Stagg SMS 15P LCD – aktywna kolumna z 15” dołem z odtwarzaczem MP3 na USB i karty SD25.03.2011
Jarek Mierzejewski
Stagg to belgijska marka rozwijana od 1995 roku – w tamtym czasie koncepcja stworzenia tego typu marki była w branży sprzętu muzycznego dość nowatorska. Właściciele marki zamawiali dostawy sprzętu i instrumentów muzycznych z różnych krajów od różnych producentów i fabryk – w tym z Chin, przy czym dostarczane instrumenty i urządzenia były wyprodukowane pod marką Stagg. Wiadomo, że zwłaszcza na początku rozwoju produkcji w Chinach, największą bolączką było utrzymanie odpowiedniego poziomu jakości. Centrala marki Stagg w Belgii stanowiła gwarant jakości i ponosiła ewentualne konsekwencje „wpadek”. Bo niejeden raz się zdarzało, że np. cały kontener systemów bezprzewodowych dla rynku europejskiego miał wlutowany układ nadajnika z zakresem częstotliwości na Stany Zjednoczone… A realia handlu z chińskimi producentami są twarde – najpierw zapłać za towar, a po wysłaniu towaru, reklamacji nie uwzględnia się 🙂 Nawet, jeśli w kontenerze zamiast gitar są… drewniane figurki Buddy 😀 To takie ryzyko, które trzeba wliczyć w koszty prowadzenia działalności handlując z chińskimi fabrykami. Panowie z firmy Stagg szybko zrozumieli, że podstawą sukcesu i skutecznego wypromowania marki jest… kontrola jakości na miejscu, w chińskiej fabryce, jeszcze przed wysłaniem towaru. Więc wysyłali swoich specjalistów do Chin, zatrudniali fachowców na miejscu i po latach mozolnej pracy Belgom udało się stabilnie osadzić na rynku markę Stagg. Dziś jest kojarzona jako marka oferująca niedrogi sprzęt o przyzwoitych parametrach i dużej trwałości. Na targach Musikmesse i ProLight&Sound we Frankfurcie od lat opowiada się dowcipy o tym, że Chińczycy pierwszego dnia targowego chodzą i robią fotki na stoiskach znanych marek, a… następnego dnia na chińskich stoiskach pojawiają się kopie mikserów Soundcrafta, Mackiego, końcówek Crowna, mikrofonów Neumanna itd. Dowcip dowcipem, ale od przynajmniej dwóch lat zadufany w sobie „Zachód” nie dostrzegł pewnej zmiany – Chińczycy sami zaczęli „kombinować”, stosować nowatorskie rozwiązania, samodzielnie rozwijać linię produktową. Ot takie mikrofony z USB – znane marki nadal oferują mikrofony pojemnościowe z USB pracujące na 16-bitach z częstotliwością próbkowania maksymalnie 48 kHz. Tymczasem w ofertach chińskich fabryk i marek znalazły się już mikrofony z przetwornikami 24-bit/96 kHz, do tego nieźle brzmiące 😉 Podobnie jest z prezentowaną w niniejszym teście kolumną – uznani producenci skupiają się na dołożeniu bardziej rozbudowanego miksera do swoich „plastików”, a tymczasem w Chinach produkuje się już takie kolumny dodatkowo z wbudowanym odtwarzaczem plików dźwiękowych MP3 wykorzystującym pamięci USB lub karty pamięci 🙂 Jednego marketingowcy firmy Stagg jeszcze nie opanowali – jak nazywać swoje produkty, by były łatwe do zapamiętania i rozpoznawalne. JBL ma serię EON którą hołubi od kilkunastu lat, FBT ma historyczną już serię MaxX i następców – HiMaxX i ProMaxx, a RCF serię ART. Tymczasem kolumna Stagga nazywa się SMS 15P LCD… Ktoś powinien Belgom powiedzieć, żeby coś z tym zrobili 🙂 Co ukrywa się pod symbolem SMS 15P LCD? Aktywna kolumna w obudowie z