FBT Mitus line array 206 LA, Mitus 212 SFA, Mitus 118 SA i Mitus 121 są – kompaktowy lekki aktywny system wyrównany liniowo – prezentacje w Poznaniu i Zamościu28.07.2011 ![]() W czerwcu i lipcu tego roku odbyło się kilka prezentacji systemu line array Mitus włoskiej firmy FBT. Prezentacje o tyleż ciekawe, że bohaterem był nowoczesny aktywny system o niewielkich gabarytach i relatywnie dużej mocy. I niezwykle atrakcyjnej cenie!
FBT nie jest jeszcze powszechnie sprzętem riderowym, choć w riderach zespołów polskich i włoskich można już spotkać informację, że FBT Mitus to jeden z preferowanych systemów koncertowych. O profesjonalnych zastosowaniach małego systemu wyrównanego liniowo FBT może świadczyć choćby udostępnienie presetów ustawień do profesjonalnego oprogramowania do predykcji – EASE Focus 2. A to umożliwia profesjonalne projektowanie nie tylko mobilnych systemów koncertowych, ale również – a może przede wszystkim – stałych systemów instalacyjnych, ukierunkowanych na wysokiej klasy brzmienie. Bo FBT Mitus ma wszelkie dane ku temu, żeby zawalczyć o profesjonalny rynek tak systemów koncertowych, jak teatralnych, filharmonicznych, czy aren sportowych i sal koncertowych. Jedną z podstawowych zalet systemu FBT Mitus jest kompaktowy szerokopasmowy moduł Mitus 206 LA. Ten niewielki i lekki – bo ważący zaledwie 14 kg (!) moduł jest wyposażony w 2 przetworniki o średnicy 6,5” z cewkami 1,7” oraz driver 1,4” z cewką 2,5”. To nie są jakieś-tam przetworniki. Są to OEMowe przetworniki marki B&C produkowane specjalnie dla FBT o autorskiej konstrukcji. Odpowiednio ukształtowany falowód sprawia, że moduł Mitus 206 LA realnie pokrywa z poziomie kąt nieco ponad 100 stopni! Przy spadku 3 dB nawet 110 stopni. Ten fakt predestynuje zastosowania związane z instalacjami stałymi w teatrach, salach koncertowych i dużych klubach. W pionie moduł Mitus 206 LA promieniuje kątem 10 stopni. Efektywne pasmo przenoszenia mieści się w zakresie 68 Hz – 20 kHz. We wnętrzu kompaktowej obudowy znalazły się dwie końcówki mocy pracujące w klasie D, zasilane nowoczesnymi zasilaczami impulsowymi o mocach 600 W RMS – dla dolnego pasma oraz 300 W RMS – dla górnego pasma. Jak widać, aktywny moduł szerokopasmowy z końcówkami o mocy 900 W RMS i ważący nieco ponad 14 kg to naprawdę znakomity wynik. Obudowy modułów 206 LA są wykonane z twardego i sztywnego kompozytowego tworzywa sztucznego z wewnętrznymi żebrowanymi wzmocnieniami. Przedni metalowy grill ma podklejoną od wewnątrz gęstą gąbkę techniczną chroniącą przetworniki przed złymi warunkami atmosferycznymi. To co wyróżnia FBT Mitus’a w swojej klasie to wyposażenie w pokładowy DSP z nastawami przygotowanymi do pracy w różnych konfiguracjach. Projektanci systemu FBT Mitus postawili na uniwersalność systemu wyposażając paczki w 8 presetów różnych nastaw EQ zoptymalizowanych dla różnych konfiguracji. Przede wszystkim mamy nastawy do stosowania w zależności od tego, czy mamy grać w pomieszczeniach otwrtych, czy zamkniętych. Programy dedykowane do grania w pomieszczeniach zamkniętych zostały tak skonstruowane, by minimalizować skutki odbić i pogłosów, natomiast te dedykowane do pracy w plenerze mają więcej górki. Ale też mamy presety do dużych i małych konfiguracji. Wiadomo, że nie wszystkie „job’y” gra się dużymi systemami. Czasami są imprezy, na których nagłośnienie 2 x 10 kW na stronę to zwykła przesada, a stosowanie systemu wyrównanego liniowo w klasycznym zastosowaniu mija się z celem. Czasami na mniejsze sztuki w klubach, mniejsze sceny promocyjne w marketach czy prezentacje wystarczy zastosować dwa moduły szerokopasmowe + subbas na stronę. Producent umożliwił więc wykorzystanie takiej konfiguracji, nazwanej w naszym kraju pieszczotliwie E.T. (w nawiązaniu do istoty z filmy Stevena Spielberga „E.T.”). Bo też wygląd dwóch modułów zamontowanych na specjalnej ramie, na statywie wkręconym w górną powierzchnię modułu subbasowego przypomina przesympatycznego E.T. 