Reklama
Reklama

Allen&Heath Qu-16 – kompaktowy 22-kanałowy mikser cyfrowy

Jeśli szukamy niewielki, kompaktowy cyfrowy mikser do zamontowania w skrzyni rack, Allen&Heath ma interesującą propozycję w postaci modelu Qu-16. Wyposażenie imponujące, obsługa intuicyjna, możliwości potężne, a brzmienie – to Allen&Heath 🙂 który od wielu lat ma szerokie grono wiernych zwolenników. Ale czy to mikser jedynie dla “wyznawców” A&H?

Radek Barczak, Jarek Mierzejewski, Jan Marek

 

AllenHeath-Qu16-caly

Świadomość i umiejętności oraz dobre ucho. To klucz do dobrego brzmienia naszych realizacji – czy to jest zespół eventowo-weselny, czy kapela jazzowa, czy heavy-metalowa. Ale są elementy, które “pomagają” uzyskać dobry efekt brzmieniowy. Jednym z nich jest dobrze brzmiący cyfrowy mikser o dużych możliwościach processingu. I Allen&Heath Qu-16 takim mikserem zdaje się być. Choć część potencjalnych odbiorców tego urządzenia jest na wstępie nieco zniechęcanych przez samego producenta. Przez nazwę. I nie chodzi tu o nazwę modelu Qu, a o liczbę 16 w nazwie.

AllenHeath-Qu16-caly-tyl

Wbrew pozorom, liczba ta nie określa ilości kanałów miksera – informuje o liczbie kanałów monofonicznych wyposażonych w przedwzmacniacze mikrofonowe. Dlaczego o tym piszemy? Bo niejednokrotnie zetknęliśmy się z opinią – „Fajny i niedrogi ten Qu16, ale ma tylko 16 kanałów, a to za mało”. Kanałów mikser ma więcej, gdyż prócz 16 kanałów mono z wejściami mikrofonowymi XLR i liniowymi jack 1/4″ są jeszcze 3 kanały stereo oraz dwa stereofoniczne powroty z efektów, które nie zabierają wejść. Prawda, że to wygląda już lepiej, niż skromne 16? 🙂 Nagle okazuje się, że mikser Qu-16 ma 22 wejścia analogowe i 2 stereofoniczne powroty z efektów – jest odpowiednikiem 22-kanałowego miksera analogowego z dodatkowym kanałem stereo Aux In. A do tego mamy osobny preamp mikrofonowy na mikrofon komunikacyjny Talkback.

AllenHeath-Qu16-ChannelStrip-top

Allen&Heath Qu-16 jest cyfrowym mikserem i to może w niektórych potencjalnych odbiorcach wzbudzać obawy. Niepotrzebnie – obsługa jest bardzo “analogowa”. Cały channel strip – wzmocnienie preampu GAIN, filtr dolnozaporowy HPF, 4-pasmowy korektor parametryczny EQ, bramka szumów czy wreszcie kompresor mają dedykowane potencjometry, które działają dla pojedynczego kanału wybranego klawiszem Select. Obsługa wysyłek na monitory czy efekty jest wręcz prostacko nieskomplikowana 🙂 bo działa w trybie ustawiania poziomów wysyłek na tłumikach (Aux on Faders). Wystarczy z prawej strony wcisnąć klawisz FX lub MIX, by tłumiki ustawiły się w trybie wysyłek na tenże MIX lub efekt. Mega wygodne. I bardzo szybkie. Koniecznie trzeba wspomnieć o szybkości działania tłumików – Allen&Heath Qu to absolutny lider w swojej klasie pod tym względem! Poza wszystkim, przy podstawowej znajomości obsługi miksera analogowego, przestawienie się na pracę na Allen&Heath Qu-16 nie powinno zająć zbyt wiele czasu. Chyba, że nie wiemy jak używać kompresor 3:) Wówczas zajmie to ciut więcej czasu, ale… warto!

