Behringer X32, S16 i PowerPlay P16 – małoformatowy cyfrowy mikser live z cyfrowym stageboxem i systemem monitoringu osobistego oraz seria instalacyjna Eurocom – relacja z seminarium16.06.2012
Tomek Pawłowski, Adam Nowak, Jan Marek Pierwszy raz w krótkiej historii Portalu Nagłośnieniowego zdarzyła się sytuacja, kiedy okazało się bardzo trudno napisać tekst, który nie miałby niezamierzonego reklamowego charakteru. Wiedz, Drogi Czytelniku, że redakcja naszego portalu dopełniła wszelkich starań, aby poniższy tekst pozbawiony był elementów marketingowych. Seminarium prowadziły cztery osoby. Z firmy Behringer: Stefano Previtali – Customer Support Manager oraz Mario van Helden – Senior Product Specialist. Gospodarza seminarium, firmę SoundTrade, która jest dystrybutorem marki Behringer w Polsce reprezentowali Michał Jantar, a na koniec prezentacji Eurocom również Marcin Pytel. Pełnili oni role tłumaczy i dodawali „słowo od dystrybutora” w trakcie prezentacji. Mario rozpoczął prezentacje od przedstawienia założeń i ideologii marki Behringer. Firma od początku produkuje urządzenia z chińskich podzespołów które mają być „dla ludzi, nie dla bogaczy”. I to założenie: najniższa możliwie cena, przy takiej samej funkcjonalności jak droższe urządzenia towarzyszy firmie niezmiennie od początku. To co się natomiast zmienia, to jakość produktów. Kamieniem milowym w tej kwestii było wybudowanie Behringer City, czyli wielkiej własnej fabryki w Chinach. Dzięki temu produkty tej marki są tak samo jak innych produkowane w Państwie Środka, ale mają skuteczniejszą kontrolę jakości i lepiej zorganizowany personel. Kolejnym przełomem dla firmy było powołanie konsorcjum Music Group i wcielenie w jej szeregi tak szacownych firm jak Midas i Klark Teknik. Tomek Pawłowski Cyfrowa konsoleta mikserska live Behringer X32 nazwana została przez marketingowców firmy „Game Changer” i pod tą nazwą kryją się podstawowe cechy nowego produktu, który ma być łatwy w obsłudze i oferować możliwości dotąd nieosiągalne dla urządzeń na tej półce cenowej Wcześniej miała być ona dostępna jako wyposażenie dodatkowe do dokupienia. Taki bonus na pewno zainteresuje realizatorów rejestrujących swoje koncerty, chcących zrobić wirtualny soundcheck, czy korzystać z wtyczek RTAS/VST/AU w programie DAW. W planach są oczywiście inne karty rozszerzeń takie jak ADAT, przy czym jedną z ciekawszych zapowiedzianych przez Mario będzie karta USB 2.0 lub 3.0 za pomocą której bezpośrednio na pamięci przenośnej, czy dysku zewnętrznym możliwa będzie rejestracja 32 śladów o parametrach 24bit/48kHz. Jeśli kiedykolwiek podczas rejestracji koncertu przydarzyło Wam się zawieszenie systemu, problemy typu jitter, gubienie próbek, czy utraty synchronizacji, zapewne domyślacie się jak pozytywnie wpłynie takie rozwiązanie na spokój pracy. Będąc jeszcze przy DAW, konsoleta może służyć za sterownik tego typu programów komunikujący się za pomocą instrukcji MIDI CC, Mackie Control, czy HUI. Podstawowe funkcje kanałów takie jak enkodery i przyciski preampu, korekcji, progów zadziałania procesorów dynamiki (w konsolecie na każdym kanale mamy dostępną bramkę/ducker oraz kompresor ekspander oba z możliwością kluczowania pętli sterującej innym sygnałem), poziomów wysyłek czy panoramy/komutacji w szyny główne są na wierzchu i zajmują prawie jedną czwartą powierzchni roboczej. Jednym z założeń projektowych jest, aby dostęp do podstawowych funkcji był możliwie bezpośredni. Obszar zmotoryzowanych tłumików podzielony został na 16 wejściowych i 8 wyjściowych + master. Funkcja miksowania wysyłki na tłumikach (aux on faders) w sposób tradycyjny, jak i odwrócony (wybór toru i wysyłanie go w poszczególne auxy) oraz ukazanie korektora graficznego na tłumikach bardzo ułatwia pracę, ale jest coś co jeszcze bardziej przyspieszy operowanie mikserem Behringer X32. Jest to osobny panel zwany Assign. Trzy grupy po cztery enkodery i osiem przycisków, które można zaprogramować parametrami takimi jak nabicie