🙂 Tego typu konfiguracja – 2 x 206 LA + 121 SA na stronę – sprawdza się znakomicie w mniejszych sytuacjach. Również dla większych konfiguracji, gdzie mamy zawieszonych 6 i więcej modułów, mamy odpowiednie nastawy EQ – w zależności od kątów podwieszenia każdego z modułów wybieramy odpowiedni program. Moduły mają dość wygodny, zintegrowany system zawieszania – z przodu montowane są na poziomych zawiasach, a z tyłu na łączniku kątowym można ustawić w skoku co 2 stopnie od 0 stopni do 10 stopni. Najciekawsze jest, że na upartego dysponując podnoszonym statywem system można podwiesić w jedną osobę! Najwięcej problemu przysparza zamontowanie do ramy (dość ciężkiej…) modułu basowego 212 FSA. Później idzie bez większych problemów dzięki lekkości modułów szerokopasmowych i wygodnemu systemowi podwieszania. Również system kątowania jest wygodny. Moduły Mitus 206LA można kątować co 2 stopnie, od 0° do 10°. Podobnie subbas do podwieszania Mitus 212FSA. Odbyły się w sumie 3 prezentacje w ciągu kilku tygodni – dwie z Poznaniu oraz jedna w Zamościu. Za każdym razem w różnych typach przestrzeni. Pierwsza prezentacja miała miejsce w połowie czerwca w poznańskim klubie Eskulap. Pierwotnie prezentacja miała odbyć się w plenerze na terenach zabytkowej Starej Rzeźni w Poznaniu, jednak ze względów organizacyjnych trzeba było dzień przed prezentacją przenosić imprezę na nowe miejsce, właśnie do klubu Eskulap. Nad sporą sceną zawisły grona składające się z jednego subbasu 212FSA i 6 modułów 206LA na stronę. Do tego przed sceną znalazło się 6 subbasów 118SA. Konfiguracja podwieszenia i kątów została przygotowana przez Tomka Pawłowskiego w programie EASE Focus 2. Na scenie zagrała znana poznańska kapela bluesowa Margines, która była „kręcona” przez Tomka Pawłowskiego na konsolecie Soundcraft Si COMPACT 24. Zestrojony system zagrał w niezbyt przyjemnej akustycznie sali (wymiary widowni 40 x 30 metrów) wyśmienicie. Selektywnie, mimo nieznacznej kotłowaniny wynikającej z pustej sali – na prezentację przyszło kilkanaście osób – dźwięk pokrywał szeroko i równomiernie powierzchnię widowni. Nie było problemu, żeby na materiale koncertowym – nie zmasterowanym – uzyskać 110 dBA sygnału średniego (ważony A, czas uśredniania 1 sekunda). W szczycie system generował 125 dB. Już podczas pierwszej prezentacji ujawniła się charakterystyczna dla FBT cecha brzmieniowa, a mianowicie spory zapas mocy przetworników wysokotonowych w zestawach. Producent wyposażył modułu Mitus 206LA w regulację mocy końcówki wysokotonowej umożliwiający operowanie w zakresie od -5 dB do +5 dB w skokach co 1 dB. W pomieszczeniach zamkniętych, gdzie występuje sporo powierzchni szklanych można nieco zmniejszyć głośność końcówek wysokotonowych, natomiast podczas pracy w plenerze, zwłaszcza w górnych modułach operujących na większe odległości, można zwiększyć głośność końcówek wysokotonowych. Warto zwrócić więc uwagę na spory zapas mocy w modułach szerokopasmowych… Pokrycie widowni na szerokość nie stanowiło żadnego problemu dla systemu. Mniej wymagającą próbą dla systemu FBT Mitus była druga prezentacja, która odbyła się w przestrzeni półotwartej Pasażu Kultury na poznańskim Starym Rynku. Ta prezentacja zgromadziła już większą liczbę zainteresowanych. Podobnie jak za pierwszym razem, system znakomicie przygotował i skonfigurował Tomasz Pawłowski na stałe związany z naszą redakcją oraz współpracujący z jedną z największych poznańskich firm nagłośnieniowych Sound & Lights Service. Grono zostało podwieszone w identycznej konfiguracji (1 × 212FSA + 6 × 206LA), natomiast subbasy 118SA zostały ustawione w kardioidzie, po 3 na stronę – naturalnie wybrane zostały odpowiednie presety konfiguracji pokładowych DSP subbasów 🙂 W trakcie strojenia subbasy zostały również opóźnione za pomocą wbudowanej, realizowanej przez pokładowy DSP, cyfrowej linii opóźniającej. Wśród gości prym wiódł bardzo opiniotwórczy w poznańskim