AllenHeath-Qu16-caly-reka

Mikser jest wyposażony w 16 + 1 zmotoryzowanych tłumików zorganizowanych w 3 warstwy – dwie fabryczne, na stałe oraz jedną użytkownika, do zaprogramowania według własnego uznania. W fabrycznych warstwach pierwsza zawiera monofoniczne kanały 1 – 16, a druga 3 wejścia stereo, cztery stereofoniczne powroty z efektów, dwie wysyłki FX 1 – 2 oraz 4 szyny MIX mono i 3 szyny MIX stereo. Pomiędzy warstwami znajduje się rząd niewielkich prostokącików, w które można nakleić opisówkę 🙂 Wąską… Bardzo wąską.

AllenHeath-Qu16-LCD-Linked

Kanały monofoniczne można „linkować” – nieparzysty z kolejnym parzystym, przy czym mamy możliwość określenia, które parametry mają być połączone.

 

Channel strip – czyli tor przetwarzania kanałów wejściowych – jest prosty w obsłudze i nieźle wyposażony. Kolejność bloków przetwarzania jest niezmienna i wygląda następująco:

Gain – Polaryzacja – Trim – FX Insert – HPF – Ducker Insert – Gate – PEQ – Comp – Delay.

 

Przedwzmacniacze mikrofonowe są zdecydowanie mocną stroną miksera. Mają bardzo niskie szumy własne i własny, typowo “brytyjski” „charakterek” brzmienia 🙂 – nieznacznie podbarwiają sygnał w górnym środku sprawiając, że dźwięk jest bardziej czytelny, nie zamulony. Faktem jest, że przy bardzo jasno-brzmiących mikrofonach może się to przełożyć na pewną ostrość brzmienia, ale w razie czego jest to bez problemu do skorygowania blokiem EQ. Zawsze też można użyć innego mikrofonu 🙂

 

Obsługa w większej części jest typowo “analogowa” – większości parametrów ma na panelu potencjometry. Model A&H Qu16 ma następujące elementy przetwarzania sterowane manualnie z panelu sterowania:

  • GAIN – regulacja czułości wejścia dla wejść XLR i jack 1/4″ TRS ma różny zakres pracy, natomiast przedwzmacniacz udostępnia dla wejść mikrofonowych Gain regulację wzmocnienia w zakresie od -5 dB do +60 dB; dla wejść liniowych na gniazdach jack 1/4” można ustawić czułość w zakresie -50 dBu do +15 dBu; Maksymalny poziom wejściowy dla wejść mikrofonowych to +19 dBu, zaś dla wejść liniowych +29 dBu; zaraz po przedwzmacniaczu jest wysokiej klasy 24-bitowy przetwornik analogowo-cyfrowy Delta-Sigma pracujący z częstotliwością próbkowania 48 kHz;
  • HPF – filtr górnoprzepustowy o nachyleniu 12 dB/okt. przestrajany w zakresie 20 Hz – 2 kHz; w nowszych wersjach Qu16 Chrome jest dodatkowa możliwość wyboru nachylenia zbocza filtru między 12 dB/okt. lub 18 dB/okt.
  • GATE – bramka, na potencjometrze typu encoder jest dostępna regulacja progu zadziałania bramki Threshold, pozostałe parametry są dostępne za pośrednictwem wyświetlacza i potencjometru poniżej wyświetlacza LCD;
  • Parametric EQ – 4-pasmowy korektor paramteryczny z regulacją Gain (+/-15 dB), Frequency (20 Hz – 20 kHz) i Width (Q); skrajne pasma mają zmienną charakterystykę między półkową (Shelving) albo dzwonową (Peak), zakres dobroci regulowany od półtora oktawy (Q = 0,7) do 1/9 oktawy co pozwala na przykład na precyzyjne wycięcie niepożądanych rezonansów
  • Comp – kompresor, na potencjometrze typu encoder jest dostępna regulacja progu zadziałania kompresoraThreshold, pozostałe parametry są dostępne za pośrednictwem wyświetlacza i potencjometru poniżej wyświetlacza LCD

