Reklama
Reklama

FBT Mitus line array 206 LA, Mitus 212 SFA, Mitus 118 SA i Mitus 121 są – kompaktowy lekki aktywny system wyrównany liniowo – prezentacje w Poznaniu i Zamościu

FBT-Mitus-insert

W czerwcu i lipcu tego roku odbyło się kilka prezentacji systemu line array Mitus włoskiej firmy FBT. Prezentacje o tyleż ciekawe, że bohaterem był nowoczesny aktywny system o niewielkich gabarytach i relatywnie dużej mocy. I niezwykle atrakcyjnej cenie!

FBT-Mitus-Zamosc-scena-przod

FBT nie jest jeszcze powszechnie sprzętem riderowym, choć w riderach zespołów polskich i włoskich można już spotkać informację, że FBT Mitus to jeden z preferowanych systemów koncertowych. O profesjonalnych zastosowaniach małego systemu wyrównanego liniowo FBT może świadczyć choćby udostępnienie presetów ustawień do profesjonalnego oprogramowania do predykcji – EASE Focus 2. A to umożliwia profesjonalne projektowanie nie tylko mobilnych systemów koncertowych, ale również – a może przede wszystkim – stałych systemów instalacyjnych, ukierunkowanych na wysokiej klasy brzmienie. Bo FBT Mitus ma wszelkie dane ku temu, żeby zawalczyć o profesjonalny rynek tak systemów koncertowych, jak teatralnych, filharmonicznych, czy aren sportowych i sal koncertowych.

 FBT-Mitus-Poznan-1-grono-bok

Jedną z podstawowych zalet systemu FBT Mitus jest kompaktowy szerokopasmowy moduł Mitus 206 LA. Ten niewielki i lekki – bo ważący zaledwie 14 kg (!) moduł jest wyposażony w 2 przetworniki o średnicy 6,5” z cewkami 1,7” oraz driver 1,4” z cewką 2,5”. To nie są jakieś-tam przetworniki. Są to OEMowe przetworniki marki B&C produkowane specjalnie dla FBT o autorskiej konstrukcji. Odpowiednio ukształtowany falowód sprawia, że moduł Mitus 206 LA realnie pokrywa z poziomie kąt nieco ponad 100 stopni! Przy spadku 3 dB nawet 110 stopni. Ten fakt predestynuje zastosowania związane z instalacjami stałymi w teatrach, salach koncertowych i dużych klubach. W pionie moduł Mitus 206 LA promieniuje kątem 10 stopni. Efektywne pasmo przenoszenia mieści się w zakresie 68 Hz – 20 kHz. 

FBT-Mitus-206LA-open

We wnętrzu kompaktowej obudowy znalazły się dwie końcówki mocy pracujące w klasie D, zasilane nowoczesnymi zasilaczami impulsowymi o mocach 600 W RMS – dla dolnego pasma oraz 300 W RMS – dla górnego pasma. Jak widać, aktywny moduł szerokopasmowy z końcówkami o mocy 900 W RMS i ważący nieco ponad 14 kg to naprawdę znakomity wynik.

Obudowy modułów 206 LA są wykonane z twardego i sztywnego kompozytowego tworzywa sztucznego z wewnętrznymi żebrowanymi wzmocnieniami. Przedni metalowy grill ma podklejoną od wewnątrz gęstą gąbkę techniczną chroniącą przetworniki przed złymi warunkami atmosferycznymi.

