnie to, co pojawi się na wyjściach.

Oprócz centrum sterowania w postaci SymNet Composer do w paczce z programami dostajemy program SymVue, który jest panelem kontrolnym użytkownika końcowego, Remote Terminal, służący do wysyłanie poleceń przez TCP/IP oraz SymNet Discovery dzięki któremu możemy znaleźć wszystkie urządzenia podłączone do sieci. Kontrola procesora Symetrix na tym się nie kończy. Producent przygotował dostęp i kontrolę z poziomu przeglądarek urządzeń mobilnych (AJAX/HTML5) i udostępnia możliwość sterowania z urządzeń typu AMX, czy Crestron.


Cena urządzenia może wydawać się dość wysoka, jednakże trzeba wziąć pod uwagę możliwości konfiguracyjne i fakt, że projektant może wykorzystać istniejącą sieć Ethernet. Same skrętki ekranowane, czy switche 1GB są bardzo tanie, zatem relatywnie decydując się na Symetrixa otrzymamy potężne i relatywnie niedrogie urządzenie. Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem jakości wykonania, elastyczności i bezkompromisowości tak od strony hardware’u jak i software’u. Z tego co obiło nam się o uszy, co raz więcej instalatorów zaczyna nazywać „ulubionym” właśnie produkt Symetrixa. Mnie to nie dziwi.
Do testu dostarczyła firma Polsound
Więcej informacji na stronie producenta Symetrix oraz polskiej stronie Symetrixaudio.pl, gdzie można znaleźć w dziale Multimedia filmy (z polskimi tłumaczeniami) odkrywające wszelkie tajniki konfiguracyjne procesorów Symetrix 🙂 Zapraszamy!







Tagi: Symetrix, Radius, Symetrix RADIUS 12×8 + xIn12 + xOut12 + SymNet xControl + ARC-2e, instalacyjny procesor nagłośnieniowy, rozgłoszeniowy i DSO, Procesor głosnikowy, procesor instalacyjny, skalowalny, elastyczny procesor, jaki polecacie procesor zarządzania instalacją dźwiękową, otwarta architektura, DSP, instalacje stałe, zdalne sterowanie, SymNet, EDGE, Composer, Dante procesor głośnikowy