dB Technologies ES802 – aktywny wertykalny system liniowy26.09.2016
Jan Marek, Jarek Mierzejewski, Radek Barczak, Wiola Kaźmierczak
Znowu wertykalna liniówka… To się robi nudne 🙂 Czy nadal można to traktować jak modę? Chyba nie do końca. Producenci dostrzegli chyba sposób na tworzenie stosunkowo niedrogich, a bardzo efektywnych systemów nagłośnieniowych. Oczywiście, takie systemy jak ES802 czy ES503 to daleko idący kompromis. Również jakościowy… Bo chyba nikt rozsądny nie podejrzewa, że system, w którym szerokopasmowa kolumna jest zbudowana z 8 głośników 3” przetworzy pełną dynamikę kapeli z akustycznymi bębnami, basem, gitarami, klawiszami i wokalami na koncercie… Taki zestaw jak dB Technologies ES802 to kompromis. Jesteście gotowi na taki kompromis? Czym ES802 różni się od przetestowanego, w pierwszej chwili wydawało by się, że bliźniaczo podobnego modelu ES503? Wymiary zestawów są identyczne – dwa moduły szerokopasmowe mają po 4 tweetery 3” z neodymowymi magnesami grające od 207 Hz oraz 12-calowy nisko-średniotonowy subwoofer pracujący od 37 Hz do 206 Hz jest zamknięty w takiej samej obudowie ze sklejki o grubości 15 mm. Zestawy szerokopasmowe są dokładnie takie same. Warto wspomnieć, że jakkolwiek system nie jest odporny na deszcz, nie spełnia żadnej normy IP, to pod grillami znajduje się włóknina chroniąca membrany przed nagłym atakiem deszczu. Membrany są wykonane ze specjalnego tworzywa sztucznego, więc również są względnie odporne na wilgoć… Stąd bez większych obaw można tego systemu używać na przykład w miejscach o podwyższonej wilgotności, choćby na pływalniach (przetestowane 3:) ). Subwoofer różni się elektroniką, DSP oraz końcówką – jest zauważalnie mocniejszy od modelu ES503. Cały system różni się też funkcjonalnością. Zacznijmy od tego, że model ES802 nie zagra w trybie stereo. To pojedynczy system, jeden słupek. W ES503 można rozdzielić szerokopasmowe kolumienki i napędzić je w trybie 2-kanałowym, stereo. W przypadku ES802 nie ma takiej możliwości. Okazuje się więc, że pozornie tańszy system – ES802 – jest droższy 🙂 Bo musimy mieć dwa, żeby zrealizować koncert w trybie stereo. Chyba, że chcemy “oszukać” – można przygotować odpowiednie okablowanie – redukcja ze Speakon NL4 na dwa gniazda NL4 – 1+/1- dla jednej połówki, 2+/2- dla drugiej 🙂 I udawać “stereło” 😛 A tak na powaznie, w przypadku ES503 mniejsze sytuacje – zwłaszcza z muzyką elektroniczną czy mechaniczną, można było nagłośnić pojedynczym zestawem z szerokopasmowymi kolumienkami podłączonymi w trybie stero do osobnych kanałów końcówki. Druga sprawa, to kwestia możliwości wbudowanego układu DSP. Nieprawdą jest to, co usłyszeć można w niektórych sklepach, że dB Technologies ES802 nie został wyposażony w układy cyfrowego przetwarzania dźwięku. Bez DSP ten system by… nie zagrał tak atrakcyjnie 🙂 Owszem, jest DSP pracujące z 24-bitową dokładnością i częstotliwością próbkowania 48 kHz. Ale jest to DSP nie dające możliwościach konfiguracji przez użytkownika. Nie mamy możliwości edycji parametrów DSP, a jedynie mamy wybór programów dla różnych konfiguracji i zastosowań – 8 ustawień przełączanych dedykowanym potencjometrem. Trzeba z tym miejscu zwrócić uwagę na jeden fakt… Propagacja systemu (w poziomie 95 °) oraz moc i efektywność pozwalają w wielu sytuacjach – zwłaszcza w pomieszczeniach zamkniętych i do odtwarzania muzyki mechanicznej – wykorzystać tylko jeden zestaw dB Technologies ES802 do nagłośnienia imprezy. Oczywiście, może to wyglądać… oszczędnie. Zawsze można użyć dwa zestawy ES802. Albo… jeden ES503. Testowany zestaw został wyposażony w dwa analogowe wejścia – symetryczne wejście combo XLR/jack z przełączanym poziomem wejściowym między poziomem mikrofonowym i liniowym oraz stereofoniczne wejście pomocnicze AUX na niesymetrycznych gniazdach cinch. Wejście AUX ma regulację poziomu wejściowego, niestety wejście mikrofonowo-liniowe