 FBT-Mitus-206LA-DSP2

To co wyróżnia FBT Mitus’a w swojej klasie to wyposażenie w pokładowy DSP z nastawami przygotowanymi do pracy w różnych konfiguracjach. Projektanci systemu FBT Mitus postawili na uniwersalność systemu wyposażając paczki w 8 presetów różnych nastaw EQ zoptymalizowanych dla różnych konfiguracji. Przede wszystkim mamy nastawy do stosowania w zależności od tego, czy mamy grać w pomieszczeniach otwrtych, czy zamkniętych. Programy dedykowane do grania w pomieszczeniach zamkniętych zostały tak skonstruowane, by minimalizować skutki odbić i pogłosów, natomiast te dedykowane do pracy w plenerze mają więcej górki. Ale też mamy presety do dużych i małych konfiguracji. Wiadomo, że nie wszystkie „job’y” gra się dużymi systemami. Czasami są imprezy, na których nagłośnienie 2 x 10 kW na stronę to zwykła przesada, a stosowanie systemu wyrównanego liniowo w klasycznym zastosowaniu mija się z celem. Czasami na mniejsze sztuki w klubach, mniejsze sceny promocyjne w marketach czy prezentacje wystarczy zastosować dwa moduły szerokopasmowe + subbas na stronę. Producent umożliwił więc wykorzystanie takiej konfiguracji, nazwanej w naszym kraju pieszczotliwie E.T. (w nawiązaniu do istoty z filmy Stevena Spielberga „E.T.”). Bo też wygląd dwóch modułów zamontowanych na specjalnej ramie, na statywie wkręconym w górną powierzchnię modułu subbasowego przypomina przesympatycznego E.T. 🙂 Tego typu konfiguracja – 2 x 206 LA + 121 SA na stronę – sprawdza się znakomicie w mniejszych sytuacjach. Również dla większych konfiguracji, gdzie mamy zawieszonych 6 i więcej modułów, mamy odpowiednie nastawy EQ – w zależności od kątów podwieszenia każdego z modułów wybieramy odpowiedni program.

 FBT-Mitus-206LA-systemmontazu

Moduły mają dość wygodny, zintegrowany system zawieszania – z przodu montowane są na poziomych zawiasach, a z tyłu na łączniku kątowym można ustawić w skoku co 2 stopnie od 0 stopni do 10 stopni. Najciekawsze jest, że na upartego dysponując podnoszonym statywem system można podwiesić w jedną osobę! Najwięcej problemu przysparza zamontowanie do ramy (dość ciężkiej…) modułu basowego 212 FSA. Później idzie bez większych problemów dzięki lekkości modułów szerokopasmowych i wygodnemu systemowi podwieszania. Również system kątowania jest wygodny. Moduły Mitus 206LA można kątować co 2 stopnie, od 0° do 10°. Podobnie subbas do podwieszania Mitus 212FSA.

 FBT-Mitus-Poznan-2-212FSA-206LA-montowanie

Odbyły się w sumie 3 prezentacje w ciągu kilku tygodni – dwie z Poznaniu oraz jedna w Zamościu. Za każdym razem w różnych typach przestrzeni. Pierwsza prezentacja miała miejsce w połowie czerwca w poznańskim klubie Eskulap. Pierwotnie prezentacja miała odbyć się w plenerze na terenach zabytkowej Starej Rzeźni w Poznaniu, jednak ze względów organizacyjnych trzeba było dzień przed prezentacją przenosić imprezę na nowe miejsce, właśnie do klubu Eskulap.

FBT-Mitus-Poznan-1-sluchaczeMix

Nad sporą sceną zawisły grona składające się z jednego subbasu 212FSA i 6 modułów 206LA na stronę. Do tego przed sceną znalazło się 6 subbasów 118SA. Konfiguracja podwieszenia i kątów została przygotowana przez Tomka Pawłowskiego w programie EASE Focus 2. Na scenie zagrała znana poznańska kapela bluesowa Margines, która była „kręcona” przez Tomka Pawłowskiego na konsolecie Soundcraft Si COMPACT 24. Zestrojony system zagrał w niezbyt przyjemnej akustycznie sali (wymiary widowni 40 x 30 metrów) wyśmienicie. Selektywnie, mimo nieznacznej kotłowaniny wynikającej z pustej sali – na prezentację przyszło kilkanaście osób – dźwięk pokrywał szeroko i równomiernie powierzchnię widowni. Nie było problemu, żeby na materiale koncertowym – nie zmasterowanym – uzyskać 110 dBA sygnału średniego (ważony A, czas uśredniania 1 sekunda). W szczycie system generował 125 dB. Już podczas pierwszej prezentacji ujawniła się charakterystyczna dla FBT cecha brzmieniowa, a mianowicie spory zapas mocy przetworników wysokotonowych w zestawach. Producent wyposażył modułu Mitus 206LA w regulację mocy końcówki wysokotonowej umożliwiający operowanie w zakresie od -5 dB do +5 dB w skokach co 1 dB. W pomieszczeniach zamkniętych, gdzie występuje sporo powierzchni szklanych można nieco zmniejszyć głośność końcówek wysokotonowych, natomiast podczas pracy w plenerze, zwłaszcza w górnych modułach operujących na większe odległości, można zwiększyć głośność końcówek wysokotonowych. Warto zwrócić więc uwagę na spory zapas mocy w modułach szerokopasmowych… Pokrycie widowni na szerokość nie stanowiło żadnego problemu dla systemu.

