Reklama
Reklama

DiGiCo SD9 Supercharged – średnioformatowa 48-kanałowa konsoleta cyfrowa live

DiGiCo_SD9_Supercharged_insertDiGiCo SD9 nie jest konsoletą nową – premierę miała 2 lata temu. Na łamach naszego portalu pojawił się już obszerny test tego miksera. Jakiż to powód sprawił, że DiGiCo SD9 po raz drugi pojawia się w testach?

Jan Marek

DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_caly2

Jestem wielbicielem brytyjskich samochodów, zwłaszcza Jaguarów i Land Roverów – a właściwie Range Roverów 🙂 Jagiego jeszcze nie mam, ale Range Roverem od kilku miesięcy jeżdżę. Jest to niestety diesel, zamiast porządnej V-ósemki… Następny będzie na pewno Range z porządnym benzynowym V8. Kto wie? Może to będzie Range Rover Sport Supercharged? Ten samochód waży ponad 2.5 tony, ma aerodynamikę szafy gdańskiej na kołach (uwielbiam!), a dzięki V8 dopalonemu kompresorem osiąga z pojemności 5000 cm3 moc 510 KM, które przyspieszają to auto do 100 km/h w nieco ponad 6 sekund! To rozumiem 🙂 Nie jak mój diesel 15 sekund :-/ Zaraz zaraz, dlaczego o tym piszę? Pomyliły mi się tytuły? Czyżbym zaczął pisać artykuły do Top Gear?

 DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_caly_bok

Nie. DiGiCo to również brytyjska marka. Panowie z Chessington pozazdrościli Land Roverovi Range Rovera w wersji Supercharged i wprowadzili do oferty „dopaloną” wersję swojego popularnego miksera – SD9 Supercharged. Tą wersją konsolety DiGiCo chce odjechać konkurencji… Co ciekawe, KAŻDY egzemplarz SD9 można „dopalić” do wersji Supercharged!

Jednak w tym miejscu drobny wtręt – poruszymy kwestię moralności. Supercharger w motoryzacji to kompresor – kawał żelastwa. To takie „mechaniczne turbo”, urządzenie napędzane paskiem lub łańcuchem (analogicznie jak alternator) które zwiększa ilość powietrza wpychaną do cylindrów, co przekłada się na możliwość dostarczenia większej ilości paliwa i efektywne zwiększenie mocy. By wyposażyć auto w kompresor, należy kupić ten kompresor wraz z osprzętem (najczęściej potrzebna będzie jeszcze chłodnica powietrza, tzw. intercooler) i zainstalować w samochodzie. Tymczasem chcąc rozszerzyć możliwości naszej konsolety SD9 do wersji Supercherged wystarczy dokupić… kod odblokowujący zwiększony potencjał DSP engine’u konsolety i wgrać nową wersję systemu operacyjnego. Nie trzeba kupować ŻADNEGO „żelastwa”, karty rozszerzeń czy dodatkowego procesora. Nic. Wystarczy „soft”… Jaki z tego wniosek? Ktoś nas, użytkowników DiGiCO SD9, przez ostatnie dwa lata funkcjonowania SD9 na rynku robił na szaro 😛

 DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_caly_galy1

Ale to nie do końca tak. Po prostu producent cały czas udoskonala system operacyjny i wprowadzone usprawnienia zwolniły nieco mocy obliczeniowej układów DSP. Okazuje się, że DiGiCo SD9 po wgraniu systemu Supercharged ma sporo większy potencjał, niż w wersji „cywilnej”. Zacznijmy od tego, że teraz SD9 engine Stealth Digital Processing bazujący na układach Super FPGA realizujący 40-bitowe algorytmy przetwarzania obsłuży nie 40 kanałów, lecz aż do 48 kanałów mono lub stereo (ekwiwalent 96 kanałów mono) nazwanych Flexi Channels. Ilość szyn się nie zmienia, mamy 16 szyn BUS mono lub stereo + Master stereo lub LCR oraz 8 szyn Matrix i dwie szyny Dual Solo – razem 47 logicznych szyn DSP! Razem to daje 143 kanały przetwarzania, a to jak na mikser tej klasy wynik nieosiągalny przez żadnego konkurenta! Oczywiście, zwiększenie ilości kanałów nie oznacza jakiekolwiek ograniczenie w procesingu! Nawet więcej – SD9 Supercharged oferuje dodatkową moc obliczeniową dla algorytmów procesorów efektów, jak również nowe algorytmy. Ale o tym za chwilę.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_caly_mix