 AllenHeath-Qu16-galy-Gate-Comp-GEQ

W Channel-Strip jest dostępny również załączany niezależnie Phantom 48V do zasilenia mikrofonów pojemnościowych i aktywnych DI-BOXów, zmiana polaryzacji / biegunowości sygnału, a także linia opóźniająca (0 – 82 ms). Przed bramką, a po filtrze dolnozaporowym, mamy procesor o nazwie Ducker – szczególnie interesujący w sytuacjach imprez z muzyką w tle i wszelakiej konferansjerki. Zapinając ten procesor na kanale odtwarzającym muzykę możemy wskazać, które wejście procesor ma monitorować (na przykład mikrofon konferansjera) i w razie pojawienia się sygnału na wskazanym wejściu, sygnał odtwarzanej muzyki jest automatycznie przyciszany do zadanej wartości tak, by głos konferansjera był słyszalny i czytelny 🙂 Kto siedział na osiedlowych bądź gminnych plenerkach z dłonią na hebelku odtwarzacza, żeby w razie zapowiedzi prowadzącego imprezę natychmiast wyciszyć muzykę? Dysponując A&H Qu16 nie musimy się martwić o słyszalność konferansjera – Ducker załatwi to za nas 🙂 Trzeba jednak pamiętać, że Ducker jest dostępny zamiennie z Insertem.

 

Bramka udostępnia następujące parametry:

  • Attack – z czasami od 50 us (!!!) do 300 ms; trzeba przyznać, że bramka jest BARDZO szybka, przy czym w zależności od typów sygnałów i ograniczając zakres pracy bramki w skali dynamiki, efekt strzelania nie pojawia się już przy ustawieniu 200 – 300 us (!!!)
  • Hold – z czasami od 10 ms do 5 sekund; bardzo wartościowa funkcja pozwalająca określić czas utrzymania otwarcia bramki; w wielu konstrukcjach mikserów, gdzie tego parametru nie ma, bramka po przekroczeniu progu od razu zaczyna się zamykać w czasie określonym parametrem Release, co skutkuje natychmiastowym (przy długich czasach powolnym) wyciszaniem sygnału użytecznego bramkowanego instrumentu
  • Release – z czasami od 10 ms do 1 sekundy; realnie czasy w okolicy wartości minimalnych i przy krótkich wartościach Hold powodują nienaturalne ucięcie wybrzmienia bramkowanego sygnału, co jest związane z nieprzyjemnymi brzmieniowo artefaktami nawet przy tak krótkich sygnałach, jak stopa czy werbel – warto ustawiać wartości od 30 ms w górę.
  • Treshold – próg zadziałania w zakresie -72 dB – +18 dB
  • Depth – zakres głębokości dynamicznej pracy bramki od odstawionej wartości Treshold, w praktyce wpływający na realna szybkość pracy bramki bez pojawiania się efektów “strzelania” – jeśli pozwolimy bramce pracować przy zmniejszonej dynamice, możliwe jest ustawienie krótszych czasów Attack, co pozwala zachować pełniejszy transjent.

 

Korektor działa bardzo muzycznie i plastycznie, ale trzeba uważać przy większych wartościach tłumienia. Filtry nie mają stałej dobroci – wraz ze zwiększaniem tłumienia bądź wzmocnienia pasma filtru, zaczyna on działać coraz szerzej. Z jednej strony wpływa to na zmniejszenie precyzji, ale z drugiej strony taki typ filtrów wprowadza mniej zniekształceń fazowych, a to przekłada się na zauważalnie lepsze brzmienie. Dobrze jest nauczyć się charakterystyki pracy tego EQ (nie tylko tego – każdego 🙂 ), by w pełni świadomie nim operować.

 AllenHeath-Qu16-LCD-comp1

Kompresor ma 4 tryby pracy:

  • Manual RMS
  • Manual Peak
  • Auto Slow Opto
  • Auto Punchbag

Pierwsze dwa mają identyczne parametry do regulacji:

  • Attack – z czasami od 300 us do 300 ms
  • Release – z regulacją 100 ms – 2 sekundy
  • Ratio – od 1:1, przez 10:1 po nieskończoność:1
  • Treshold – -46 dB – +18 dB
  • Gain – kompensacja wzmocnienia od 0 dB do +18 dB
  • Soft Knee – załączenie “miękkiego” kolana nachylenia kompresora

Czas Attack może mieć bardzo niską wartość – 300 us, ale z minimalnymi wartościami Attack trzeba uważać… W niektórych typach sygnałów potrafią pojawić się zniekształcenia. Ale w niektórych przypadkach kompresor z krótkimi czasami – zwłaszcza w trybie RMS – robi świetną robotę. Świetnie sprawdza się na przykład na mocno skompresowanych mikrofonach konferansjerskich.

