Reklama
Reklama

JBL PRX 710 + PRX 715XLF – aktywne zestawy głośnikowe o propagacji poziomej 100° i efektywny subwoofer 15”

JBL_PRX710_insertMieliśmy już w testach zestawy głośnikowe PRX nowej serii 700 – były to modele PRX 715 i subbasy PRX 718XLF. Gdy dostaliśmy przesyłkę z najmniejszymi przedstawicielami rodziny w pierwszej chwili padło pytanie: po co? Przecież już mieliśmy JBL PRXy 715. Okazało się, że jest po co…

Jan Marek, Radek Barczak

 

 

 

JBL_PRX710_PRX715XLF_set1

Seria PRX700  firmy JBL została doceniona uzyskując w tym roku nagrodę TEC Award. Obejmuje 5 modeli szerokopasmowych, w tym potężny 3-drożny PRX 735 oraz dwa modele subwooferów. Model JBL PRX 710 jest najmniejszy z całej rodziny, co wcale nie oznacza, że jest najsłabszy. Owszem, ma wbudowane identyczne końcówki mocy, jak modele PRX 715 i PRX 712. To, co wyróżnia PRX 710 to obudowa nieprzystosowana do pracy w roli podłogowego monitora scenicznego oraz szerokość dyspersji dźwięku – nowy driver 2408H-2 umieszczony został bowiem w tubie o propagacji 100° × 60°. W jakich więc zastosowaniach JBL PRX 710 będzie się sprawdzać najlepiej? O tym za chwilę.

JBL_PRX710_caly

Na początek nieco informacji o konstrukcji. Obudowa jest wykonana ze sklejki o dwóch grubościach: 25 mm – podstawa i płyta górna oraz wzmocnienia oraz 18 mm  – boki i płyta przednia i tylna. Dzięki temu uzyskano bardzo wysoką sztywność obudowy, co przekłada się na niższe rezonanse własne i niższe zniekształcenia. Obudowa o podstawie trapezu jest wykończona bardzo odpornym na uszkodzenia lakierem DuraFlex w kolorze obsydianu. Jak wcześniej wspomniałem, kształt obudowy nie pozwala wykorzystać PRX 710 jako monitora estradowego, chyba, że jaki side fill. Grill jest wykonany z solidnej blachy stalowej i podklejony okładziną zabezpieczającą przetworniki przed bezpośrednim wpływem wilgoci. Uchwyt został wyprofilowany w górnej części obudowy. W dolnej części znajduje się tuleja do montażu na statywie. Zestaw został również przystosowany do podwieszania, co zasadniczo podnosi uniwersalność zastosowań – do dyspozycji jest 8 punktów montażowych M10 do podwieszania i jeden z tyłu do ustalenia kąta. Przy niewielkich rozmiarach 498,7 mm × 336,6 × 322,3 mm JBL PRX 710 waży nieco ponad 16 kg.

JBL_PRX710_grill_HF

We wnętrzu znalazły się przetworniki nowej generacji, rodem z wyższej serii JBL STX 800. Przede wszystkim mamy driver 2408H-2, który podnosi klasę brzmienia nowej serii w zasadniczy sposób. Dodatkowym atutem – lub w niektórych zastosowaniach zmorą… – jest umieszczenie tego drivera w tubie o propagacji 100° × 60°. Pasmo jest dzielone na 1,9 kHz cyfrową krosownicą realizowaną przez DSP. Za dół pasma odpowiada mocny przetwornik JBL M110-4.

JBL_PRX710_mixer

Standaryzacja ma ogromne znaczenie dla redukcji kosztów produkcji. Proszę sobie wyobrazić, że wszystkie 2-drożne modele PRX serii 700 mają identyczny moduł zasilający. Różnią się jedynie nastawami wbudowanego układu DSP. Wbudowane dwie cyfrowe końcówki mocy pracujące w klasie D mają łączną moc 1500 W (2 × 750 W), ale oczywiście pełna moc w przypadku przetwornika wysokotonowego nie jest wykorzystywana 🙂 Wbudowany układ DSP prócz podziału pasma realizuje również dwie nastawy korekcji – Normal i Boost. Przy tym drugim ustawieniu mamy nieco „podbite” skrajne zakresy pasma, w dole PRX 710 przy spadku -3 dB schodzi z 63,5 Hz do 53 Hz. Z przetwornikiem 10”! Układ DSP realizuje również zabezpieczenia, optymalizację czasowo-fazową oraz algorytm limitera dbx Type IV. Maksymalny SPL wynosi nieskromne 133 dB – to doskonale świadczy o tym, że PRX 710 należy do mocnych zawodników 🙂

JBL_PRX710_mixer_wentylator

Również praca wentylatora chłodzącego końcówki mocy jest sterowana przez DSP. W razie zwiększonej temperatury końcówek, zwiększane są obroty wentylatora, a w razie gdy chłodzenie jest niepotrzebne, układ DSP wyłącza wentylator. Praca wentylatora nie jest niestety bezgłośna. W 90% zastosowań praca wentylatora nie jest słyszalna i w żaden sposób nie przeszkadza. Ale w przypadku poezji śpiewanej, przy cichych wysublimowanych występach, praca wentylatora może okazać się kłopotliwa. Ale to w wyjątkowych sytuacjach. Przydatną opcją może okazać się wyłącznik diody umieszczonej na panelu czołowym informującej o stanie pracy zestawu.