DiGiCo to jeden z pionierów cyfrowych konsolet live. Od początku swego istnienia marka oferuje tylko konsolety cyfrowe, choć nie można odmówić specjalistom tej firmy głębokiej wiedzy na temat konstrukcji konsolet analogowych, gdyż firma powstała niejako na fundamentach firmy Soundtracs, producenta znakomitych konsolet analogowych, ale również jednego z pierwszych producentów cyfrowych konsolet, nad którymi inżynierowie Soundtracs pracowali już od roku 1996. Firma DiGiCO przejęła konstruktorów Soundtracs, którzy mieli już na swoim koncie takie konstrukcje, jak Soundtracs DS3 (1998) i D4 (2000). Pierwszym modelem DiGiCo była konsoleta D5 Live, do dzisiaj używana i ceniona przez realizatorów na całym świecie.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_channelstrip

Przełomem w historii DiGiCo było opracowanie technologii Stealth Digital Processing bazującej na wysokowydajnych układach Super FPGA, które realizują 40-bitowe algorytmy przetwarzania. To firmowa technologia DiGiCo, która ustanowiła nowy standard zarówno pod kątem wydajności, jak jakości przetwarzania i tym samym jakości brzmienia. Oferowany przez topową konsoletę DiGiCo SD7 poziom dynamiki i czystość brzmienia w połączeniu z iście analogowym stylem obsługi i potencjałem przetwarzania dającym na każdym kanale pełen channel strip z punktu zdobył serca i uszy najlepszych realizatorów z całego świata. Projektując kolejne – coraz tańsze – lajfowe konsolety cyfrowe firma DiGiCo w każdej implementowała firmową technologię Stealth. Dzięki temu firma zyskiwała dwie przewagi: po pierwsze, każda nawet tańsza konsoleta, oferuje ten sam poziom jakości przetwarzania dźwięku i tym samym brzmienia, co topowa SD7, a po drugie swoim stylem obsługi i ogromnym potencjałem przekonuje do siebie coraz szersze grupy realizatorów. Warto też zaznaczyć, że DiGiCo od początku jest synonimem sprzętu riderowego, marka nie musiała w zasadzie specjalnie się starać o to, gdyż od początku funkcjonowania była na rynku konsolet cyfrowych jedynym producentem oferującym najwyższą jakość brzmienia i tak wysoki poziom funkcjonalności.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_gala_reka

A początki prawdziwej kariery cyfrowych konsolet live nie były proste. „Stara gwardia” realizatorów ze sporą dozą nieufności podchodziła do technologii cyfrowej. Zastrzeżenia były trzy – gorsza niż w analogach jakość brzmienia, mało komfortowa – przede wszystkim „inna” obsługa oraz to co jest cechą komputerów i oprogramowania, czyli zawieszające się systemy operacyjne. Z problemami firma DiGiCo poradziła sobie bardzo szybko. Za jakość dźwięku w SD9 odpowiadają najwyższej klasy, świetnie elektrycznie zaimplementowane 24-bitowe przetworniki pracujące z częstotliwością próbkowania 48 kHz oraz 40-bitowe stałoprzecinkowe algorytmy DSP. Warstwa obsługowa też została szybko „opanowana”.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_panel_prawa

Praca na cyfrowych konsoletach wymagała zmiany przyzwyczajeń realizatorów, nauki obsługi – czyli „kręcenia” odmiennego w filozofii, niż w konsoletach analogowych. Od początku było wiadomo, że ta firma która opracuje możliwie analogowy w warstwie obsługowej cyfrowy mikser live, wygra. DiGiCo opracowując interfejs użytkownika na potrzeby modelu D5 Live stworzyła nowoczesne rozwiązanie gwarantujące łatwość i szybkość obsługi – połączenie dotykowych ekranów LCD z zestawem potencjometrów/encoderów i przełączników manualnych obsługujących kompletny channel strip oraz z dodatkowymi rzędami potencjometrów przejmujących różnorakie funkcjonalności ustanowiło standard dający akceptowalną przez środowisko realizatorów „analogowość” obsługi 🙂 No i automatyka tłumików pracujących na warstwach miksu. Rozwiązania te są implementowane w każdej następnej konsolecie DiGiCo, od topowej SD7, po SD9 a nawet najmniejszą SD11.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_caly_tyl