tworzywa sztucznego z 15” dołem i ciśnieniowym driverem 1,75” z wylotem 1”. Z przodu obudowy mamy w 2 otwory bass-reflex i dwie szczeliny dyfuzyjne. Przetwornik wysokotonowy jest umieszczony w wyprofilowanej tubie, natomiast przetwornik niskotonowy jest chroniony metalowym grillem. Nieznaczna wypukłość grilla powoduje, że dość łatwo do „wdusić” np. przy transporcie. Choć obudowa jest z tworzywa sztucznego, kolumna jest ciężka. Nawet bardzo – w porównaniu do nowoczesnych technologicznie rozwiązań firm JBL, RCF czy FBT, prezentowana kolumna SMS 15P LCD waży niemal 26 kg! A uchwyt jest tylko jeden, z boku… Niezbyt wygodny. Taki FBT w swoich ProMaxX’ach przewidział uchwyt i z boku, i od góry (doskonale się sprawdza!). No i taki ProMaxX 14A waży niecałe 20 kg przy kilkukrotnie wyższej mocy! Decydując się na kolumnę Stagg SMS 15P LCD trzeba mieć niezłą krzepę. Kolumny Stagg SMS 15P LCD można stawiać w pionie, stawiać jedną kolumnę na drugą (są wyprofilowane odpowiednie miejsca), stawiać na statywie (zalecany jest porządny i stabilny statyw, gdyż trochę te kolumny ważą… a zakładanie ich na podniesiony statyw do łatwych rzeczy nie należy) oraz wykorzystywać w roli monitora podłogowego. Choć podstawki służące do tego są średnio wygodne i nie zapewniają 100% stabilności. Stagg SMS 15P LCD ma 200 W mocy RMS. Nie zapominajmy, że testowana kolumna należy do klasy bardzo budżetowej – jedna kosztuje około 1100 zł. W zastosowaniach scenicznych w klubie muzycznym raczej się nie sprawdzi, chyba że w podwójnym słupku (przynajmniej dwie paczki na stronę). Albo roli monitora estradowego. Ale jako kolumna do szkoły, przedszkola czy na prezentacje w markecie mocy jest aż nadto! Nie mamy dwóch końcówek (bi-amping) a jedną, zaś pasmo dzielone jest pasywną zwrotnicą. Zastosowanie dużego i ciężkiego głośnika 15” z klasycznym magnesem skutkuje niezłą efektywnością w dole. Producent podaje pasmo przetwarzania w dole od 40 Hz, ale to jest przy spadku -10 dB. W rzeczywistości jest nieco gorzej, choć jak na cenę testowanej kolumny bardzo dobrze! Kolumny grają rzetelnie od 50 Hz. Oto przykładowe nagranie sinusa w dole. Stagg SMS 15P LCD – sinus od 100 Hz w dół
Jako górną granicę przetwarzania producent podaje 20 kHz, ale wartość tego parametru jest potraktowana bardziej „katalogowo” 🙂 gdyż w rzeczywistości już przy 18,5 kHz mamy spadek -10 dB. Co nie przeszkadza zresztą, by kolumna radziła sobie z odtwarzaniem muzyki czy nagłaśnianiem mikrofonów. Warto wspomnieć, że kolumny wielu markowych producentów mają podawaną górną granicę przetwarzania na wysokości 18 kHz czy 19 kHz i w niczym to nie przeszkadza. To czym Stagg SMS 15P LCD wygrywa z większością konkurencji, to – prócz drakońsko niskiej ceny! – wyposażenie wbudowanego miksera. Pod względem funkcjonalnym testowana kolumna może być wzorem do naśladowania dla konkurencji – również znanych marek nagłośnieniowych. Stagg SMS 15P LCD wyposażono w 3-kanałowy mikser. Pierwsze dwa umożliwiają podłączenie dwóch mikrofonów – każdy z tych kanałów ma gniazda jack 1/4” (metalowe!) i XLR oraz regulację głośności/GAINu. Trzeci kanał umożliwia podpięcie sygnału liniowego – stereo (2 × cinch) lub mono (symetrycznego XLR). Również tutaj mamy regulację