JBL_PRX710_mixer_rzut

JBL PRX 710 podobnie jak większe modele, został wyposażony w 2-kanałowy mikser współpracujący zarówno z poziomami mikrofonowymi, jak i liniowymi. Do dyspozycji są dwa złącza combo XLR/jack 1/4″ oraz cinch. Jest również prosta krosownica pozwalająca wybrać, sygnał z którego kanału wejściowego ma być przetwarzany przez przetworniki danego zestawu (Channel 1, Channel 2, MIX Ch1/2). Mamy również możliwość wyboru, sygnał z którego kanału wejściowego (bądź kanałów) możemy wyprowadzić do następnego zestawu – mamy symetryczne złącze THRU w postaci męskiego gniazda XLR.

JBL_PRX710_PRX715XLF_slupek

Do testowego setu parki zestawów JBL PRX 710 otrzymaliśmy jeden subwoofer JBL PRX 715XLF. W pierwszej chwili, gdy zobaczyłem jak niewielki jest ten subwoofer, miałem wątpliwości, czy nie powinniśmy dostać dwóch subwooferów. To jeden z „najdrobniejszych” subbasów z 15-calowym przetwornikiem na rynku! Obawy okazały się jednak zbędne. W większości zastosowań, w jakich użyliśmy testowane paczuszki, jeden subwoofer absolutnie wystarczył. Jest wyposażony w końcówkę klasy D o mocy 1500 W. Nowy 15-calowy przetwornik JBL 2275H z podwójną cewką w technologii Differential Drive zapewnia większą efektywność i skuteczność. Pasmo przenoszenia z tolerancją ±3 dB mieści się w zakresie  44 Hz – 91 Hz, zaś przy tolerancji -10 dB od 37 Hz do 113 Hz. JBL PRX 715XLF oferuje max SPL na poziomie 131 dB. Dzięki zastosowaniu kombinowanych grubości sklejki o zwiększonej gęstości (25 mm i 18 mm) będącej budulcem obudowy, zapewniona została duża sztywność obudowy. Wykończenie jest identyczne, jak w modelu szerokopasmowym – lakier DuraFlex.

JBL_PRX715XLF_mixer

Wbudowany układ DSP realizuje odcięcie pasma dla sygnałów przetwarzanych przez przetwornik (@100 Hz o zboczu 48 dB/oktawę), zmianę polaryzacji (0° – 180°), optymalizację EQ wyrównującą pasmo oraz algorytm limitera dbx Type IV. Ciekawostką jest, że dla sygnału wychodzącego na zestawy satelitarne użyto analogowego filtru dolnozaporowego @120 Hz o zboczu 24 dB/oktawę.

JBL_PRX710_PRX715XLF_slupek_bok

Komplet parki JBL PRX 710 uzupełnionej o subwoofer PRX 715XLF testowaliśmy w przeróżnych warunkach. Jednak już pierwszy test – na imprezie karaoke w dość wąskim pomieszczeniu – zwrócił uwagę, że szeroka dyspersja sięgająca 100° w poziomie może być z jednej strony ogromną zaletą, ale również i wadą… Okazało się, że w wąskim pomieszczeniu, przy ustawieniu zestawów PRX 710 na statywach w pobliżu ścian, kierując je delikatnie pod kątem 15° w kierunku osi sali, zaczęły powstawać zniekształcenia wynikające z tworzenia się filtrów grzebieniowych. Zjawisko to było na tyle słyszalne, że… zdjęliśmy PRXy 710 ze statywów i użyliśmy innych zestawów.

JBL_PRX710_caly_statyw_rzut3

Skrzydła testowany set rozwinął w szerokich pomieszczeniach o dużej kubaturze. Na przykład podczas konferencji prasowych i szkoleniach produktowych na sali o szerokości kilkunastu metrów. Raz nawet PRXy 710 miały zaszczyt stanowić nagłośnienie na wyjazdowych obradach sesji rady miejskiej kilkudziesieciotysięcznego miasta.  Rewelacyjnie same zestawy szerokopasmowe sprawdziły się  podczas nagłaśniania stoisk targowych. Przydatna okazała się możliwość podpięcia bezpośrednio mikrofonu i źródła muzyki mechanicznej (komputer) i przesłanie sygnału z obu wejść do następnego zestawu – mikser okazał się zbędny. Podczas nagłaśniania jednego ze stoisk dwa zestawy zostały umieszczone obok siebie tak, że z jednego punktu było nagłaśniane całe stoisko. Wykorzystywaliśmy również zestawy szerokopasmowe z subwooferem podczas kameralnych koncertów w sali o szerokości około 10 metrów oraz imprez karaoke. Na duże uznanie zasługuje fakt, że nawet przy odchyleniu od osi przetwornika o 30° – 35°, efektywność wysokich tonów zmniejsza się bardzo nieznacznie. To zasługa konstrukcji tuby.