środowisku firm nagłośnieniowych Andrzej Modrzejewski. Najpierw na scenie pojawił się bardzo dynamiczny zespół „Prosto z Chile”, który zagrał kilka utworów, by można było potestować prezentowany system w realnych warunkach koncertowych. Do dyspozycji uczestników prezentacji oddano cyfrową konsoletę Soundcraft Si COMPACT 24. Kapela grała na tyle fajnie, a dźwięk brzmiał na tyle atrakcyjnie, że zebrała się spora liczba słuchaczy :-). O dziwo, mimo zastosowania subbasów w układzie kardioidalnym, przy zastosowaniu w sumie 6 subbasów wrażeniowo system był absolutnie spójny barwowo! Na pewno pewne znaczenie miał fakt, że scena Pasażu Kultury jest w przestrzeni półotwartej, niemniej warto podkreślić efektywność i dużą muzyczność subbasów Mitus 118SA – to nie są jedynie dyskotekowe subbasy! Bas generowany przez te zestawy o mocy 1200 W jest zarówno niski, jak punktowy. Jak na 18” przetworniki dźwięk jest zaskakująco zwarty, nie rozwleczony. A jednocześnie daje absolutnie podstawę brzmieniową i subfoniczny sound. Po koncercie system był testowany za pomocą różnych mikrofonów (Shure SM58, Beta 58, Blue Microphones enCORE 200, AKG WMS 470 z nadajnikiem do ręki, MiPRO MM89) i głosu lektorskiego, śpiewu, a następnie koncertowych sesji wielośladowych oraz różnych nagrań. Również podczas tej prezentacji FBT Mitus w analogicznej konfiguracji jak poprzednio bez problemu pozwalał generować poziom SPL 110 dBA, a w szczycie 125 dB. Przy osiąganiu poziomu SPL 112 dBA stawały się słyszalne zniekształcenia wynikające z załączania się limiterów. Niemniej i tak poziom 110 dBA to nielekka przesada…
Ostatnia prezentacja odbyła się w przepięknym Zamościu, siedzibie dystrybutora FBT na Polskę, firmy FX Music. Trzeba przyznać, że w jaskini lwa szczególnie obrodziło uczestnikami. Zwłaszcza, że dystrybutor FBT zapewnił – zgodnie z tradycyjną wschodnią gościnnością – poczęstunek w postaci grilla i… beczki piwa 🙂 Prezentacja odbyła się w pełnym plenerze, na stadionie. Systemy podwieszono na statywach do systemów line array, ustawiono kilkanaście podestów pełniących funkcję sceny, a na scenie zagościł znany lokalny skład blues-rockowy Mitchel&Mitchel. Do kontroli nad systemem oddano analogową konsoletę A&H GL2400, w zasadzie bez żadnych peryferiów (na wcześniejszych prezentacjach była udostępniona kompletnie wyposażona w EQ BSS, dynamikę BSS, 4 multiprocesory Lexicona cyfrowa konsoleta Soundcraft Si COMPATC 24). Nawet na tak skromnym sprzęcie system zagadał znakomicie. Pierwszą próbą było ustawienie małego systemu FBT Mitus w konfiguracji E.T 🙂 Czyli dwa moduły szerokopasmowe 206LA na sztycy wkręconej w subbas 118SA na stronę. Zaskakujące, ale nawet w plenerze taki zestaw na odległość 30 metrów dawał absolutnie radę efektywnie nagłośnić całą przestrzeń przed sceną! Może nieco basu brakowało… Trzeba było widzieć zaskoczone miny, a nawet osłupienie niektórych uczestników prezentacji 😀 W koncertowej konfiguracji opracowanej za pomocą aplikacji EASE Focus 2, z zawieszonymi gronami line array składającymi się z jednego modułu 212FSA i sześciu 206LA na stronę, autor konfiguracji – Bartłomiej Kowalski, manager odpowiedzialny w firmie FX Music za markę FBT – ustawił po 3 subbasy Mitus 118SA w układzie kardioidalnym (2+1). Zostały one ustawione pod zawieszonymi na statywach gronami. By wzmocnić bas w otwartym plenerze dodatkowo centralnie zostały ustawione dodatkowo dwa subbasy 121SA z 21” przetwornikiem. To zagwarantowało równowagę tonalną. Trzeba przyznać, że tego typu prezentacje systemów wyrównanych liniowo są świetną formą promocji w środowisku branżowym. Tego typu systemów nie kupuje się „w ciemno”. W końcu testowa konfiguracja to koszt około 100,000 zł netto. Każdy profesjonalnie podchodzący do tematu systemów line array dystrybutor powinien dysponować przynajmniej jedną konfiguracją testową. Bo tylko przetestowanie dobrze skonfigurowanego i skalibrowanego systemu grającego w realnej