M/S (mid-side) – technika mikrofonowania, wykorzystująca do tworzenia obrazu stereofonicznego mikrofon kierunkowy, odpowiedzialny za środek obrazu dźwiękowego (mid) oraz dwukierunkowy, rejestrujący jego skrajne obszary (side). Ich membrany…
MIDI – ang. Musical Instrument Digital Interface – cyfrowy interfejs instrumentów muzycznych – standard zaproponowany w 1981r., utrwalony w 1983r. obejmujący protokół, urządzenia nim się posługujące oraz połączenia między nimi. Za…
Modulacja amplitudowa – ang. amplitude modulation, AM – rodzaj modulacji analogowej, w której szerokopasmowy sygnał modulowany jest sygnałem wąskopasmowym o dużo większej częstotliwości. Pozwala to na zakodowanie sygnału i łatwiejsze…
Modulacja częstotliwości – ang. frequency modulation, FM – rodzaj modulacji analogowej, w której częstotliwość sygnału nośnego zmienia się wraz z amplitudą sygnału modulowanego (informacji). Modulacja ta jest mniej podatna na…
Monitoring douszny – ang. in-ear monitoring, IEM – system odsłuchu dla muzyków na scenie, realizowany za pomocą radiowych nadajnika i odbiornika oraz słuchawek dokanałowych. Pozwala na większą mobilność muzyków i ogranicza SPL na…
Monofonia (mono) – j. ang. monaural, monophonic sound – jednokanałowa metoda rejestracji i odtwarzania dźwięku. Nie wykorzystywana powszechnie w nagraniach, spotykana jako wynik odtwarzania materiału za pomocą jednego głośnika (zestawu…
MP3 (MPEG 1 Audio Layer III, MPEG 2 Audio Layer III) – stratny format cyfrowej kompresji danych dźwiękowych. Stworzony na początku lat 90 przez organizację MPEG. W celu zmniejszenia ilości zapisywanych danych algorytm wykorzystuje dziedzinę…