System Aktywnej Akustyki na bazie urządzeń koncernu HARMAN PRO w Narodowym Instytucie Audiowizualnym w Warszawie07.02.2016 Skuteczna adaptacja akustyczna niekiedy okazuje się przekleństwem – zwłaszcza, jeśli w przegłuszonych pomieszczeniach ma zabrzmieć muzyka. Akustycznie. Okazuje się wówczas, że brak jakiegokolwiek pogłosu, wrażenia przestrzeni, uniemożliwia wręcz wykorzystanie sali do celów koncertowych. Taka sytuacja zaistniała właśnie w imponującej sali kinowej Narodowego Instytutu Audiowizualnego w Warszawie, w którym jest zainstalowany system dźwięku przestrzennego Dolby Atmos. Polscy inżynierowie z firmy ESS Audio – przedstawiciela na Polskę koncernu HARMAN PRO – postanowili rozwiązać ten problem tworząc system aktywnej akustyki z wykorzystaniem sprzętu firm BSS, Lexicon, AKG, JBL i Crown. Z jakim skutkiem? Meyer Sound Constellation to swoisty “święty graal” dla naszej branży – wszyscy o nim słyszeli, ale mało kto go słyszał. To bardzo drogi system. Ale i gwarantuje niedoścignioną dla “naśladowców” jakość. System ten bazuje jednak na istniejącej przestrzeni pogłosowej miejsca, w którym jest zainstalowany. W przypadku sali Narodowego Instytutu Audiowizualnego (w skrócie NInA) nie ma czegoś takiego jak “pogłos własny”. Ta sala praktycznie została całkowicie pozbawiona pogłosu. Pogłos trzeba więc stworzyć od początku 🙂 Technologiami cyfrowymi. A jaki jest “najlepszy” na świecie cyfrowy pogłos? W powszechnej opinii, najbardziej cenionymi pogłosami są algorytmy firmy Lexicon. I właśnie na procesorze Lexicon PCM96 Digital Surrond został oparty system aktywnej akustyki wdrożony w NInA. Kilka dni temu przekonaliśmy się “nausznie”, jak ogromny potencjał technologiczny drzemie w sprzęcie firm BSS, Lexicon, AKG, JBL i Crown. Oraz jak ogromnym potencjałem intelektualnym dysponują polscy inżynierowie 🙂 Okazuje się bowiem, że Maciej Barański i Piotr Bielec z firmy ESS Audio opracowali koncepcję, przygotowali oprogramowanie, wykonali instalację i wdrożyli system aktywnej akustyki, której sercem są dwa procesory. Pierwszy to BSS BLU-800 z kartami AEC realizującymi niezwykle zaawansowane technologicznie filtry adaptacyjne oraz algorytmy Acoustic Echo Cancellation. Drugi to Lexicon PCM96 Digital Surround zawierający wszystkie “największe” algorytmy pogłosowe Lexicona. Długo by się rozpisywać o szczegółach – najlepiej osobiście przekonać się jak działa system oraz posłuchać Macieja Barańskiego – współautora projektu, który opowiada o szczegółach zaimplementowanych rozwiązań 🙂
Dla kronikarskiej dokładności należy wspomnieć, że matryca z 8 mikrofonów została zrealizowana na kapsułach AKG CM31 z aktywnymi zawiesiami AKG HM1000. Mikrofony podłączono do najwyższej klasy niskoszumnych przedwzmacniaczy mikrofonowych BSS o wzmocnieniu +95 dB (!!!). Jako nagłośnienie służy system 32-kanałowy Dolby Atmos oparty na kinowych zestawach głośnikowych JBL napędzanych końcówkami Crown. Cały system jest organizowany i zarządzany z poziomu aplikacji HARMAN PRO HiQnet Audio Architect. Realizacja: ESS Audio
|
|