 FBT-Mitus-Poznan-2-scena-konfig

Mniej wymagającą próbą dla systemu FBT Mitus była druga prezentacja, która odbyła się w przestrzeni półotwartej Pasażu Kultury na poznańskim Starym Rynku. Ta prezentacja zgromadziła już większą liczbę zainteresowanych. Podobnie jak za pierwszym razem, system znakomicie przygotował i skonfigurował Tomasz Pawłowski na stałe związany z naszą redakcją oraz współpracujący z jedną z największych poznańskich firm nagłośnieniowych Sound & Lights Service. Grono zostało podwieszone w identycznej konfiguracji (1 × 212FSA + 6 × 206LA), natomiast subbasy 118SA zostały ustawione w kardioidzie, po 3 na stronę – naturalnie wybrane zostały odpowiednie presety konfiguracji pokładowych DSP subbasów 🙂 W trakcie strojenia subbasy zostały również opóźnione za pomocą wbudowanej, realizowanej przez pokładowy DSP, cyfrowej linii opóźniającej. Wśród gości prym wiódł bardzo opiniotwórczy w poznańskim środowisku firm nagłośnieniowych Andrzej Modrzejewski. Najpierw na scenie pojawił się bardzo dynamiczny zespół „Prosto z Chile”, który zagrał kilka utworów, by można było potestować prezentowany system w realnych warunkach koncertowych. Do dyspozycji uczestników prezentacji oddano cyfrową konsoletę Soundcraft Si COMPACT 24. Kapela grała na tyle fajnie, a dźwięk brzmiał na tyle atrakcyjnie, że zebrała się spora liczba słuchaczy :-).

FBT-Mitus-Poznan-2-PoProstuChile

O dziwo, mimo zastosowania subbasów w układzie kardioidalnym, przy zastosowaniu w sumie 6 subbasów wrażeniowo system był absolutnie spójny barwowo! Na pewno pewne znaczenie miał fakt, że scena Pasażu Kultury jest w przestrzeni półotwartej, niemniej warto podkreślić efektywność i dużą muzyczność subbasów Mitus 118SA – to nie są jedynie dyskotekowe subbasy! Bas generowany przez te zestawy o mocy 1200 W jest zarówno niski, jak punktowy. Jak na 18” przetworniki dźwięk jest zaskakująco zwarty, nie rozwleczony. A jednocześnie daje absolutnie podstawę brzmieniową i subfoniczny sound.

FBT-Mitus-Poznan-2-sluchaczeMix2

Po koncercie system był testowany za pomocą różnych mikrofonów (Shure SM58, Beta 58, Blue Microphones enCORE 200, AKG WMS 470 z nadajnikiem do ręki, MiPRO MM89) i głosu lektorskiego, śpiewu, a następnie koncertowych sesji wielośladowych oraz różnych nagrań. Również podczas tej prezentacji FBT Mitus w analogicznej konfiguracji jak poprzednio bez problemu pozwalał generować poziom SPL 110 dBA, a w szczycie 125 dB. Przy osiąganiu poziomu SPL 112 dBA stawały się słyszalne zniekształcenia wynikające z załączania się limiterów. Niemniej i tak poziom 110 dBA to nielekka przesada…

FBT-Mitus-Zamosc-scena-przod 

Ostatnia prezentacja odbyła się w przepięknym Zamościu, siedzibie dystrybutora FBT na Polskę, firmy FX Music. Trzeba przyznać, że w jaskini lwa szczególnie obrodziło uczestnikami. Zwłaszcza, że dystrybutor FBT zapewnił – zgodnie z tradycyjną wschodnią gościnnością – poczęstunek w postaci grilla i… beczki piwa 🙂

 FBT-Mitus-Zamosc-sluchacze4

Prezentacja odbyła się w pełnym plenerze, na stadionie. Systemy podwieszono na statywach do systemów line array, ustawiono kilkanaście podestów pełniących funkcję sceny, a na scenie zagościł znany lokalny skład blues-rockowy Mitchel&Mitchel. Do kontroli nad systemem oddano analogową konsoletę A&H GL2400, w zasadzie bez żadnych peryferiów (na wcześniejszych prezentacjach była udostępniona kompletnie wyposażona w EQ BSS, dynamikę BSS, 4 multiprocesory Lexicona cyfrowa konsoleta Soundcraft Si COMPATC 24). Nawet na tak skromnym sprzęcie system zagadał znakomicie.