DiGiCo SD9 jest konsoletą „średnioformatową” – choć fizis raczej wskazywało by raczej na mniejszy format. Jedno nie ulega wątpliwości, że to profesjonalna cyfrowa konsoleta live. Od samych pierwotnych założeń konstrukcyjnych widać ogromną dbałość konstruktorów o to, by dać realizatorom live absolutnie dopracowane narzędzie pracy. Idąc od samego zasilania konsolety – DiGiCo SD9 ma możliwość zasilenia redundantnego i to za pomocą zasilaczy, które można zmieniać w trakcie pracy (tzw. technologia hot swap, czyli zamiana „na ciepło” :-)). Jest to wprawdzie opcja, ale nie wyobrażam sobie firmy nagłośnieniowej czy rentalowej, która nie zdecyduje się na inwestycję w zdublowane zasilanie SD9. A ponieważ nieszczęścia czasami chodzą parami inwestując w taką konsoletę naturalnym posunięciem wydaje się zakup trzeciego zasilacza „na wszelki wypadek”. Inwestycja niewielka, a gwarancja spokoju jakby większa – gramy przecież w różnych miejscach, a jakość prądu niezwykle często pozostawia wiele do życzenia… Inna sprawa, że nie od parady jest zakup solidnych zasilaczy UPS.

Zastosowanie zasilaczy awaryjnych UPS jest sposobem na zagwarantowanie zwiększonej stabilności pracy konsolet. Ilekroć widzę nonszalancję użytkowników różnych konsolet cyfrowych, zwłaszcza tych testujących konsolety cyfrowe przed zakupem, lekceważących sobie używanie zasilaczy awaryjnych, tylekroć wiem, że to wywoływanie wilka z lasu – do pierwszego problemu z zasilaniem. A że później pojawiają się teksty typu „ta konsoleta się wiesza”… Dlaczego zawodowcy na Zachodzie, gdzie jakość prądu jest przecież znacznie lepsza niż w naszym kraju, potrafią zadbać o zapewnienie pełnowartościowej ochrony zasilania miksera? Sporo pracy przed nami… 

DiGiCo ma bardzo dopracowane systemy operacyjne. Jeśli cokolwiek się może wydarzyć, to w zasadzie tylko z winy niestabilnego zasilania – w końcu cyfrowa konsoleta to… wysoce wyspecjalizowany komputer. W przypadku DiGiCo mamy dodatkowe zabezpieczenie. Warstwa robocza/obsługowa jest oddzielona od silnika przetwarzania dźwięku. Nawet jeśli problemy z zasilaniem spowodują konieczność zrestartowania warstwy obsługowej, to dźwięk cały czas jest przetwarzany.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_tlumiki_rzuttyl

Struktura miksu jest podzielona na dwie 4-warstwowe strefy po 12 tłumików – oddzielnie lewa grupa 12 tłumików, oddzielnie prawa grupa. Tłumiki są zmotoryzowane, czułe na dotyk, ich działanie jest pewne i dokładne. W touchu budzą zaufanie stawiając nieznaczny opór – tak lubię 🙂 Z lewej i z prawej strony mamy po 4 niewielkie ekraniki LCD, na których są wyświetlane przydzielone banki tłumików. Konfiguracja tych banków jest bardzo prosta, z poziomu menu Fader Banks.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_tlumiki

Konstrukcję miksu/sesji rozpoczynamy od określenia struktury wejść i ilości szyn wyjściowych. Do dyspozycji mamy na pokładzie SD9 8 wejść i 8 wyjść analogowych oraz 4 mono I/O cyfrowego AES/EBU, 56-kanałowy koaksjalny port MADI IN/OUT oraz dwa porty cyfrowe CAT5 do podłączenia dwóch stageboxów D-Rack w konfiguracji fabrycznej 32 IN/8 Out. Stageboxy można łączyć kablem CAT5 o długości do 75 metrów. Opcjonalnie stagerack R-Rack można rozbudować o 8 wyjść analogowych bądź 4 cyfrowe wyjścia AES/EBU – doskonała opcja przy posiadaniu końcówek z cyfrowymi wejściami, ewentualnie dostępne jest rozszerzenie D-Racka o MADI.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_D-Rack_2