delaya, długość pogłosu, czas otwarcia bramki itd. Wachlarz opcji przyspieszających pracę dopełnia 8 grup DCA i 6 grup wyciszania. Mózgiem tej konsolety są dwa procesory DSP, jeden odpowiedzialny za system, natomiast drugi za obróbkę samych algorytmów wirtualnych efektów. System operacyjny jest autorski i nie bazuje na jądrze typu Windows XPe, czy Linux. W wirtualnym racku mamy dostęp do 8 stereofonicznych efektów typu pogłos, delay, lub symulacje urządzeń takich jak symulacja wzmacniacza gitarowego. Algorytmy napisał po części Klark Teknik, a część jest autorskich algorytmów Behringera. Niektóre wizualne przedstawienia procesorów mocno przypominają klasyczne urządzenia. Do zarządzania parametrami miksera przeznaczony został kolorowy 7″ ekran o wysokiej rozdzielczości, który nie jest dotykowy. Projektanci nie poszli na kompromis i postawili na czytelność w świetle słonecznym dodając do ekranu rząd przełączników i gałek którymi wcale nie wolniej można poruszać się po menu. Jeśli to dla kogoś zbyt mało, możliwe jest podłączenie do konsolety komputera Win lub Mac i zarządzanie funkcjami czy podgląd panelu z miernikami wysterowania sygnału w czasie rzeczywistym. Aplikacje typu online/offline na obie platformy oraz aplikacje zdalnego sterowania na iPhone/iPad mają być dostępne od chwili wprowadzenia X32 do sprzedaży. Mario zapowiedział również aplikację na platformę Android, przy czym podejście Behringera do tego tematu jest dość nietuzinkowe. Otóż, jak zapewne wiecie, w przypadku Apple’a mamy iOS na iPhone i iPad, natomiast wersji, odmian, modyfikacji i urządzeń różnych producentów na których pracuje Android chyba nie umiem policzyć, co bardzo utrudnia pisanie aplikacji na tę platformę. Behringer postanowił więc udostępnić kod źródłowy tak aby developerzy-zapaleńcy mogli napisać soft i udostępniać za darmo lub za drobną opłatą na Google Play. W cyfrowej konsolecie live Behringer X32 zaimplementowano technologię firmy Klark Teknik SuperMac (AES50) dzięki której możliwe jest podpięcie do miksera cyfrowych stageboxów S16 za pomocą skrętki ekranowanej. Same moduły S16 dzięki złączom ADAT mogą przyjąć funkcję splittera np. do rejestratora na scenie. Podczas prezentacji mogliśmy obejrzeć znany już system monitoringu osobistego PowerPlay P16, oczywiście znakomicie współpracujący z mikserem Behringer X32 – to może być rewelacja. Biorąc pod uwagę elastyczność konfiguracji i stosunkowo niską cenę – absolutnie najniższą na rynku – Behringer X32 w połączeniu z systemami monitoringu osobistego PowerPlay P16 może okazać się interesującą propozycją dla zespołów na trasę koncertową.
Adam Nowak Część instalacyjnej linii Behringera- Eurcom, która została zaprezentowana podczas seminarium składała się w główniej mierze z modułów głośnikowych oraz końcówek mocy w wielu konfiguracjach. Kolumny wykonane ze sklejki bałtyckiej przykuwały naszą uwagę przez prostotę i elegancję wykonania. Założeniem firmy Behringer jest jak najmniejsza inwazyjność wizualna, w związku z tym zostały zaprezentowane dwa kolory omawianych paczek- czarny oraz biały. Można zauważyć ogromne starania koncernu, ponieważ do białych kolumn są dodawane rękawiczki ochronne, aby pracownik przy montażu nie ubrudził mocowanego elementu. Na stanowiskach zaprezentowana została seria montażowa CL w kilku wersjach różniących się wielkością głośników. Wszystkie modele 2 lub 3-drożne posiadają pasywne zwrotnice. Jako koleje elementy zostały pokazane końcówki mocy w kilku konfiguracjach (sam wzmacniacz, wzmacniacz z mikserem oraz sam mikser). Wygląd wszystkich jest bardzo zbliżony do siebie- przedni, zamykany panel powoduje, że patrząc na urządzenie ciężko jest rozpoznać, z którym aktualnie mamy do czynienia. Całość jednak została wykonana bardzo schludnie, tak by nie rzucać się mocno w oczy. Czarna, błyszcząca powierzchnia zostaje zauważona dzięki żółtemu podświetleniu gałki, które zmienia się w czerwień, gdy pojawia się przester na źródle. Wszystkie urządzenia