FBT-Mitus-Zamosc-ET

Pierwszą próbą było ustawienie małego systemu FBT Mitus w konfiguracji E.T 🙂 Czyli dwa moduły szerokopasmowe 206LA na sztycy wkręconej w subbas 118SA na stronę. Zaskakujące, ale nawet w plenerze taki zestaw na odległość 30 metrów dawał absolutnie radę efektywnie nagłośnić całą przestrzeń przed sceną! Może nieco basu brakowało… Trzeba było widzieć zaskoczone miny, a nawet osłupienie niektórych uczestników prezentacji 😀

 FBT-Mitus-Zamosc-slupek

W koncertowej konfiguracji opracowanej za pomocą aplikacji EASE Focus 2, z zawieszonymi gronami line array składającymi się z jednego modułu 212FSA i sześciu 206LA na stronę, autor konfiguracji – Bartłomiej Kowalski, manager odpowiedzialny w firmie FX Music za markę FBT – ustawił po 3 subbasy Mitus 118SA w układzie kardioidalnym (2+1). Zostały one ustawione pod zawieszonymi na statywach gronami. By wzmocnić bas w otwartym plenerze dodatkowo centralnie zostały ustawione dodatkowo dwa subbasy 121SA z 21” przetwornikiem. To zagwarantowało równowagę tonalną.

 FBT-Mitus-Zamosc-sluchacze1

Trzeba przyznać, że tego typu prezentacje systemów wyrównanych liniowo są świetną formą promocji w środowisku branżowym. Tego typu systemów nie kupuje się „w ciemno”. W końcu testowa konfiguracja to koszt około 100,000 zł netto. Każdy profesjonalnie podchodzący do tematu systemów line array dystrybutor powinien dysponować przynajmniej jedną konfiguracją testową. Bo tylko przetestowanie dobrze skonfigurowanego i skalibrowanego systemu grającego w realnej sytuacji koncertowej daje pełen obraz możliwości systemu. Prezentacje FBT Mitus zarówno w Poznaniu, jak w Zamościu pokazały, że jest to świetnie brzmiący system wyrównany liniowo, do tego dysponujący sporym zapasem mocy i szerokimi możliwościami konfiguracji i kalibracji. Warto podkreślić, że dzięki udostępnieniu nastaw systemu line array FBT Mitus dla profesjonalnego programu do predykcji EASE Focus 2 oraz faktowi, że moduły 206LA dysponują bardzo szerokim efektywnym kątem pokrycia dźwiękiem przekraczającym 100°, można z powodzeniem elementy tego systemu wykorzystywać nie tylko w konfiguracjach koncertowych, ale w skomplikowanych technicznie instalacjach stałych: w filharmoniach, salach koncertowych, teatrach czy dyskotekach i klubach tanecznych. Za FBT Mitus przemawia niezwykle korzystna cena, fakt że moduły są wyposażone w końcówki mocy, wyposażenie w zintegrowane układy DSP oraz naprawdę wysokiej klasy brzmienie i efektywność.

 FBT-Mitus-Zamosc-grono3-4

FBT Mitus wydaje się być najlepszym wyborem dla niewielkiej firmy nagłośnieniowej z ambicjami rozwoju, albo dla nowo powstającej firmy 🙂 Za relatywnie niewielkie pieniądze system oferuje naprawdę znakomity dźwięk i szerokie możliwości konfiguracyjne. Aktualnie na rynku nie ma równie dobrego, konkurencyjnego cenowo systemu line array, charakteryzującego się tak dużą mocą i zarazem niską wagą – moduł 206LA z dwoma przetwornikami 6,5” waży zaledwie 14 kg! Pełne grono z powodzeniem i bez większych problemów można zawiesić na standardowym statywie do systemów line array. O jakości brzmienia można się było przekonać w trakcie prezentacji, które dystrybutor z pewnością będzie powtarzać w różnych częściach kraju. Zdecydowanie warto się na taką prezentację wybrać. Warto też wspomnieć, że system FBT Mitus jest na bieżąco i chętnie wymieniany w riderach włoskich zespołów – we Włoszech FBT Mitus to bardzo doceniony i popularny system wyrównany liniowo. Od jakiegoś czasu FBT Mitus znalazł się również w riderach niektórych polskich zespołów.