wzmocnienia. Prócz tego dla sumy mamy potencjometr głośności oraz prosty 2-pasmowy korektor półkowy ±12 dB (LOW i HIGH). Trzeci kanał obsługuje również wbudowany w testowanym modelu odtwarzacz plików MP3, ale o tym za chwilę. Przedwzmacniacze mikrofonowe po podłączeniu „sztandarowego” eSeMa 58 wymagały w przypadku głosu lektorskiego wzmocnienia na poziomie godz. 11. Mają zaskakująco niskie szumy jak na tak budżetową konstrukcję. Sytuacja się komplikowała nieco w przypadku nagłaśniania dzieci – w przypadku bardziej wstydliwych w zasadzie maksymalne wzmocnienie byłoby wskazane, ale poziom szumów w takim ustawieniu odstraszał… Więc drogą kompromisu trzeba było ustawić wzmocnienie dla mikrofonów na godzinę 15. Sekcja miksera jest wyposażona również w wyjście sygnału i to zarówno na złączu jack 1/4”, jak XLR. Umożliwia to podpięcie drugiej i kolejnych kolumn. Oddzielną sekcją jest odtwarzacz plików dźwiękowych przypisany do kanału trzeciego. Możemy korzystać z pamięci SD lub np. PenDrive. Dla odtwarzacza dostępne są proste regulacje typu głośniej/ciszej, wybór utworów (następny, poprzedni) i tryb powtarzania utworów. W komplecie znalazł się prosty pilot na podczerwień, którym można startować odtwarzanie – musimy stać z przodu kolumny, gdzie jest wbudowany odbiornik na podczerwień, nie dalej jak w odległości 3 metrów. Pilot działa dość topornie, ale… działa 🙂 . Niestety odtwarzacz nie „łapie” długich nazw – jeśli nazwa pliku ma więcej niż 8 znaków, jest ona automatycznie skracana z tyldą w nazwie. Jakość wykonania jest… najtańsza z możliwych. Nie spodziewajmy się wysokogatunkowego ładnego plastiku. Z drugiej strony obudowa jest „gniotsja-nje łamiotsja”, obudowa całkowicie odporna na zarysowania 🙂 Skorupa wytrzyma wiele. O tym, że ten sprzęt spędził jakiś czas w słonej atmosferze luku statku handlowego płynącego z Chin świadczyć mogą nieznacznie skorodowane wkręty metalowe 🙂 Ten sprzęt ma być tani – i jest. Ale przy tym ma zaskakująco duże możliwości. Ten mikser z wejściem na 2 mikrofony, liniowe źródło sygnału stereo i do tego odtwarzacz LCD czyni ze Staggów SMS 15P LCD przebój rynkowy. Do tego ten sprzęt ma jeszcze jedną cechę: dużą – pardon! – idioto-odporność przez niektórych określaną mianem didżejoodporności ;-). Po pierwsze, w testowanej wersji kolumn SMS głośniki mają spory zapas mocy, więc nawet wykrzesując maksimum z końcówki 200 W RMS nie ryzykujemy zniszczenia głośników. Poza tym mamy wbudowany limiter – a jak! To sprzęt idealny w sytuacjach, gdy obsługujący go ludzie mają nikłe pojęcie o nagłaśnianiu. Doskonały na wypożyczenia. Skuteczny również w „państwowych” instytucjach, gdzie mało kto dba o sprzęt… „bo to nie jego” :-/ Przetestowaliśmy te paczki naprawdę ostro przez trzy miesiące (!) w różnych sytuacjach, na maksimum wydajności i… nic. Działają, funkcjonują, grają. A brzmienie? Gdy odpaliliśmy je pierwszy raz, podłączyliśmy „pendraka”, uruchomiliśmy wbudowany odtwarzacz MP3 i miny nam ciut zrzedły… To nie gra :-/ Dużo ostrej góry, mało środka i jak na 15-calowy przetwornik niewiele basu. No ale nie dziwmy się – aktywka z 15” dołem i z odtwarzaczem MP3 za nieco ponad 1000 zł ma dobrze brzmieć? Niemożliwe. Zaczęliśmy się bawić pilotem. W pewnym momencie