 AllenHeath-Qu16-iPad-IN-Comp-Algorytmy

Pozostałe dwa algorytmy to emulacje urządzeń analogowych. Ustawienie Auto Slow Opto to emulacja kompresora optycznego od dość wolnym ataku, fajnie się sprawdzającym na wokalach, saksofonach, ale również na basie i stopie. Choć trzeba się “nauczyć” używania tego kompresora, ale pozwala on nie tylko opanować dynamicznie dany instrument, ale również ukształtować charakter brzmienia. Podobnie jest z algorytmem Auto Punchbag – robi niekiedy znakomitą robotę na przykład na stopie, ale żeby to był główny kompresor, to niekoniecznie… Ot, taka wisienka na torcie. 🙂

 AllenHeath-Qu16-LCD-AutoMix

A mamy jeszcze jedną wisienkę – najprawdziwszy 8-kanałowy mikser automatyczny bazujący na algorytmie AutoMix Dana Dugana! Co Prawda, że Qu16 imponuje możliwościami?

 

Allen&Heath Qu16 zaskakuje możliwościami również w zakresie konfiguracji szyn miksujących oraz szyny PAFL. Każda szyna MIX ma możliwość pobrania sygnału z jednego z czterech punków:

  • zaraz po preampie, przed filtrem HPF
  • po filtrze HPF i bramce, przed EQ
  • po EQ
  • po kompresorze i linii opóźniającej.

 AllenHeath-Qu16-iPad-OUT-MIXs

Mikser ma 4 szyny MIX mono oraz 3 szyny MIX stereo z dedykowanymi wyjściami XLR. Można skorzystać z szyny MIX stereo do monofonicznego miksu na monitor, lub do wykorzystania z odsłuchem IEM. Możliwe też jest wykorzystanie do napędzenia basu po AUXie, ale tutaj do pełni szczęścia brakuje filtru górnozaporowego / dolnoprzepustowego w celu precyzyjnego podziału pasma dla zestawów basowych. Chyba, że mamy końcówkę z DSP z filtrami lub aktywne subbasy z wbudowanymi filtrami. Wówczas jest to nieistotne.

 AllenHeath-Qu16-iPad-OUT-Master2

Szyny MIX są wyposażone w linie opóźniającą 0 – 170 ms, 4-pasmowy korektor parametryczny – analogiczny, jak w kanałach wejściowych, tercjowy korektor graficzny oraz kompresor – również z 4 różnymi algorytmami, jak w kanałach wejściowych. Ciekawostką jest możliwość wyświetlania w górze korektora graficznego sygnału RTA z czerwono klipującymi diodami świadczącymi o wysokim poziomie sygnału tego pasma GEQ. Przydatne, zwłaszcza w razie konieczności zlokalizowania sprzężenia.

 

Szyna odsłuchowa monitorowa również jest dobrze przygotowana do pracy. Może pracować w trybie pojedynczego SOLO, ale również można włączyć tryb MultiSolo. Dobrze, że jest linia opóźniająca (0 – 85 ms). Sekcja Talkback ma niezależny preamp mikrofonowy ze swoim filtrem dolnozaporowym i niezależnie załączanym zasilaniem Phantom 48V. Komutacja szyny komunikacyjnej do wybranych wyjść jest prosta i odbywa się w sekcji Setup Audio w zakładce Talkback. Zarówno na panelu miksera, jak w aplikacji jest dedykowany przycisk Talk do aktywacji mikrofonu komunikacyjnego.