 FBT-Mitus-Zamosc-scena-bok

FBT Mitus jest też interesującą propozycją dla każdej firmy nagłośnieniowej szukającej drugiego systemu wyrównanego liniowo, na mniejsze imprezy. Wiadomo, że nigdy FBT nie sięgnie poziomu popularności w riderach systemów L’Acoustics, Meyer Sound czy JBL Pro. Ale też cena jest kilkukrotnie niższa! A przecież nie zawsze gramy imprezy wymagające riderowego sprzętu… Niekiedy wręcz nie wypada dawać za niskie stawki riderowego systemu 🙁 To rozpuszczanie klientów i psucie runku… W sytuacjach niskobudżetowych imprez, FBT Mitus wydaje się być doskonałym zastępstwem dla topowych systemów wyrównanych liniowo.

 FBT-Mitus-Poznan-1-grono-zawieszone-tyl

Włoska szkoła nagłośnieniowa rośnie w siłę. Liczy się już nie tylko w kategorii „plastików” i przenośnego nagłośnienia dla zespołów, ale coraz mocniej napiera na profesjonalny rynek systemów nagłośnieniowych line array. Warto zaznaczyć, że siłą FBT jest nie tylko fakt produkcji w Europie a nie w Chinach, ale przede wszystkim logiczny sposób zaprojektowania i zastosowanie zdobyczy technologicznych oddziału RMI firmy. Jakość brzmienia systemu wyrównanego liniowo FBT Mitus to wypadkowa wiedzy konstruktorów, umiejętności konstrukcyjnych i wysokiego poziomu wykonania. Zachęcamy do udziału w następnych prezentacjach tego systemu, by przekonać się o tym na własne uszy. Ten system brzmieniowo broni się sam.

Organizator prezentacji: FX Music

FBT-Mitus-212FSA-DSP

FBT-Mitus-206LA-katy

FBT-Mitus-Poznan-2-katowanie

FBT-Mitus-Poznan-2-katowanie2

FBT-Mitus-Poznan-2-lewa

FBT-Mitus-Poznan-1-grono-bok

FBT-Mitus-Poznan-2-grono-bok

FBT-Mitus-Poznan-2-grono-bok-kable

FBT-Mitus-Poznan-2-grono-tyl-dol

FBT-Mitus-Poznan-1-sluchaczeMix2

FBT-Mitus-Poznan-2-rama

FBT-Mitus-Poznan-2-sluchaczeMix

FBT-Mitus-Poznan-2-Tom

FBT-Mitus-Poznan-2-zawieszanie

FBT-Mitus-Zamosc-Bart-instalacja

FBT-Mitus-Zamosc-ET-montage

FBT-Mitus-Zamosc-ET-scena

FBT-Mitus-Zamosc-scena-bok

FBT-Mitus-Zamosc-sluchacze2

FBT-Mitus-Zamosc-sluchacze3

FBT-Mitus-Zamosc-ET-tyl

FBT-Mitus-Zamosc-dyr

FBT-Mitus-Zamosc-guitarplayer

FBT-Mitus-Zamosc-prezes

FBT-Mitus-3x118SA-Kardioida-Zamosc

FBT-Mitus-3x118SA-Kardioida-Poznan-2

FBT-Mitus-Poznan-1-Bart

TAGI: FBT Mitus 206LA, Mitus 118SA subbas, Mitus 212FSA subbas, Mitus 121SA subbas, mały aktywny system line array, tani system wyrównany liniowo, mała lekka liniówka do firmy nagłośnieniowej, lekki aktywny line-array, tani instalacyjny system wyrównany liniowo do domu kultury i teatru, jaki wybrać system wyrównany liniowo do małej firmy nagłośnieniowej?, jaki polecacie system line array dla nowej firmy nagłośnieniowej?, co wybrać jako drugi system liniowy w firmie?, czy system aktywny wyrównany liniowo jest lepszy od pasywnego?, jaki jest najtańszy dobry system wyrównany liniowo?

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Reklama
Reklama
Reklama
               
Reklama
Reklama