sytuacji koncertowej daje pełen obraz możliwości systemu. Prezentacje FBT Mitus zarówno w Poznaniu, jak w Zamościu pokazały, że jest to świetnie brzmiący system wyrównany liniowo, do tego dysponujący sporym zapasem mocy i szerokimi możliwościami konfiguracji i kalibracji. Warto podkreślić, że dzięki udostępnieniu nastaw systemu line array FBT Mitus dla profesjonalnego programu do predykcji EASE Focus 2 oraz faktowi, że moduły 206LA dysponują bardzo szerokim efektywnym kątem pokrycia dźwiękiem przekraczającym 100°, można z powodzeniem elementy tego systemu wykorzystywać nie tylko w konfiguracjach koncertowych, ale w skomplikowanych technicznie instalacjach stałych: w filharmoniach, salach koncertowych, teatrach czy dyskotekach i klubach tanecznych. Za FBT Mitus przemawia niezwykle korzystna cena, fakt że moduły są wyposażone w końcówki mocy, wyposażenie w zintegrowane układy DSP oraz naprawdę wysokiej klasy brzmienie i efektywność. FBT Mitus wydaje się być najlepszym wyborem dla niewielkiej firmy nagłośnieniowej z ambicjami rozwoju, albo dla nowo powstającej firmy 🙂 Za relatywnie niewielkie pieniądze system oferuje naprawdę znakomity dźwięk i szerokie możliwości konfiguracyjne. Aktualnie na rynku nie ma równie dobrego, konkurencyjnego cenowo systemu line array, charakteryzującego się tak dużą mocą i zarazem niską wagą – moduł 206LA z dwoma przetwornikami 6,5” waży zaledwie 14 kg! Pełne grono z powodzeniem i bez większych problemów można zawiesić na standardowym statywie do systemów line array. O jakości brzmienia można się było przekonać w trakcie prezentacji, które dystrybutor z pewnością będzie powtarzać w różnych częściach kraju. Zdecydowanie warto się na taką prezentację wybrać. Warto też wspomnieć, że system FBT Mitus jest na bieżąco i chętnie wymieniany w riderach włoskich zespołów – we Włoszech FBT Mitus to bardzo doceniony i popularny system wyrównany liniowo. Od jakiegoś czasu FBT Mitus znalazł się również w riderach niektórych polskich zespołów. FBT Mitus jest też interesującą propozycją dla każdej firmy nagłośnieniowej szukającej drugiego systemu wyrównanego liniowo, na mniejsze imprezy. Wiadomo, że nigdy FBT nie sięgnie poziomu popularności w riderach systemów L’Acoustics, Meyer Sound czy JBL Pro. Ale też cena jest kilkukrotnie niższa! A przecież nie zawsze gramy imprezy wymagające riderowego sprzętu… Niekiedy wręcz nie wypada dawać za niskie stawki riderowego systemu 🙁 To rozpuszczanie klientów i psucie runku… W sytuacjach niskobudżetowych imprez, FBT Mitus wydaje się być doskonałym zastępstwem dla topowych systemów wyrównanych liniowo. Włoska szkoła nagłośnieniowa rośnie w siłę. Liczy się już nie tylko w kategorii „plastików” i przenośnego nagłośnienia dla zespołów, ale coraz mocniej napiera na profesjonalny rynek systemów nagłośnieniowych line array. Warto zaznaczyć, że siłą FBT jest nie tylko fakt produkcji w Europie a nie w Chinach, ale przede wszystkim logiczny sposób zaprojektowania i zastosowanie zdobyczy technologicznych oddziału RMI firmy. Jakość brzmienia systemu wyrównanego liniowo FBT Mitus to wypadkowa wiedzy konstruktorów, umiejętności konstrukcyjnych i wysokiego poziomu wykonania. Zachęcamy do udziału w następnych prezentacjach tego systemu, by przekonać się o tym na własne uszy. Ten system brzmieniowo broni się sam. Organizator prezentacji: FX Music TAGI: FBT Mitus 206LA, Mitus 118SA subbas, Mitus 212FSA subbas, Mitus 121SA subbas, mały aktywny system line array, tani system wyrównany liniowo, mała lekka liniówka do firmy nagłośnieniowej, lekki aktywny line-array, tani instalacyjny system wyrównany liniowo do domu kultury i teatru, jaki wybrać system wyrównany liniowo do małej firmy nagłośnieniowej?, jaki polecacie system line array dla nowej firmy nagłośnieniowej?, co wybrać jako drugi system liniowy w firmie?, czy system aktywny wyrównany liniowo jest lepszy od pasywnego?, jaki jest najtańszy dobry system wyrównany liniowo?
|
|