 

Niektórzy realizatorzy dość krytycznie wypowiadają się o procesorze efektów w serii Qu, zarzucając przede wszystkim przeciętne brzmienie procesora pogłosowego. Tutaj trzeba przyznać rację pod jednym względem – fabryczne ustawienia procesora pogłosowego są do… No właśnie – do poprawki 😛 Bo fabryczne presety pogłosów są – delikatnie to ujmując – nieciekawe. Natomiast gdy się usiądzie i poświęci 3-4 minuty na zaprogramowanie własnego efektu pogłosowego, algorytm pogłosowy w Qu potrafi bardzo pozytywnie zaskoczyć. A jest w czym kręcić! W trybie Expert mamy prawie 50 parametrów! Polecamy uwadze 🙂 A może wraz z kolejną aktualizacją znajdą się nowe fabryczne ustawienia efektów?

 

Allen&Heath Qu16 jest wyposażony w 4 bloki efektów oraz dwie systemowe wysyłki pierwszych dwóch bloków – FX1 Send i FX2 Send. Każdy z bloków – również FX1 i FX2 domyślnie skierowane na powroty systemowe – można wykorzystać jako insert na kanale wejściowym, lub przekierować do dowolnej szyny MIX lub do kanału wejściowego. W razie potrzeby, gdy artysta sobie życzy mieć pogłos w monitorze, na dowolną szynę MIX można wysłać efekty FX1 i FX2 z szyn wysyłkowych.

 AllenHeath-Qu16-iPad-FX-EQ

Bloki efektów mają dodatkowo 4-pasmowe EQ, co bez dyskusji przydaje się wielokrotnie w pracy.

 AllenHeath-Qu16-SOFTy

Mikser ma 4 grupy wyciszania (Mute Groups) oraz 4 DCA. Do dyspozycji są też 4 programowalne klawisze SOFT – można do nich przypisać choćby wspomniane grupy wyciszania, ale również nabicie tempa dla efektu Delay, przywołanie kolejnej lub poprzedniej sceny w Show, uruchomienie lub zastopowanie odtwarzania z USB, zamutowanie grupy DCA bądź pojedynczego kanału.

 

Wyjścia sumy są zdublowane, zarówno na XLR jak jack 1/4” w postaci alternatywnych wyjść. Dodatkowo mamy wyjście cyfrowe AES/EBU, które może (ale nie musi) być również wyjściem szyny MASTER. 

Allen&Heath przyzwyczaił swoich użytkowników do wprowadzania aktualizacji zasadniczo poszerzających możliwości cyfrowych mikserów. Na przykład od jednej z ostatnich wersji mamy do dyspozycji 4 różne typy kompresorów, automatyczny mikser oraz podgląd RTA i Spectogram – prezentację spektrum 🙂

 AllenHeath-Qu16-iPad-IN-Comp-Bass

Istotnym elementem każdego cyfrowego miksera – zwłaszcza klasy budżetowej – jest możliwość zdalnego sterowania, na przykład z Apple iPad. Rzadko kiedy mamy przy niskim budżecie do dyspozycji dwa osobne miksery – na front i na monitor. Zwykle do obsługi FOH i MON służy jedno urządzenie. Wówczas przydaje się iPad 🙂 Aplikacja Qu-PAD jest rozbudowana, ale intuicyjna. I stabilna. Podczas trwających 6 miesięcy testów zdarzyło się tylko jeden raz, że apka się zawiesiła i zamknęła. Trzeba było ją ponownie uruchomić.

 

Apka daje dostęp do praktycznie wszystkich funkcji miksera, a ponadto pozwala skorzystać z dodatkowych opcji jak na przykład konfiguracja i wykorzystanie 3 warstw użytkownika (Custom 1 – 3), z dowolną konfiguracją kanałów. Fajnie działa też szybkie kopiowanie ustawień wybranych parametrów kanału – wystarczy dwa razy szybko kliknąć w dany blok, na przykład w kanał, kompresor, EQ lub bramkę. Pokaże się opcja Copy/Paste/Reset – wybieramy co chcemy zrobić, na przykład Copy, aby skopiować cały channel-strip (Processing) kanału, a następnie klikamy palcem dwa razy w wybrany kanał i wybieramy funkcję Paste (wklej). Identycznie z kompresorem, bramką czy EQ. Znakomitym rozwiązaniem jest prezentacja w czasie głębokości zadziałania kompresora oraz otwierania się bramki z wizualizacją półfalową. Daje znakomity ogląd funkcji kompresji w czasie, czy na przykład kompresja nie jest zbyt głęboka. Znakomite rozwiązanie warte naśladowania.