Oczywiście, możemy wczytać wcześniej przygotowaną sesję. Domyślnie w wersji SD9 Supercharged mamy 48 wejść, 4 szyny AUX mono i 4 szyny AUX stereo, 4 grupy mono i 4 stereo, 8 wejść i 8 wyjść Matrix, 8 Control Groups, 1 stereo/LCR Master Bus i 2 szyny SOLO (mono lub stereo). Maksymalnie można wykorzystać 16 szyn AUX – mono lub stereo. Moim zdaniem to właśnie to ograniczenie może stanowić największe ograniczenie możliwości SD9, choć cieszy fakt że w dobie coraz powszechniejszego wykorzystywania odsłuchów IEM pojedyncza szyna AUX może być stereofoniczna, czyli nie zabiera dwóch torów AUX, jak to ma miejsce w większości konstrukcji konkurencyjnych firm. Na dole ekranu wyświetla nam się ilość dostępnych kanałów procesingu, więc konstruując sferę miksu mamy cały czas kontrolę nad możliwie pełnym wykorzystaniem potencjału konsolety.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_mix_comp_EQ

W SD9 mamy 4 typy kanałów: kanał wejściowy, kanał AUX, grupę oraz kanał Matrix. Na ekranie LCD od razu widać, jakie kanały mamy aktywne na danej warstwie – w zależności od typu kanału podświetlone się na inny kolor: kanały wejściowe na jasnoniebieski, grupy na czerwono, szyny AUX na purpurowo, a kanały matrix na zielono. Przydzielanie wejść do kanałów wejściowych jest proste, można skorzystać ze zautomatyzowanego przydzielania kolejnych wejść do kolejnych kanałów. Można też ręcznie wskazywać wejścia dla wybranych kanałów. Dodatkową strukturą logiczną pozwalającą kontrolować więcej różnych kanałów za pomocą jednego tłumika są Control Groups – mamy do dyspozycji 8 CG, a do każdej grupy można przydzielić zarówno kanały wejściowe, jak wyjściowe. Bank CG jest przydzielony do lewej warstwy tłumików.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_Input_ALT

Pod względem możliwości obliczeniowych „silnika”, zwłaszcza po „dopaleniu” opcją Supercharged, DiGiCo SD9 imponuje. Na każdym kanale – Input, Group, Aux i Matrix – do dyspozycji są:

  • dwa wejścia – główne i zapasowe/alternatywne, dla np. rezerwowego mikrofonu w razie awarii lub np. nieprzewidzianego wyczerpania się akumulatorków bądź baterii w mikrofonie bezprzewodowym

  • regulacja Gain preampu dla kanałów wejściowych lub cyfrowy Trim dla kanałów AUX, Group lub Matrix

  • tłumik -20 dB dla kanałów wejściowych

  • zmiana polaryzacji sygnału – we wszystkich typach kanałów (Input, Group, Aux, Matrix)

  • przestrajane filtry górno- (16 Hz – 16 kHz) i dolnoprzepustowe (25 Hz – 25 kHz)

  • linia opóźniająca do 1,3 sek.

  • insert A – po filtrach HP, LP, ale przed EQ i procesorami dynamiki

DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_DigiTube
  • emulacja lampowego przedwzmacniacza mikrofonowego DigiTuBe z możliwością ustawienia Drive’u i prądu podkładu BIAS – w wersji SD9 Supercharged mamy do dyspozycji 16 instancji DiGiTuBe

DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_EQ
  • 4-pasmowe EQ ±18 dB, przestrajane 20 Hz – 20 kHz, z dobrocią od Q=0,1 do Q=20, z przełączaną charakterystyką skrajnych pasm między filtrem półkowym a dzwonowym

  • dodatkowo w wersji SD9 Supercharged mamy do 8 instancji 4-pasmowych dynamicznych EQ

DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_CompGate

  • kompresor z funkcją auto gain oraz bramka – bramkę można kluczować dowolnym sygnałem z konsolety

DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_MultiBandComp

  • dodatkowo w wersji SD9 Supercharged mamy do 8 instancji 3-pasmowych kompresorów