JBL_PRX710_mixer_Boost

Brzmienie zestawów PRX 710 w trybie Normal jest minimalnie konturowe, ale w żadnym momencie nie można powiedzieć, że nie mają środka. Zdecydowanie mają i to całkiem sporo. Brzmienie jest wyrównane w pełnym paśmie. Górne pasmo cechuje ogromna szlachetność i szczegółowość brzmienia. Bardzo dobrze i czytelnie brzmi mowa i wokale, co świadczy o prawidłowo dobranej korekcji czasowej i fazowej obu przetworników. W trybie Boost dół pasma jest podbity filtrem typu peak o około 6 dB @100 Hz 12 dB/okt, a górka o 3 dB @10 kHz.

JBL_PRX710_caly_statyw_rzut1

Na jeden aspekt koniecznie trzeba zwrócić uwagę oceniając testowany zestaw 2+1. To ogromna atrakcyjność wizualna zestawów. Poziom wykonania oraz design sprawiają, że zestawy wyglądają jak “milion dolarów”, choć wcale nie są takie drogie 🙂 Do tego na podkreślenie zasługuje duża skuteczność i moc – te maleństwa są naprawdę głośne! A przy tym świetnie brzmią. Nie ma w tym krzty przesady. Przy tym w większości zastosowań nie wymagających dużej ilości basu, jeden subwoofer wystarcza całkowicie dla parki PRX 710. W przypadku nagłaśniania konferencji czy stoisk targowych nawet jest niepotrzebny, gdyż realnie pasmo w dole w PRX 710 zaczyna się od 55 Hz. A to przy muzie mechanicznej w zupełności wystarczy. Na potrzeby koncertów kameralnych jeden subbas również w zupełności wystarczał. Tym zestawem spokojnie można nagłośnić koncert jazzowy czy duet wokal + fortepian nawet na 200-250 osób. Oczywiście nikt nie twierdzi, że jest to idealny zestaw do nagłośnienia koncertu hip hopowego czy ostrej rockowej muzy 😛 Ale w przypadku nieco łagodniejszej muzy, nawet popowej czy bluesowej, testowany zestaw sprawdzi się doskonale. Jedyny warunek brzegowy – nagłaśniana przestrzeń nie jest zbyt wąska…

JBL_PRX710_uchwyt

maxSPL_GOLDGenialnym aspektem jest przy tym ogromna mobilność i niewielkie gabaryty zarówno zestawów szerokopasmowych, jak subbasu. Ze spokojnym sumieniem możemy polecić zarówno szerokopasmowe JBL PRXy 710, jak subwoofer PRX 715XLF – zwłaszcza PRX 710 powinny zdobyć dużą popularność wśród firm rentalowych obsługujących konferencje, wystawy czy nagłaśniające stoiska targowe. Uniwersalność zastosowań, duża moc, świetne brzmienie i atrakcyjny design to główne zalety JBL PRXów 710. Polecamy przesłuchać. Jeśli szukacie szeroko grających, niewielkich gabarytowo mocnych zestawów szerokopasmowych, JBL PRX 710 zdobędzie Wasze serca. I kieszenie. Założymy się?

 

Możliwości

poziom_10

Brzmienie

poziom_15

Jakość wykonania

poziom_20

Opłacalność poziom_10
Ocena ogólna

poziom_15

Do testów dostarczył: ESS Audio

 

JBL_PRX710_statyw_tyl_rzut

JBL_PRX710_logo_rzut

JBL_PRX710_mixer_rzut

JBL_PRX710_tyl

JBL_PRX715XLF_caly_rzut_lewa

JBL_PRX715XLF_caly_rzut_prawa

JBL_PRX715XLF_caly_tyl

JBL_PRX715XLF_mixer_IN

JBL_PRX715XLF_mixer_went

 

TAGI: JBL PRX 710 test, małe lekkie mocne efektywne kolumny aktywne na eventy, atrakcyjne eleganckie kolumny aktywne do nagłaśniania konferencji, małe uniwersalne zestawy głośnikowe z 2 wejściami, jakie kolumny polecacie do nagłaśniania stoisk targowych?, JBL PRX 715XLF test, najmniejszy i najlżejszy subbass z 15” głośnikiem, jaki polecacie mały subwoofer aktywny z 15” dołem?, mały i mocny subbas aktywny z 15” i obudową z drewna, małe mocne aktywne kolumny w drewnianych odbudowach ze sklejki, dobrze brzmiące małe kolumny aktywne, dobre kolumny do nagłaśniania konferencji

 

Reklama

Logowanie

Zaloguj
               
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Reklama

NAPISZ DO NAS! 

Jeśli brakuje w naszym wortalu testu instrumentu bądź sprzętu muzycznego którego szukasz, napisz do nas! Postaramy się przetestować urządzenie i opublikować test.

info@e-muzyk.net.pl

Reklama
Reklama