 AllenHeath-Qu16-iPad-IN-Gate-BD

W zasadzie do apki sterującej można mieć tylko jeden zarzut – niewielkie suwaczki do wprowadzania wartości parametrów. Dla kobiecej dłoni i wąskich paluszków może i mają odpowiednią wielkość – choć i tak dotykając ekranowy suwaczek zasłania się pole wartości danego parametru, ale dla męskich paluchów… niekiedy zgroza. Najpierw trzeba trafić w pole mini-hebelka. Później wprowadzić wartość tak, żeby jednocześnie wykonać minimalny ruch i móc obserwować wprowadzaną wartość. To wymaga niezłej wprawy 😛

 

Płynnie przechodzimy do wrażeń z testów 🙂 Od kilku miesięcy testujemy mikser Allen&Heath Qu16 w przeróżnych sytuacjach nagłośnieniowych – od przedstawień teatralnych, przez konferencje, zabawy sylwestrowo-karnawałowe, wesela, wreszcie po koncerty. W każdej z tych sytuacji Allen&Heath Qu16 sprawdził się zawodowo – zwłaszcza brzmieniowo. Ale i pod względem obsługi żaden z testujących realizatorów nie napotkał na najmniejszy problem obsługowy. Mikser jest NIEZAWODNY, nie zawiesił się ani razu, nie spłatał żadnego psikusa. Jest stabilny jak skała. Jak wspomnieliśmy, aplikacja „wysypała” się raz. I w sumie nie wiadomo dlaczego… Nie był to błąd komunikacji wynikający z utraty połączenia z routerem – wówczas apka informuje o takim zdarzeniu. Podczas pracy na iPadzie mamy wyłączone wszystkie inne aplikacje, nawet funkcje działania w tle są powyłączane. Złośliwość przedmiotów martwych 😛

 AllenHeath-Qu16-zlacza-dSnake-ZOOM

Znakomitą sprawą jest integracja z mikserem funkcji USB. Złącze USB typu B umieszczone na tylnym panelu miksera służy podłączenia komputera – pozwala wykorzystać A&H Qu16 jako wielokanałowy interfejs audio w celu nagrywania koncertów lub prób, lub do wysłania z komputera do miksera śladów jako wirtualna próba. Złącze USB typu A umieszczone w górnej płycie miksera pozwala podłączyć napęd USB, zarówno do nagrywania, jak odtwarzania oraz do wczytywania aktualizacji systemu operacyjnego miksera. Istotną informacją jest, że nośnik który chcemy wykorzystywać z mikserem Allen&heath Qu16 MUSI być sformatowany w Qu16 – w przeciwnym razie mikser nie „zobaczy” w ogóle tego nośnika…

 

Nagrywanie działa bez pudła – w trybie nagrywania na komputer, czy PC czy Mac, mamy 24 kanały w zapisie. Możemy też 24 kanały wypuścić z komputera do miksera i zrobić wirtualną próbę 🙂 Bezpośrednio na nośnik USB w postaci twardego dysku lub PenDrive’a możemy nagrywać w trybie 2-kanałowym stereo lub wielośladowo 18-kanałowym.

 AllenHeath-Qu16-111-zsamek

Czego w Allen&Heath Qu16 brakuje do pełni szczęścia? Jak wspomnieliśmy wcześniej, mikser nie ma w kanałach wyjściowych filtrów górnozaporowych – jeśli mamy pasywne zestawy i końcówkę mocy do basów bez DSP, nie bardzo jest możliwość skonfigurowania wysyłki AUX / MIX dla basów. Zabrakło też możliwości wysłania szyny MIX na sumę – czyli nie ma możliwości skorzystania z dobrodziejstw kompresji równoległej. Niestety.