zaintrygował mnie klawisz EQ. Wcisnąłem go i… kolumna zaczęła gadać, do tego całkiem dobrze! Okazało się, że domyślnie był aktywny program korekcji, który był „zoptymalizowany” prawdopodobnie na reprodukcję piskliwych języków dalekowschodnich. Brrrrr… Po chwili okazało się, że wybór programów korekcji jest całkiem spory – są i takie jak „usta Mariana” inaczej nazywane uśmiechem dyskoteki, ale są i takie, w którym środek jest reprezentowany na zadowalającym poziomie. To lubimy 🙂 Praktycznie charakterystykę możemy dostosować do preferencji każdego. Oczywiście nie jest to sprzęt hi-fi, ani nie jest to profesjonalny system przodowy. Zniekształcenia są na pewno wyższe, niż w jakimkolwiek systemie RCFa, FBT czy JBLa. Ale gra to całkiem przyzwoicie – aż za dobrze jak na swoją cenę. Polecam przesłuchać nagrania testowe, w których słychać różne ustawienia korekcji. Stagg SMS 15P LCD – szum różowy i nastawy EQStagg SMS 15P LCD – przykładowe nagrania i nastawy EQ
Przykłady nagrano rejestratorem Roland R-05 ustawionym w odległości 3 metrów. Nie ma wątpliwości, że jest to tani i wielozadaniowy wół roboczy. Dół pasma nieco dominuje w charakterze brzmienia Staggów SMS 15P LCD, więc nie trzeba go dodawać 🙂 A jak komuś za dużo dołu, to jest korektor, którym można nieco dołu zdjąć. Górkę możemy za to nieco wzmocnić. Jak na tak tanią konstrukcję wzmacniacz wcale nie szumi znacząco – szum jest absolutnie pomijalny nawet przy pełnym wzmocnieniu i odtwarzaniu muzyki. Nawet przy pracy na mikrofonach, przy maksymalnym wzmocnieniu preampów szum nie jest uciążliwy. W sumie bardzo dobrze brzmi na tych paczkach mowa. Co do efektywności – odtwarzając zmasterowane nagrania nie musimy się obawiać o brak mocy. W przypadku wykorzystywania mikrofonów poziom głośności jest wystarczający do nagłośnienia występu dzieci czy to w przedszkolu, czy szkole w sali gimnastycznej. W trakcie prezentacji w markecie na stoisku promocyjnym bardzo przydał się zintegrowany odtwarzacz MP3 i możliwość ściszenia jego poziomu głośności do poziomu odpowiedniego dla tła muzycznego. Wykorzystaliśmy też testowane paczki do nagłośnienia stoiska targowego o powierzchni 120 m2 – grzech dużego ciężaru kolumn został „spłacony” faktem, że nie trzeba było brać żadnego miksera i odtwarzacza CD/DVD 🙂 Ot, karta pamięci z setką utworów, opcja zapętlenia, dwa statywy i dwa mikrofony bezprzewodowe i jechane :-))) Stagg daje dwa lata gwarancji i jest dość pewien tego, że wiele nie ryzykuje. Te paczki pograją o wiele dłużej, zwłaszcza jeśli odrobinę się o nie zadba. Dobrze jest uszyć pokrowce z usztywnionym przodem, żeby wzmocnić nieco w transporcie grill przetwornika dolnopasmowego.
Do testów dostarczył: FX Music
TAGI: głośnik do szkoły, kolumna do przedszkola, aktywna kolumna do klubu, tani monitor estradowy, kolumny do szkoły, głośniki na dyskotekę szkolną, kolumna z odtwarzaczem mp3, tani aktywny plastik, uniwersalny głośnik z wbudowanym mikserem i wzmacniaczem, przenośny system nagłośnieniowy, dobra kolumna z 15” dołem
|
TOP AKTUALNOŚCIPopularne testy on-line
NAPISZ DO NAS! Jeśli brakuje w naszym wortalu testu instrumentu bądź sprzętu muzycznego którego szukasz, napisz do nas! Postaramy się przetestować urządzenie i opublikować test. |