  • insert B – po przetwarzaniu przez EQ, blok dynamiki włącznie z bramką

Fajną opcją dla kanałów wejściowych stereo jest możliwość ustawienia szerokości bazy stereo (Width). Ciekawostką jest dekodowanie m-s oraz możliwość wysyłki jednego z kanałów stereo (L lub R) jako sygnał do wysyłek stereo. Każdy kanał wejściowy ma również definiowalne wyjście bezpośrednie Direct Out. Istotną funkcją niedostępną w wielu konsoletach tej klasy co SD9 jest możliwość wyboru kolejności EQ i dynamiki (EQ-DYN lub DYN-EQ). Inną ciekawostką jest opcja trackingu wejść – jeśli korzystamy z dwóch konsolet DiGiCo SD na FOHu i monitorach, podłączonych po MADI do tych samych cyfrowych stage boxów, przy zmianie analogowego Gainu wprowadzana jest kompensata cyfrowa sygnału na konsolecie „slave”.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_panel_EQ-DYN-EQ

Praktycznie cały channel strip możemy obsługiwać zestawem potencjometrów i klawiszy funkcyjnych umieszczonych z prawej strony wyświetlacza. Wystarczy wyselekcjonować kanał do edycji i mamy wszystko „na gałach”. Fajną funkcją jest wybór kanału do edycji przez dotknięcie tłumika danego kanału – tłumiki są czułe na dotyk i jeśli uaktywnimy funkcję Fader Touch Control wybór kanału jest bardzo szybki. Innym sposobem na szybki dostęp do wybranych parametrów jak jest posłużenie się się klawiszami Quick Select, gdzie na szybko mamy dostęp do wprowadzania wartości Gain, wartości filtrów LPF, HPF, kompresora (próg), branki (próg), wysyłek AUX oraz panoramy – wartości dla każdego kanału wybiera się potencjometrem pod wyświetlaczem LCD. Opanowanie obsługi tego jest szybkie i intuicyjne.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_panel_ChannelProcessing

Każdy kanał możemy nazwać wybierając nazwę z listy Channel Name bądź wpisując unikalną nazwę na klawiaturze Qwerty, która pojawia się na dotykowym ekranie. Można również skorzystać ze standardowej klawiatury. Jeśli chodzi o procesing, każdy moduł – EQ, kompresor, bramka, dynamiczny EQ czy kompresor 3-pasmowy – ma możliwość zapisania programów preset i szybkiego ich przywołania. Również nastawy całego kanału można zapisać i w razie potrzeby przywołać 🙂 Wczytując ustawienia na wybranych kanałów możemy określić, jakich „bloków” nie chcemy wczytywać – np. jeśli nie chcemy wczytywać z presetu EQ, „zamrażamy” EQ (funkcja Safe) w managerze kanału.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_tlumiki_LCDcopy

Łatwe i szybkie jest kopiowanie ustawień z jednego kanału na drugi. Możemy określić, ile kolejnych kanałów ma mieć nadpisane ustawienia, możemy zdecydować które bloki kanałów mają być zastąpione kopiowanymi ustawieniami (Input, EQ, Dyn, AUX, Group).

Kanały AUX mogą być ustawione jako Pre, Post lub Pre-Mute. Jest dostępna funkcja kontroli AUXów zarówno na tłumikach, jak potencjometrach pod LCD. Auxy również mają możliwość implementacji insertów – insert A po filtrach, ale przed EQ i dynamiką, insert B po EQ i dynamice. Insertować można mono>mono lub mono>stereo. Wybór algorytmów jest przynajmniej wystarczający. Mamy sekcje:

  • delay – 2 algorytmy
  • specials – enhancer
  • chorus – 4 ustawienia
  • Pitch Shifter – 1 algorytm, kilka presetów
  • Hall Reverbs – 5 algorytmów (Large Hall, Warm Hall, Stage Hall, Ambient Hall i Cathedral)
  • Room Reverbs – 5 algorytmów (Wood Room, Clear Room, Percussion Room, Practise Room i Live Room)
  • Plate Reverbs – 5 algorytmów (Short Plate, Medium Plate, Drum Plate, Percussion Plate i Vocal Plate)
  • Non-Linear Reverbs – 5 algorytmów