nie… O ile poziom liniowy nie wymaga regulacji, to dla wejścia w trybie mikrofonowym regulacja mogła by okazać się przydatna 😛 Jedno trzeba oddać – jakkolwiek oczywiście na straży dynamiki stoją limitery w DSP (peak i RMS), to nie są one ustawione tak drastycznie, jak na przykład w systemach EVOX bliźniaczej włoskiej firmy – bo warto wiedzieć, że dB Technologies jest właścicielem marki RCF 3:) W przypadku małych systemów EVOX mocny dynamiczny wokal nie przypilnowany kompresorem w mikserze z łatwością i w sposób drastyczny załącza limitery w systemie nagłośnieniowym. Jest to bardzo słyszalne i z dużą szkoda dla jakości dźwięku. W systemach dB Technologies ES – w tym również w modelu ES-802 – limitery są nieomal niesłyszalne, ich działanie jest bardzo dyskretne… Czyżby dB Technologies wykorzystali doświadczenia konstruktorów RCF? 🙂 Na parce dB Technologies ES802 można spokojnie nagłośnić parkiet nawet dla 200 osób. Górna granica 200 osób dotyczy odtwarzania muzyki mechanicznej przez DJa. W przypadku zespołu eventowo-weselnego bez akustycznej perkusji, z wokalami, klawiszami z podkładami z USB, gitarami, dętymi za pomocą dwóch słupków ES802 można efektywnie nagłośnić imprezę do 120 osób. Wokale nie są oczywiście tak dynamiczne – chodzi o zakres dynamiki, ambitus – jak na systemach z większymi membranami, ale brzmieniowo nie ma tragedii. Te małe kolumienki zaskakująco dobrze się bronią… Przy tych gabarytach i… cenie to jeden z absolutnych rekordów 🙂 Jeśli chodzi o składy z akustycznymi bębnami, raczej podarujmy sobie katowanie tych zestawów… Nawet jak nie zmasakrujemy przetworników (jest duża szansa, bo DSP ma bardzo sprawnie działające zabezpieczenia 😉 , to brzmieniowo zawsze będzie czegoś brakować. Co do brzmienia i mocy… dB Technologies ES802 jest zauważalnie głośniejszy od ES503. Sprawdzone, porównane. Ale też ES802 ma nieco mniej niskiego środka, przez co brzmienie wydaje się bardziej konturowe. Warto wspomnieć, że pasmo przenoszenia w górze kończy się efektywnie na 15 kHz. To minimalna różnica, ale jednak jest. Producent podaje moc w szycie 1200 W – przy zabezpieczeniu 2 A. Ok, są producenci, którzy piszą “większe” bajki 🙂 Realnie końcówki mogą generować 400 W RMS. Przekłada się to na 124 dB Max SPL dla ES802. Dla całego 2-drożnego systemu, z dołem 12”. Największe wady dB Technologies ES802? Jest jedna irytująca wada dołączonych do systemu sztyc – w trakcie eksploatacji wypadają plastiki będące kontrą dla śrub mocujących wewnętrzną rurkę sztycy. Jak się zgubi, mamy “latającą” i wpadającą w rezonans podczas grania rurkę 😛 Do tego rurkę, którą trzeba baaaardzo pilnować. Najlepiej zaopatrzyć się od początku z pokrowiec na sztyce i pilnować, żeby tego plastiku nie zgubić. Co poza tym? Obudowy kolumnienek są wykonane ze średniej jakości tworzywa, nie-bardzo odpornego na zarysowania. trzeba w trakcie transportu uważać, żeby się nie porysowały. To samo dotyczy przednich osłon grill. Dla niektórych problemem może być system montażu dwóch kolumnienek w całość – przed montażem “na siłę” pod tytułem “jakoś to się zamontuje” sugerujemy, żeby dokładnie przyjrzeć się mechanizmowi, a najlepiej… zajrzeć do instrukcji obsługi 🙂 aby uniknąć wyłamania plastikowych prowadnic. [lewa: dB ES503; prawa: dB ES802]
Do testów dostarczył: Soundtrade
View the embedded image gallery online at:
http://portalnaglosnieniowy.pl/testy-muzyczne-mainmenu-34/170-aktywne-zestawy-gonikowe/5429-test-db-technologies-es802-test-aktywny-wertykalny-system-liniowy-dyskretne-naglosnienie-na-eventy-naglosnienie-na-konferencje-mocy-zestaw-naglosnieniowy-dla-dja-jakie-lekkie-nagosnienie-na-wesela#sigFreeId1a7cd82d29
|
TOP AKTUALNOŚCIPopularne testy on-line
NAPISZ DO NAS! Jeśli brakuje w naszym wortalu testu instrumentu bądź sprzętu muzycznego którego szukasz, napisz do nas! Postaramy się przetestować urządzenie i opublikować test. |