Reklama
Reklama

L’acoustics KARA – system wyrównany liniowo średniego formatu

kara_logoSystem L’acoustics Kara powstał trochę ponad dwa lata temu jako następca leciwego już dV-DOSCa. Jak dobrze znosi próbę czasu? Czym się wyróżnia?

 

Tomek Pawłowski

 


kara_sb18

L-Acoustics Kara  to system dwudrożny, oparty na dwóch głośnikach 8-calowych i 3-calowym driverze ciśnieniowym z falowodem DOSC. Jak każdy system line-array  L-Acoustics, spełnia 5 praw teorii Wavefront Sculpture Technology (WST) na których oparty został V-DOSC.  Według danych producenta Kara pracuje w paśmie od 55 Hz do 20 kHz (-10dB) i jest w stanie wyprodukować 139 dB SPL na metr przed modułem. Kąt propagacji dźwięku w poziomie wynosi  110°, natomiast w pionie zależy od liczby użytych modułów. Dedykowanymi zestawami uzupełniającymi niskie częstotliwości są subbasy SB18, które można podwieszać razem z modułami KARA w jednym gronie w zalecanym przez producenta stosunku 1 szt. SB18 na 3 szt. KARA

System jest podobny do dV-DOCS, a konkretniej, jest jego następcą. W założeniu ma pełnić te same funkcje, tzn. być down-fillem do systemu K1 (tak jak dV-DOSC dla V-DOSCa) oraz oczywiście systemem samodzielnym. Technologicznie różni się znacznie. Jest o 8 kg lżejszy dzięki neodymowym magnesom i znacznie łatwiejszy w podwieszaniu dzięki usprawnionemu systemowi pinlocków i ram. Pasmo przenoszenia jest o 10 Hz szersze – od 65Hz dla dV, 55 Hz dla KARA. Poza tym propagacja dźwięku w poziomie jest bardziej wyrównana – dV gra na 120° ale tylko do 10 kHz, natomiast KARA na 110°, ale aż do 18 kHz. Rodzi to jeden problem, otóż system niezbyt nadaje się do wąskich pomieszczeń i „przytulenia” do ścian. Niezbyt dobre miejsce dla Kary to przestrzeń tuż pod sufitem, choć górne i dolne tzw. listki boczne są minimalne. Faktem jest, że Karę wyróżnia wyjątkowa kierunkowość.

kara_polars

Wykresy wykonane przy pomocy EASE GLLviewer dla 9 modułów wykątowanych wirtualnie jako J-array 

W konfiguracji systemu pomagają akcesoria dodatkowe proponowane przez L-Acoustics, takie jak M-JACK, regulowane podpory służące do stawiania systemu, czy DOWNK1 – rama służąca do podwieszenia systemu pod K1 jako downfill. Producent zadbał o bardzo wygodny system pinlocków, a nawet o takie szczegóły jak półka na kątomierz cyfrowy zainstalowana w ramie. Rama składa się dwóch elementów, M-BUMP i M-BAR.  Jest to nowość wprowadzona w systemie KARA. M-BAR bardzo ułatwia precyzyjne zawieszenie na jednej wyciągarce. Chodzi o to, że do standardowej ramy dokładana jest sztaba z otworami na szekle, którą można ustawić na cztery różne sposoby uzyskując w ten sposób więcej wypadkowych kątów odgięcia całego grona. Pod tą ramą możliwe jest podwieszenie do 24 sztuk modułów Kara lub 16 sztuk SB18 oraz kombinacje subbasów podwieszonych nad modułami szerokopasmowymi. Do kompletu L-Acoustics oferuje również MiniBu, czyli rama dla maksymalnie 6 sztuk Kara i 2 sztuk SB18.

kara_izo

System można podwiesić, lub postawić. Ze względu na łatwość montażu, niewielką masę czy dodatkowe rączki z tyłu obudowy, których nie było w dV-DOSC, dwóch techników bez problemu poradzi sobie z tym zadaniem. System jest napędzany i sterowany przez wzmacniacze/kontrolery LA8 wyposażone w procesory DSP. Dla KARY dedykowane są trzy fabryczne presety: KARA – system samodzielny oraz wspierany subbasami, KARA-FI – stosuje się dla front-fillu, gdzie dla pojedynczego modułu zmodyfikowana jest charakterystyka częstotliwościowa, oraz KARA-DOWNK1 – w tym presecie oprócz charakterystyki częstotliwościowej, opóźnienie jest dopasowane do systemu K1.
Jeden wzmacniacz LA8 może napędzać maksymalnie do sześciu sztuk KARA przy obciążeniu 2,7 ohm. Projektowanie i predykcja odbywa się standardowo za pomocą programu Soundvision 3D, natomiast do zdalnej obsługi i kontroli służy program LA Network Manager.

