EAW ANYA – innowacyjny duży koncertowy system wyrównany liniowo na 15” przetwornikach25.03.2014
Tomasz Pawłowski
Nowy system jest bardzo nowatorski pod wieloma względami. Na specyfikacji technicznej co i rusz można się natknąć na znaczek TM obok ciekawie brzmiącej nazwy opisującej na przykład 15” przetwornik niskotonowy. System został tak zaprojektowany, aby zminimalizować czas potrzebny na jego uruchomienie. Podwieszany jest w linii prostej, bez zmiany kątów na ramie, którą podwiesza się za jeden do trzech punktów zależnie od masy. Ramy można łączyć z innymi, tak aby stworzyć system 360°. Jak w takim razie EAW ANYA radzi sobie z kierunkowością? Horyzontalnie EAW zaproponowało nominalny kąt 70° dla jednego modułu/zestawu. Dokładając obok kolejne zestawy dochodzimy do 360°.Wertykalnie, z punktu widzenia użytkownika, również bardzo łatwo. Technologia Adaptive Performance za pomocą oprogramowania Resoution 2 pozwala na dowolne kierunkowanie tzw. pokrycia audytorium dźwiękiem, podobnie do typowych już w dzisiejszych czasach kolumn z kierunkowaniem wiązki, które montowane są na przykład w świątyniach. Z punktu widzenia konstruktorów skomplikowane jest to, że w przypadku nowego systemu EAW kierunkowanie musi działać dla sygnału muzycznego ze wszystkimi tego konsekwencjami i dla poziomów ciśnienia akustycznego wymaganych na koncertach. Jak to możliwe? Każdy moduł systemu EAW ANYA zawiera dwa przetworniki 15″, sześć przetworników 5″ i czternaście (!!!) 1″ driverów ciśnieniowych w opatentowanych tubach. Moduł pracuje w paśmie od 35 Hz do 18 kHz. Każdy przetwornik ma własny kanał DSP i wzmacniacz zabudowany w module EAW ANYA. System jest również wyposażony w technologię wyrównywania charakterystyki częstotliwościowej EAW Focusing. Możemy się domyślać w jaki sposób sygnał jest przetwarzany aby otrzymać kierunkowość od 90° „na wprost” do nawet 45° prawie pionowo w dół, ale od przedstawicieli EAW nie sposób było się tego dowiedzieć… Opatentowane i już. 😛 Do dyspozycji przetworników jest ponad 10 kW końcówek mocy w jednym module, ale to, jaki SPL dany zestaw wygeneruje uwarunkowane jest od ilości modułów i wymaganej kierunkowości. Każdy moduł ANYA konstruktorzy EAW wyposażyli w imponujący komplet złącz. Obok komunikacyjnych i zasilania można skorzystać z Dante, AES/EBU i klasycznego analogowego połączenia XLR. Panele są zintegrowane, tzn. wzmacniacz, złącza i DSP w jednej obudowie i są tak zaprojektowane, aby wymiana wadliwego w warunkach „bojowych” możliwa była przy użyciu śrubokrętu i nie zajmowała więcej, jak parę minut. System robi naprawdę duże wrażenie i jest niesamowicie innowacyjny. Adaptive Performance działał na prezentacji znakomicie. A jak się na nim gra koncerty? Może kiedyś się przekonamy. Może na Przystanku Woodstock? 🙂 Oto film demo nagrany rejestratorem Roland R-26 z mikrofonami XY. Obraz z kamery SONY. Polecamy koniecznie przesłuchać fragment od 42min:22sek… Moża się przekonać, jak działa system Adaptive Performance.
Więcej informacji na stronie producenta. Dystrybutor: Music Info
|
|