W wersji SD9 Supercherged można wykorzystać 8 efektów jednocześnie. Brzmienie algorytmów jest na najwyższym poziomie, choć do pogłosów trzeba się nieco przyzwyczaić. Niekiedy może brakować wieloodczepowego delaya. Malkontenci będą się oczywiście „czepiać”, że nie mamy na pokładzie SD9 pogłosu pewnej firmy na L, ale… mamy za to możliwość wykorzystania serwera SoundGrid Waves’a i odpalenie na SD9 pełnowartościowego pakietu efektów Waves. W modelu SD9 po zainstalowaniu rozszerzenia i podłączenia serwera Waves SG można uruchomić do 16 instancji efektów Waves z pakietów: Mercury, SSL 4000, GTR3, JJP Analog Legends, Studio Classic Collection, API Collection i Gold. Nie dostaliśmy wprawdzie do testów konsolety wyposażonej w to rozszerzenie, ale uczestniczyłem w dwóch prezentacjach Waves SoundGrid i mogę jednoznacznie potwierdzić – to działa! I przyznaję, że odpalenie na konsolecie klasy SD9 Supercharged takiego L2 lub C4 Multiband daje niezłego kopa…

 DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_GEQ

Uzupełnieniem procesorów dostępnych w SD9 jest 16 tercjowych korektorów graficznych działających w zakresie ±12 dB, które można implementować w szynach wyjściowych. Taka ilość w zasadzie powinna wystarczyć w większości konfiguracji. Edycję korektora graficznego autorzy oprogramowania systemowego SD9 powierzyli lewej sekcji 12 tłumików – wyboru zakresu pasm dokonujemy za pomocą dotykowego ekranu.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_panel_Macros

Warto wspomnieć o jeszcze jednej grupie funkcji – makra. DiGiCo SD9 udostępnia 8 klawiszy Macro, do których możemy przypisać praktycznie dowolną funkcjonalność. Edytor makr dla każdej grupy/sekcji udostępnia dziesiątki funkcji. W pierwszej chwili ilość opcji może spowodować wrażenie zagubienia… Przyznaję, że w pierwszej chwili sam się pogubiłem 🙂 Ale po 5 minutach analizy doszedłem do tego z czym to się je i jak podaje. To przepotężne narzędzie! Otwarta architektura systemu operacyjnego konsolet SD umożliwia „wyrzucenie” na wierzch takich funkcji, jak nabicie tempa dla efektu delay, wywołanie Aux on Faders, wywołanie graficznego EQ, zamiana wejść na alternatywne, wywołanie generatora sygnałów testowych i wiele, wiele innych opcji.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_panel_snapshot

DiGiCo był absolutnym pionierem jeśli chodzi o funkcję snapshotów w swoich konsoletach. Struktura sesji zawiera niejako „zrzuty” konfiguracji całej konsolety. Snapshoty mogą przechowywać wszelkie zmiany funkcji, ale tez możne niektóre z funkcji „wyłączyć” ze zmian zapisanych w snapshotach. Ponownie – jak w przypadku Macro, w pierwszej chwili mnogość opcji może porazić, ale po chwili dochodzimy do tego, jak w prosty sposób wykorzystać potencjał tej sekcji.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_tlumiki_LCD_GEQzoom

Przyznam, że test najnowszej „dopalonej” wersji DiGiCo SD9 Supercharged sprawił mi ogromną przyjemność. Już nie miałem tremy, jaka mi towarzyszyła przy testowaniu pierwszej wersji konsolety w roku 2010. Poruszanie się po DiGiCo SD9, konfiguracja stołu do pracy, czy miksowanie koncertów dawały mi sporą dawkę frajdy. Przypomnienie sobie obsługi nie stanowiło dużego problemu. Faktem jest, że do pewnych rozwiązań zwłaszcza na etapie projektowania sesji i komutacji wejść trzeba się przyzwyczaić, ale poznając zasadę kopiowania ustawień i wczytywania presetów w miarę szybko można „ogarnąć” miks.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_caly_mix