KARAi oraz SB18i to specjalne wersje instalacyjne tego systemu pozbawione „touringowego” systemu podwieszania i kątowania z dedykowaną ramą. Zestawy wyglądają dzięki temu znacznie schludniej, co cieszy instalatorów, a dodatkowo mogą zostać pomalowane na dowolny kolor z palety RAL. Na zdjęciu możecie zobaczyć instalację LCR (8xKARAi+2xSB18i oraz 4xKARAi w roli klastra centralnego) w poznańskim Teatrze Wielkim pomalowaną na gustowne bordo zbliżone do kurtyny Teatru.  Zestaw ten napędza 6 jednostek LA8.

kara_teatr3

Nagłośnienie Teatru Wielkiego w Poznaniu to druga teatralna instalacja firmy L’Acoustics w tym mieście obok systemu Kiva + Kilo w Teatrze Nowym.

Częstym argumentem za systemami „self-powered” jest brak dużych amplifikatorni. W przypadku Kary mamy do czynienia z jednym wzmacniaczem LA8 napędzającym do 6 modułów…

kara_teatr2

KARA jest systemem elastycznym. Może nie tak bardzo jak KUDO ze swoimi przesłonami K-Louver, i możliwością wertykalnego ustawiania, no ale KUDO nie zmieści się wszędzie. Dzięki udostępnionym realizatorowi w LA network manager jedenastu filtrom korekcyjnym – ośmiu IIR i trzem FIR – możliwe jest skorygowanie parametryczne systemu, zostawiając dla korektora graficznego tylko kosmetyczne dopasowanie do sali.

Z punktu widzenia ekipy obsługującej ten zestaw na szczególne brawa zasługuje bardzo przemyślany i po prostu wygodny system podwieszania, prawie nie wymagający siły fizycznej. Tylko dlaczego wartości kątów i ściąga z numeracją otworów na ramie są w formie naklejek dość szybko się niszczących w systemie za taką cenę?

kara_tyl

Realizatorzy pracujący na tym systemie chwalą natomiast skuteczność, szczegółowość dźwięku i bardzo wyrównane brzmienie tak w osi poziomej jak pionowej zestawu.

Dlaczego zatem nie widzimy tego systemu na co drugim koncercie? L’Acoustics od zawsze charakteryzował się bardzo wysokimi cenami. Łagodzi to, co prawda, polityką Sieci Wypożyczalni (Rental Network) zapoczątkowanej już przy okazji V-DOSCa, ale sam system, subbasy potrzebne jeśli chcemy nagłaśniać cokolwiek poza mową, dedykowane wzmacniacze/procesory i na dokładkę wymagane szkolenie z podstaw akustyki, obsługi systemu i programu SoundVision 3D to naprawdę spory wydatek. Ostatni podpunkt kosztorysu jest o tyle istotny, że naprawdę nie trzeba zbyt wiele, żeby L’Acoustics nie brzmiał tak, jak powinien. To precyzyjne narzędzie i wymaga dużej świadomości przy obsłudze, ale potrafi odwdzięczyć się audiofilskim (w dobrym sensie!) brzmieniem.

Więcej informacji na stronie producenta: L-Acoustics.

Dystrybutor: MBS

 

kara_enter

kara_duzo

kara_cavaliada

 

TAGI: System wyrównany liniowo L-acoustics Kara, średni system line arraylajn erejsystem liniowyriderowy, SB18, SB18i, KARAi, L’Acoustics, doskonałydobry system wyrównany liniowoL’AcousticsL Acustic, najlepszy riderowy średni system line array, L Akustik

Logowanie

Zaloguj

               
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Reklama
Reklama