są energooszczędne i pracują w klasie D i korzystają z zasilaczy SMPS. Obudowy różni zasadniczy podział na niewielkie desktopowe i standardowe 19” umożliwiające instalację w rackach, lub szafach technicznych. Podstawową ideą linii produktów Eurocom jest prostota użytkowania. W przypadku instalowania któregokolwiek z urządzeń pełen dostęp posiada monter. Wszystkie złącza umiejscowione zostały na tylnym panelu, natomiast od frontu znajdziemy tylko pokrętła odnoszące się do głośności źródeł oraz ewentualnie dwupunktowy korektor (bas-treble). Bo czy kasjerka, lub fryzjer potrzebuje więcej? Ważnym atutem wzmacniaczy jest wielka funkcjonalność, ponieważ dzięki technologii DualDrive możemy jednocześnie napędzać instalację 70/100V oraz 4 Ohm. Specjalnym pokrętłem ustalamy balans pomiędzy wyjściami, tak aby np. na sali tanecznej instalacja 4Ohm była głośniejsza od 100V zainstalowanej przy barze. Dzięki dużej gamie produktów mamy pewność, że znajdziemy dokładnie takie urządzenie jakie jest nam potrzebne. Oferta obejmuje wzmacniacze z mikserkami zawierające od 3 do 8 wejść mikrofonowych, liniowych oraz mikrofonowo- liniowych w różnych konfiguracjach. Jedynie w modelu SN2108 wejścia mikrofonowe obsługują gniazda TRS, w każdym innym znajdują się XLR combo oraz euroblocki. Dzięki możliwości kaskadowego łączenia urządzeń jesteśmy w stanie zapewnić sobie jeszcze więcej wejść/wyjść jeśli wybrane przez nas urządzenie będzie już niewystarczające. Również w SN2108 pierwsze wejście mikrofonowe zafiksowane jest najwyższym priorytetem, w każdym innym modelu można wybrać wejście z priorytetem. Routing sygnału odbywa się za pomocą przełączników dip-switch, które w odpowiednim ustawieniu przydzielają określone wejścia do zdefiniowanych wyjść. Znajdziemy także serię mikro-przełaczników określających mute grupę, w której możemy określić zakres tego mutowania. Wejścia mikrofonowe posiadają włącznik phantom (+48V), dodatkowo w seriach MA4000 oraz MA6000 diodę LED wskazującą sygnał oraz clip kanału. Prezentowana oferta to dopiero początek. Gama Eurocom oprócz głośników instalacyjnych, systemów rozproszonych, wzmacniaczy, hybryd wzmacniacz+mikser i procesorów instalacyjnych zostanie rozszerzona o kontrolery strefowe, mikrofony zleceniowe i konferencyjne urządzenia służące do sterowania zdalnego a nawet systemy line array. Te ostatnie po niedawnym przyłączeniu do Music Group firmy Turbsound zapowiadają się nader ciekawie. Seminarium dotyczące nowych produktów firmy Behringer w Sękocinie należy do najdłuższych na jakich mieliśmy okazję być. To dowodzi przebogatej oferty Eurocom, a sama konsoleta cyfrowa Behringer X32 została omówiona przez Mario van Heldena z najdrobniejszymi szczegółami. Razem z Michałem Jantarem cierpliwie odpowiadali na każde pytanie z Sali tak podczas prezentacji, jak i przy kawie w trakcie przerw. Czy seria Eurocom przyjmie się na polskim rynku instalacji stałych? Są duże szanse. A czy konsoleta Behringer X32, której pierwsze dostawy zapowiedziane są na początek sierpnia, znajdzie swoje miejsce w klubach muzycznych, domach kultury, czy nawet riderach? Czas pokaże. Zapowiada się, że Behringer X32 to dobrej klasy, pełnowartościowa cyfrowa konsoleta stricte lajfowa. Czekamy z zainteresowaniem na rozwój wydarzeń. Więcej informacji na stronie firmy Behringer Dystrybutor: SoundTrade
TAGI: małoformatowy cyfrowy mikser live Behringer X32 S16 i PowerPlay P16 – małoformatowy cyfrowy mikser live z cyfrowym stageboxem i systemem monitoringu osobistego, seria instalacyjna Eurocom, tani cyfrowy stół live 32-kanałowy Behringer X32, tani sprzęt instalacyjny o dużych możliwościach, procesory strefowe i końcówki mocy o elastycznej konfiguracji, mały 32-kanałowy cyfrowy mikser live Behringer X32, tani cyfrowy mikser live na monitory, tania konsoleta cyfrowa live z dobrej klasy preampami mikrofonowymi, najtańszy cyfrowy mikser live z cyfrową pytą, łatwa w obsłudze mała cyfrowa konsoleta live do klubu i do domu kultury
|
|