Świetną cechą DiGiCo SD9 jest możliwość podłączenia klawiatury, myszki i – co chyba najistotniejsze – dodatkowego ekranu LCD, na którym można wyświetlać meterbridge całego stołu. Niezwykle wartościowe jest również możliwość użycia offline’owego edytora na komputery z systemem Windows, na którym można stworzyć sesję po czym wczytać ją do konsolety z nośnika USB. Wszystkim zainteresowanym gorąco polecam pobranie tej aplikacji – oferuje „na sucho” PEŁNĄ funkcjonalność konsolety! To bardzo prosty sposób, by nauczyć się obsługi SD9 jeszcze zanim trafi pod nasze paluszki 🙂

 DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_KeyRoute

Na pewno bardzo cieszy zwiększenie ilości korektorów dynamicznych i kompresorów 3-pasmowych z 4 do 8, zwłaszcza korektor dynamiczny jest dla mnie w wielu sytuacjach niezwykle przydatnym narzędziem. Kompresory wielopasmowe przydają się natomiast w sytuacjach, gdy… gramy na nie najlepszym systemie nagłośnieniowym 🙂 Pozwalają dopalić brzmienie i zasadniczo zwiększyć wrażeniowo efektywność naszego nagłośnienia. Zdarzyło mi się po jednym z koncertów, że właściciel firmy która wystawiła naprawdę przeciętnej klasy nagłośnienie przodowe po koncercie przybiegł i z entuzjazmem zaczął dopytywać co zrobiłem, ze system tak dobrze zagadał… Odpowiedź była jedna – DiGiCo SD9 🙂

 DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_mix_comp_EQ

Rewelacyjnie sprawdzają się emulacje lampowych preampów DiGiTuBe. Jedną ze sztuk jakie miksowałem na SD9 Supercharged był koncert sporego chóru gospel z kilkoma głosami solowymi. Odpowiednio ustawione algorytmy DiGiTuBe dla głosów solowych w cudowny wręcz sposób „wyjęły” je ponad chór, a z kolei chór potraktowany dość lżejszymi ustawieniami algorytmu dostał fajnego, głębokiego „mięsa”. Super sprawa! Bardzo dobrze DiGiTuBe sprawdzało się również w gitarach, na werblu, tomach.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_D-Rack_1

Czy DiGiCo SD9 Supercharged ma wady? Trzeba pamiętać, że tak jak w przypadku każdego stołu korzystającego z dotykowych ekranów LCD zetkniemy się z dwoma problemami. Po pierwsze – jasność świecenie i kontrast świecenia wyświetlacza. W słoneczne dni bez namiotu może się ciężko pracować. Kontrast kanałowych ekraników LCD przeważnie okazuje się wystarczający, ale duży ekran LCD może nie świecić z wystarczającym kontrastem. W sumie dziwne, że nie zastosowano ekranu w technologii OLED, który charakteryzuje się większym kontrastem… Nie jest to jednak chyba zbyt duży problem, gdyż w przeciwnym wypadku konsolety DiGiCo serii SD nie znajdowałyby się powszechnie na listach riderowych największych artystów na świecie 🙂 Cały świat używa tych konsolet, więc można sobie z tym problemem poradzić. Druga rzecz, to zabrudzanie się powierzchni dotykowego ekranu – należy dbać o czystość powierzchni, stosując dedykowane środki do czyszczenia ekranów LCD.

 DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_safes

DiGiCo SD9 Supercharged to jedna z najsilniejszych w swojej klasie cenowej konsoleta. Od wyższych modeli DiGiCo SD dziedziczy riderowość, rewelacyjną jakość dźwięku i przebogatą funkcjonalność. Zwłaszcza w konfiguracji z dwoma cyfrowymi stagerackami D-Rack oferuje doskonały potencjał cena-jakość. Zyskujemy 64 przedwzmacniacze mikrofonowe na scenie + 8 w konsolecie, w standardzie 16 wyjść analogowych z możliwością rozbudowania do 24 lub 32 wyjść analogowych bądź 16 wyjść analogowych + 8 cyfrowych AES/EBU. Możliwość wykorzystania 48 torów wejściowych – w tym bez różnicy, czy są to kanały mono czy stereo – to również duży atut SD9. Żadna konsoleta w tej klasie nie oferuje korektorów dynamicznych, kompresorów wielopasmowych i bardzo użytecznych algorytmów „lampowych” (DiGiTuBe). Do tego konsoleta jest gotowa w fabrycznej standardowej konfiguracji do nagrywania koncertowych 56-śladowych sesji wielokanałowych po MADI. Warta podkreślenia jest możliwość wyposażenia w opcjonalny redundantny zasilacz. No i najważniejsze – stabilność. I szybkość „wstawania” konsolety. Podczas testów nie pojawił się ani razu problem z zawieszeniem się systemu operacyjnego. Zresztą nawet jeśli pojawiłby się problem, to konsoleta wstaje zaledwie po kilkunastu sekundach 🙂

 DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_caly_galy

maxSPL_PLATINUMDiGiCo SD9 w dopalonej wersji Supercharged jest liczącym się graczem na rynku. Możliwość zwiększenia potencjału za pomocą „kodu” odblokowującego dodatkową funkcjonalność stwarza nowe pytania – gdzie kończy się potencjał SD9? Ile jeszcze potencjału drzemie w hardware tej konsolety? Fakt, że ów potencjał może być zwiększony nie tylko w nowo wyprodukowanych egzemplarzach, ale również w tych które trafiły już do klientów zwiększa zaufanie do marki. Czy na tyle skutecznie, żeby SD9 Supercharged na stałe zagościł na polskich scenach? Moim zdaniem SD9 ma wszelkie atuty, by tak się stało. Zwłaszcza, jeśli „załapiemy” się na promocyjną ofertę, w której DiGiCo SD9 jest sprzedawany w wersji Supercharged z dwoma stagerackami D-Rack. Polecam przetestować!

.

Możliwości

poziom_20

Brzmienie

poziom_15

Jakość wykonania

poziom_15

Opłacalność poziom_15
Ocena ogólna

poziom_15

Do testów dostarczył: Polsound

DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_caly_bok

DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_caly_tyl

DiGiCo_SD9_Supercharged_tyl_zlacza

DiGiCo_SD9_Supercharged_panel_channelselect

DiGiCo_SD9_Supercharged_panel_headphone

DiGiCo_SD9_Supercharged_panel_prawa

DiGiCo_SD9_Supercharged_panel_solo

DiGiCo_SD9_Supercharged_panel_sololevel

DiGiCo_SD9_Supercharged_tlumiki

DiGiCo_SD9_Supercharged_tlumiki1

DiGiCo_SD9_Supercharged_tlumiki2

DiGiCo_SD9_Supercharged_tlumikirzut

DiGiCo_SD9_Supercharged_tlumiki_lapa

DiGiCo_SD9_Supercharged_tlumiki_LCD

DiGiCo_SD9_Supercharged_tlumiki_LCDcopy

DiGiCo_SD9_Supercharged_tlumiki_LCDcopy_menu

DiGiCo_SD9_Supercharged_tlumiki_LCDfunction1

DiGiCo_SD9_Supercharged_tlumiki_LCDfunction2

DiGiCo_SD9_Supercharged_tlumiki_LCDlewa

DiGiCo_SD9_Supercharged_tlumiki_LCDprawa

DiGiCo_SD9_Supercharged_tlumiki_LCD_GEQ

DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_FX_nonlinear

DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_menu_channellist

DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_menu_faders

DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_menu_fadersbank

DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_menu_oscilator

DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_menu_SessionStructure

DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_menu_solo

DiGiCo_SD9_Supercharged_LCD_Meters

TAGI: DiGiCo SD9 Supercharged, średnioformatowa konsoleta cyfrowa live, tani riderowy cyfrowy mikser live, jaki stół cyfrowy live polecacie?, mały cyfrowy mikser live o dużych możliwościach, riderowa średnioformatowa konsoleta cyfrowa live o dobrym stosunku cena-jakość-możliwości, optymalny cyfrowy mikser live do firmy nagłośnieniowej, promocja na cyfrowe stoły live DiGiCo SD9, jaki riderowy cyfrowy mikser kupić do firmy rentalowej, mała cyfrowa konsoleta live o ogromnych możliwościach, kompaktowy cyfrowy stół 96-kanałowy, riderowy cyfrowy stół live z 64 wejściami mikrofonowo-liniowymi, 48-kanałowa riderowa konsoleta cyfrowa, najlepsza konsoleta cyfrowa live do teatru, średnioformatowy cyfrowy mikser do klubu muzycznego

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
               
Reklama
Reklama