 AllenHeath-Qu16-LCD-in-Source-USB

Na kilka „cech charakterystycznych” trzeba jednak zwrócić uwagę. Po pierwsze, „miejsce” przypisywania źródła sygnału dla kanałów wejściowych między wejściami analogowymi, podłączonymi stageboxami na złączu DSnake i powrotami z USB – bynajmniej nie w krosownicy (Routing), w odpowiednie menu wchodzi się w trybie Processing, lewym klawiszem funkcyjnym (Fn) poniżej wyświetlacza (Source). Pierwszego dnia nieco się naszukaliśmy tej opcji 🙂 Choć w sumie miejsce wydaje się być oczywiste…

 AllenHeath-Qu16-zlacza-dSnake-lewa

Niekiedy kłopotliwe może być wykorzystanie oddzielnych wejść jack 1/4” TRS jako wejścia liniowe – jeśli mamy symetryczne wyjścia z instrumentów, można by podłączyć klawisz bezpośrednio do miksera korzystając z przewodów jack 1/4” TRS –> XLR – czy do „pyty”, czy do przedłużenia XLRem. Jednak do gniazda XLR podłączymy tylko sygnał o poziomie mikrofonowym, albo z DI-BOXa. Trzeba o tym pamiętać… Ale OK, można się przyzwyczaić.

 AllenHeath-Qu16-Sel-PAFL-Mute-Layers

Inna sprawa to w niezbyt widoczny sposób oznaczona aktywna warstwa tłumików/kanałów – to mogło by być wyraźniej oznaczone. W trakcie pracy niekiedy może umknąć to na której jesteśmy warstwie – pierwszej, drugiej. Trzeba tego pilnować.

AllenHeath-Qu16-LCD-FX-chorus2

Ponadto przydało by się kilka innych algorytmów efektowych, jak choćby efekt przesterowania, efekt leslie, flanger/phaser, może doubler… To pozwoliło by na kreowanie bogatszych brzmieniowo miksów.

Producent daje możliwość podłączenia cyfrowych stage-boxów na złączu DSnake – do dyspozycji są modele AB168, AR2412 lub AR84. Daje to ogromną wygodę, bo do miksera na FOHu podpinamy stagebox tylko skrętką Cat 5e 🙂 Ale to raczej opcja dla majętnych osób, gdyż ceny stageboxów do niskich nie należą…

 AllenHeath-Qu16-caly-reka

W przeciwieństwie do samego miksera. Allen&Heath Qu16 jako 22-kanałowy mikser jest w bardzo przystępnej cenie! Stanowi znakomity wybór dla zespołów weselnych, eventowych, firm eventowych, obsługujących konferencje, jak i dla niewielkich firm nagłośnieniowych – choć tutaj byśmy raczej sugerowali model Qu24 lub Qu32 z uwagi na większą ilość kanałów maxSPL_ECONOwejściowych oraz wyjść i szyn MIX. Niewątpliwym atutem A&H Qu16 jest świetna jakość dźwięku, kompaktowe rozmiary, niska waga i bardzo bogate wyposażenie podnoszące wartość użytkową miksera do bardzo wysokiego poziomu. Praktycznie nie ma sytuacji nagłośnieniowej, w której Qu16 by się nie sprawdził. Jest znakomity na konferencje, sympozja czy jakiekolwiek obrady i sesje – automatyczny mikser świetnie się w takich sytuacjach sprawdza 🙂 Z kolei Ducker pozwala ciągnące się plenerki gminno-sportowe przeżyć na większym luzie 3:) Na potrzeby miksu muzycznego Qu16 ma wszystko co potrzeba. Znakomicie sprawdzi się również na trasie koncertowej, choćby dzięki możliwości skorzystania z opcji odtwarzania nagranych śladów z komputera bądź bezpośredni z twardego dysku dla przeprowadzenia wirtualnej próby. Do tego wszystkiego obsługa jest naprawdę intuicyjna i bardzo „analogowa”, bo najważniejsze funkcje są dostępne z panelu za pomocą potencjometrów. Przy tym na mikserze pracuje się bardzo szubko i sprawnie. Jeśli szukacie kompaktowego cyfrowego miksera, koniecznie musicie przyjrzeć się Allen&Heath Qu16.

Możliwości

poziom_10

Brzmienie

poziom_15

Jakość wykonania

poziom_20

Opłacalność

poziom_20

Ocena ogólna

poziom_15


 

Do testów dostarczył: Konsbud Audio

 

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Reklama
Reklama
Reklama
               
Reklama
Reklama